2011-01-11, 20:36
Medlem
Fula Gubbens avatar
Ja gott folk, undertecknad har nu skördat sin noob-odling och resultatet ser rätt OK ut. 10 veckor tog det från ax till limpa, och då skördade jag ganska tidigt i "fönstret" tror jag. Lowrydern gav en ganska ynklig yield; förutom att den var dvärg-liten så var det väldigt mycket tomma noder, vilket jag upptäckte när jag började trimma plantorna efter skörden. Alltså många förgreningar där det "borde" ha suttit buds, men där det satt ingenting. Tvivlar på att jag får ut mer än 5 gram från denna lilla loser-planta.

Lyckligtvis gav White Dwarfarna betydligt mer, med en rejäl huvud-kolv på den mindre av de båda.

Allt hänger på tork nu, så jag vet inte vad yielden totalt blir, men projektet har i alla fall gått i land med önskat resultat. Testade att snabbtorka och röka ett par buds, och det slog på minsann.

Tack till brisingr, SurTrollet m fl som kommit med bra input här i tråden. Återkommer med en siffra på totalvikt när torkning och sista trimningen är klar.

- F.G
Citera
2011-01-11, 23:50
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d0pefish
Ursäkta mig för en, möjligtvis, extremt dum fråga.

Jag är så jävla trött på priserna här i Göteborg, och tänkte sätta en 10-12 plantor Lowryder utomhus i Maj någon gång, eftersom att jag fortfarande bor hemma! Går det att trycka ner dessa plantor utan att köpa massa jord osv, tänkte mest på att de är "autoblommande"?

Jag har varken tid eller lust att stå och jobba som en slav för mitt gräs. Kalla mig lat, men det var inte poängen med frågan!

Kort och gott: Finns det någon strain som man bara kan köra ner ett par frön på ett bra ställe för att sedan vänta några månader, och vips sen skörda X antal härliga gram?

Ja visst går det att trycka ned ett gäng frön och komma tillbaka till hösten men chansen för en lyckad skörd blir ju även rätt liten. Lägger du in några timmars arbete på ditt projekt kan du nästan garantera en lyckad skörd med mycket & bra gräs.

Skulle föreslå att du fixar lite AF frön, alternativt någon semi-blommare som tål vårt kalla klimat bra, exempelvis typhoon funkar jäkla bra här i sverige. Därefter är det bara att leta upp en passande plats, fixa jord (alt använda den på plats och berika den med lite näring). Om du sedan även låter dina frön kläckas i blött papper innan du sätter ut dem ökar deras chans för att överleva en del, vill du vara helt 100 på att de inte dör kan du bygga små improviserade drivhus av exempelvis kapade petflaskor du sätter över dem eller liknande.

När de väl kommit igång och växer klarar de sig rätt bra själva, så länge det inte kommer längre torrperioder iaf, då kan man behöva vattna dem lite, men för det mesta klarar de sig bra själva, sedan är det bara att titta till dem lite ibland och ev sprida ut lite snigelfritt för att hålla sniglarna borta, och hålla tummarna för många honor!

Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
text

- F.G
Låter najs F.G, ska bli spännande med skörd & rökrapport! =)
Senast redigerad av cdxz11 2011-01-11 kl. 23:53.
Citera
2011-01-12, 03:34
Medlem
SodRs avatar
Vore skoj att sätta ut några frön i skogen i vår bara för "att se hur det går". Hampa är ju en otroligt tålig växt från vad jag läst så nått borde ju ta sig. Vad bör man tänka på om man ska välja plats? Soligt, kanske framför en klippa? Lite konstjord skulle jag kunna släpa dit också.

Sedan så får man ju typ bara 5 frön/påse från ställena på nätet. Har de nån chans? Nån som vet om rådjur gärna käkar cannabis förresten

Har även förstått att det är lagligt att innehava frön, alltså är det riskfritt att köpa dessa? Vilka sorter ska man ha?

Förlåt för noobfrågor som säkert ställs alldeles för ofta.
Citera
2011-01-12, 05:33
Medlem
WhineWips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodR
Vore skoj att sätta ut några frön i skogen i vår bara för "att se hur det går". Hampa är ju en otroligt tålig växt från vad jag läst så nått borde ju ta sig. Vad bör man tänka på om man ska välja plats? Soligt, kanske framför en klippa? Lite konstjord skulle jag kunna släpa dit också.

Sedan så får man ju typ bara 5 frön/påse från ställena på nätet. Har de nån chans? Nån som vet om rådjur gärna käkar cannabis förresten

Har även förstått att det är lagligt att innehava frön, alltså är det riskfritt att köpa dessa? Vilka sorter ska man ha?

Förlåt för noobfrågor som säkert ställs alldeles för ofta.

För några år sedan då jag fortfarande bodde hemma tänkte jag precis som dig. Gick ut i skogen satt ner några frön och väntade. Utan nästan någon energi nedlagt på min lilla "odling" så hade jag ganska tur och det blev en lyckad skörd . Så om du har lite pengar så tycker jag att du ska testa!

Och senare kanske du kan utveckla detta till en liten större odling inomhus. När du vill lägga ner lite mer pengar och energi ! .

//WhineWip
Citera
2011-01-12, 10:36
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Ja gott folk, undertecknad har nu skördat sin noob-odling och resultatet ser rätt OK ut.

- F.G
Om man bortser från inköpet av frön & utr (grejerna har man kvar och frön byter man sig till/kommer över sen?) så kostade det ungefär 400-500:- i el på dina 10veckor (räknade ~330W/h 18tim/dygn) vilket inte är så mycket, tänkt sen nästa gång när du får ut 3 eller 5 gånger så mycket på samma wattförbrukning.

Första gången får man se som en "testrunda".
Citera
2011-01-12, 18:09
Medlem
thebiglebowskis avatar
Tjena, behöver den bästa möjliga utomhus-strain:en som finns (rusmässigt)? Den ska odlas i sommar så det får inte vara för lång odlingstid, Autoblomning är också ett krav. Hade tänkt ha dom hemma 3-4 veckor så de får en bra start innan de ska ut i de vilda!
Citera
2011-01-12, 19:19
Medlem
vetickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
Jag tycker du ska byta ut Auto AK47 mot Easy Ryder (Lowryder#2 x Automatic AK47). Kolla även efter lite strains som tål skandinaviskt klimat.

Det blir diskretare att hälla jorden rakt ner i marken men du har lite bättre kontroll med krukor och egen jord. Kan de se krukorna är de förmodligen redan för sent.

Att strö jord över ett lager är bara onödigt också känns de som eftersom de behövs många hundra liter för att komma ner tio centimeter på en 1x1m stor yta.

Hm men hur djupt ner behöver man gräva för att få ett lagom hål för plantan att växa i (för att sedan fylla i med annan jord), brukar inte krukor på ca 10 L vara ganska lagom? Behövs väl inte så mycket jord för att dra igång en planta då på det sättet jag funderar på i så fall menar jag.

Men kanske är lite annorlunda när det kommer till att sätta plantorna utanför krukan så att säga..

Annars får jag väl gräva ner krukorna en bit istället så slipper dom i alla fall stå på marken och öka risken för att bli sedda liksom.
Citera
2011-01-12, 19:45
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veticke
Hm men hur djupt ner behöver man gräva för att få ett lagom hål för plantan att växa i (för att sedan fylla i med annan jord), brukar inte krukor på ca 10 L vara ganska lagom? Behövs väl inte så mycket jord för att dra igång en planta då på det sättet jag funderar på i så fall menar jag.

Men kanske är lite annorlunda när det kommer till att sätta plantorna utanför krukan så att säga..

Annars får jag väl gräva ner krukorna en bit istället så slipper dom i alla fall stå på marken och öka risken för att bli sedda liksom.
10L kan nog vara ganska bra. Räkna på runt 3-4 liter per månad. Annars kan du göra som du sa och gräva ner dem en liten bit. Då har du ett litet skydd emot ogräs i alla fall.
Citera
2011-01-13, 02:37
Medlem
Hajvs avatar
Kan man transplanta när plantorna är i blom?

Jag har 4st northern lights plantor i 7L krukor, dom är 10 dagar in i blom och är ca 40-50cm höga just nu, börjar bli orolig att 7L inte kommer räcka? Eller det kanske det gör?

(Krukorna är 20x20x27cm)
Senast redigerad av Hajv 2011-01-13 kl. 03:03.
Citera
2011-01-13, 15:06
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajv
Kan man transplanta när plantorna är i blom?

Jag har 4st northern lights plantor i 7L krukor, dom är 10 dagar in i blom och är ca 40-50cm höga just nu, börjar bli orolig att 7L inte kommer räcka? Eller det kanske det gör?

(Krukorna är 20x20x27cm)
Gör du det snyggt i en näringsfattig jord tror jag att de borde gå bra. Tio dagar in i blom är inte särskilt mycket.
Citera
2011-01-13, 15:17
Medlem
Hajvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
Gör du det snyggt i en näringsfattig jord tror jag att de borde gå bra. Tio dagar in i blom är inte särskilt mycket.

Näringsfattig är nog det sista den är.. gold label special mix är det.

Vad kan hända om den blir potbound? Slutar budsen att växa? Har aldrig hört om ngn som planterar om när plantan är i blom.. fortsätter rötterna pumpa näring till budsen så att de växer ändå?
Citera
2011-01-13, 15:30
Medlem
Tjenare, 2 frågor.

Min HPS har sedan igår stängt av sig själv 2 gånger. Denna lampan har MAX 1.5 skörd bakom sig, troligen bara 1 om man räknar i timmar. Vad kan vara fel? Vad ska jag göra? Igår när den dog första gången tog jag ut kontakten och lät den "vila" orkade inte om det var någon överhettning eller liknande och kan absolut inget om el så såg den lösningen som den bästa.

Stoppade in kontakten 1 timme senare och det funkade, sen dog den igen. Lät lampan vara av resten av natten. Stoppade in den imorse, funkade kanske 4-5 timmar sen dog den. Vad ska jag göra?

Här kommer fråga 2. (Ja jag vet jag är en idiot när det gäller elektronik).
Har 2 st LED lampor 250 w tror jag kanske 225 minns inte. Iaf det är en blå och en röd, icke använda.

I dessa lampor finns redan en sladd ifrån den bakre delen av dem och vad jag trodde en vanlig kontakt som jag testade att stoppa in i väggen igår. Men till min förvåning gick den inte in hur jag än försökte. Tittade på kontakten och såg att den såg annorlunda ut, ser ut som en vanlig kontakt men på sidan i mitten har den 2 st ------- liknande stål piggar som står ut.
Vad behöver jag köpa för att kunna köra in dessa i väggen? Tittade runt lite på Clas Olsson men hittade inget eluttag eller liknande som ser ut att passa mina lampor!.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in