2009-08-31, 11:02
Medlem
perfektos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stickling
Hmm. Har också varit med om svårkläckta frön. Hur har du lagt de? Blöta-pappers-metoden? Jag brukar ta två tallrikar och lägga de där mellan två blöta papper, sedan ställa allt på ballasten så att det blir lite varmt. Lite värme gillar fröna. Blött, mörkt, varmt.

Hoppas det hjälper.

exakt så jag gjort, 3 dagar ingen som har kläckt.. skrev ett brev till dom nu och knäppte ett kort får hoppas att dom skickar nya för femmade frön är fan i mig dyra alså å 0/10 är oacceptabelt
Citera
2009-08-31, 12:04
Medlem
jontäs avatar
om man ska ha ett utomhusfrö vilket rekommendera ni till en nybörjare. hade tänkt att testa odla nästa sommar. gärna ett billigare frö som man har råd med att om det inte blir en skörd eller att dom inte fungerar så att det inte blir allt för dyrt
har hört att lowryder är ett bra frö för nybörjare, men funkar det för utomhusodling?
Citera
2009-08-31, 15:03
Medlem
Allaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontä
om man ska ha ett utomhusfrö vilket rekommendera ni till en nybörjare. hade tänkt att testa odla nästa sommar. gärna ett billigare frö som man har råd med att om det inte blir en skörd eller att dom inte fungerar så att det inte blir allt för dyrt
har hört att lowryder är ett bra frö för nybörjare, men funkar det för utomhusodling?

Ja lowryder är en autoblommande strain vilket fungerar utomhus i Sverige. På swecan kostar inte frön mycket alls. Där har dom även Typhoon vilket fungerar utomhus här, har själv sådana fast ej testat dom än.
Citera
2009-09-01, 03:22
Bannlyst
Skall ha 1, max 2 plantor i min garderob åt gången. Är helt novis och tänkte fråga om denna lampan: http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=8NT2327BIO (Fullspektrumlysrör)

Den skall vara bra för growing, kan jag använda den i både veg o blom?
Är inte ute efter det perfekta resultatet, men vill ändå att det skall funka. Om än med nöd och näppe

Bra med lodräta lysrör också? (vanliga långa rackare med armatur)
Och hur många fullspektrum tror ni jag behöver för, säg 2 plantor?

sry för alla frågor, men har verkligen försökt att lära och förstå allt detta

MVH!

p.s. Om ni kollar länken, så står det info om den. Bl a "Antal/förp: 10". Menas det att det är 10 st per förpackning? (låter mycket) d.s.
Senast redigerad av Hazardouz 2009-09-01 kl. 03:25.
Citera
2009-09-01, 10:34
Medlem
Sticklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hazardouz
Skall ha 1, max 2 plantor i min garderob åt gången. Är helt novis och tänkte fråga om denna lampan: http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=8NT2327BIO (Fullspektrumlysrör)

Den skall vara bra för growing, kan jag använda den i både veg o blom?
Är inte ute efter det perfekta resultatet, men vill ändå att det skall funka. Om än med nöd och näppe

Bra med lodräta lysrör också? (vanliga långa rackare med armatur)
Och hur många fullspektrum tror ni jag behöver för, säg 2 plantor?

sry för alla frågor, men har verkligen försökt att lära och förstå allt detta

MVH!

p.s. Om ni kollar länken, så står det info om den. Bl a "Antal/förp: 10". Menas det att det är 10 st per förpackning? (låter mycket) d.s.

Ett tips: Köp 20w på IKEA för 35:- istället. Fungerar fint - så spar du pengar.
Citera
2009-09-01, 13:25
Medlem
Låt säga att man lägger buds rakt från plantan in i en glasburk, hur stor risk är det att mögel bildas om jag inte tar ut dem ur burken förrän om 3 månader?
Citera
2009-09-01, 14:15
Medlem
perfektos avatar
Tjenare och hallå jag är rätt så ivrig av glädje nu, första odlingen å mina 20 raspberry cough femmade frön har precis blivit cirka 2-3 cm på grodden, så nu undrar jag hur är det man ska vattna dom nu direkt när man lagt dom i jord ?, rikligt första gången sen bara fuktigt ?, eller ska man låta det torka ut?
Citera
2009-09-01, 15:58
Medlem
E507s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perfekto
Tjenare och hallå jag är rätt så ivrig av glädje nu, första odlingen å mina 20 raspberry cough femmade frön har precis blivit cirka 2-3 cm på grodden, så nu undrar jag hur är det man ska vattna dom nu direkt när man lagt dom i jord ?, rikligt första gången sen bara fuktigt ?, eller ska man låta det torka ut?

Jag brukar genom vattna jorden ordentligt före jag lägger i fröna/groddarna i jorden och sen så håller jag jorden lätt fuktig tills de har tagit sig lite grann, då brukar jag låta jorden torka ut på ytan lite grann. När de då börjar få sina första "riktiga" blad så brukar jag börja köra som vanligt bara och låta jorden torka nån cm ner i krukan fast detta skiljer en hel del beroende på krukstorlek hur långt ner jag låter det torka.
Så här gör jag har alltid funkat fint för mig.Men tar inget annsvar om det inte funkar för dig

Prova dig fram lite grann så ser du fort vad som funkar och inte funkar men vattna hellre lite för lite än för mycket då det ända som händer om de nu inte råkar ut för extrem torka är att de växer lite långsammare. hellre det än rotröta och alla problem det med för.
Citera
2009-09-01, 17:11
Medlem
Sticklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unfavourably
Låt säga att man lägger buds rakt från plantan in i en glasburk, hur stor risk är det att mögel bildas om jag inte tar ut dem ur burken förrän om 3 månader?

De möglar om du har de längre än 12 timmar i en glasburk.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=18373997&postcount=77

Så kurerar du.
Citera
2009-09-01, 19:55
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:

Isf skulle de nog klara sig bättre om de får ligga på ngt öppet ställe.
Citera
2009-09-01, 20:10
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Glöm det, du får mögel på en gång.
Och hur ska det kunna torka då?
Citera
2009-09-01, 23:20
Medlem
perfektos avatar
vad är det för plåt man ska köpa ifrån CO för att göra det som en reflektor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in