2009-10-22, 18:15
Medlem
MrCheebas avatar
Om man inte har vett att googla eller You Tubea "Marijuana growing guide" så förtjänar man ta mig fan att misslyckas.
Citera
2009-10-22, 20:05
Medlem
Nybörjare

Hej alla, hade då tänkt försöka på mig min första odling och har läst ganska mycket om det här.
Har hittat mitt odlingsutrymme som ni kan se på denna bilden http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_0844O.JPG
Odlingsutrymme: Höjd 161 cm 46 cm bred och 48 cm djup.

Nu till den stora frågan vad bör jag använda för utrusting i denna garderob vill ha ett billigt nybörjarkit och tips på ett bra nybörjarfrö, länka gärna till billiga sidor, har kollat runder på Nordic Grow och e40bulbs.se men vet inte vad jag ska välja så kom gärna med tips vill att det ska bli så billigt som möjligt.
Tänkte börja odla 3 plantor till att börja med och se hur de går, ni för gärna komma med bra tips.

MVH Mackieman
Citera
2009-10-22, 20:09
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackieman
Hej alla, hade då tänkt försöka på mig min första odling och har läst ganska mycket om det här.
Har hittat mitt odlingsutrymme som ni kan se på denna bilden http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_0844O.JPG
Odlingsutrymme: Höjd 161 cm 46 cm bred och 48 cm djup.

Nu till den stora frågan vad bör jag använda för utrusting i denna garderob vill ha ett billigt nybörjarkit och tips på ett bra nybörjarfrö, länka gärna till billiga sidor, har kollat runder på Nordic Grow och e40bulbs.se men vet inte vad jag ska välja så kom gärna med tips vill att det ska bli så billigt som möjligt.
Tänkte börja odla 3 plantor till att börja med och se hur de går, ni för gärna komma med bra tips.

MVH Mackieman

När jag odlade så handlade jag ifrån http://ebboflod.se/
fläktar små LE-lampor och skit hittar du nog billigast på claes ohlsson eller liknande. Kan rekomendera bio-grow näringen
Citera
2009-10-22, 20:41
Medlem
perfektos avatar
hehe jo jag är relativt lat av mig när det kommer till att goggla :P
aja nu till frågan, jag har dom största av mina plantor i 6.7L krukor, den största är t.ex 41cm hög och jävligt buskig lite över 20 toppar då 10 av dom är längst upp på plantan sen lyckad fim&topp innan jag slog över till blomm.. nu är dom bara 14e dagen in på första månaden av blomm och några av dom har redan fått buds och det är sativa dominanta plantor.. slog över till vegg då den största var 30cm medans dom andra var 20-25cm... nu undrar jag ifall jag borde omplantera dom eller ifall det är bara dumt att göra det då man slagit över till blomm?, tänkte på igenom att det är sativa så skjuter dom vel iväg på längden.. raspberry cought är strainen

första odlingen så vet inte så pass mycket men gör mitt bästa
Citera
2009-10-22, 20:44
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perfekto
hehe jo jag är relativt lat av mig när det kommer till att goggla :P
aja nu till frågan, jag har dom största av mina plantor i 6.7L krukor, den största är t.ex 41cm hög och jävligt buskig lite över 20 toppar då 10 av dom är längst upp på plantan sen lyckad fim&topp innan jag slog över till blomm.. nu är dom bara 14e dagen in på första månaden av blomm och några av dom har redan fått buds och det är sativa dominanta plantor.. slog över till vegg då den största var 30cm medans dom andra var 20-25cm... nu undrar jag ifall jag borde omplantera dom eller ifall det är bara dumt att göra det då man slagit över till blomm?, tänkte på igenom att det är sativa så skjuter dom vel iväg på längden.. raspberry cought är strainen

första odlingen så vet inte så pass mycket men gör mitt bästa

Knyt ner topparna om du vill hålla nere längden på dom.
Citera
2009-10-22, 21:01
Medlem
perfektos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
Knyt ner topparna om du vill hålla nere längden på dom.

oroar mig inte så mycket om längden, tänkte bara.. kan inte plantan må dåligt av att ha för lite utrymme att dra ut rötterna på?.. har fortfaran ett 120x120x200meter utrymme... så på längden är det nog ingefara
Citera
2009-10-22, 21:06
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
oroar mig inte så mycket om längden, tänkte bara.. kan inte plantan må dåligt av att ha för lite utrymme att dra ut rötterna på?.. har fortfaran ett 120x120x200meter utrymme... så på längden är det nog ingefara

Tror det inteska varan några problem att plantera om plantorna, det är ju trots allt ogräs.
Citera
2009-10-22, 21:08
Medlem
perfektos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
Tror det inteska varan några problem att plantera om plantorna, det är ju trots allt ogräs.

okej men tror du det är nödvändigt tror du inte krukan räcker till eller?
Citera
2009-10-22, 21:09
Medlem
perfektos avatar
sånna dripper system färdiga med pump och allting.. nån som vet ett bra timer inställning på dom vid vegg.. och en vid blomm?, såg på mr green på youtube han körde 3 ggr per dag i en halv timme eller om det var en timme dock var det vid sticklingar och upp till blomm till slutet då
Citera
2009-10-22, 21:10
Medlem
Ska dra igång en odling för första gången om ett par veckor.

Har ett utrymme på 60x60 och 58högt. Har hittat en lamparmatur på Ebboflod som jag tror är perfekt, den är 55x35cm. Rymmer en st lampa, räcker det med en lampa på 200w? En 200w LE kostar på Ebboflod 660kr.

Sätter jag den armaturen i taket på mitt utrymme så täcker den nästan hela taket. Är det dumt att ha lampan så högt? Är man i nått behov utav att kunna ändra avståndet på lampan?

Eller är det bättre med ett gäng mindre lampor?

Till fröna. Funderar på dessa Lowryders http://www.everyonedoesit.com/online_headshop/The_Joint_Doctors_Seeds__AK47_Auto_x_Lowryder_2_Fe minized.cfm?iProductID=5567

Är det ett bra frö?

Ang ventilationen, har 2 st 120mm datorfläktar liggandes. Det bör räcka va? Det räcker väl med ett kolfilter på utsuget?

Krukor, tänkte börja med krukor på 0.8liter, sen plantera om dom i krukor på 6,5liter. Lagom va?

Sorry för alla noobfrågor...menmen tråden är ju till för just det
Citera
2009-10-22, 21:12
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
okej men tror du det är nödvändigt tror du inte krukan räcker till eller?

Kan ju aldrig bli förmycket plats för rötterna...
men lös på om omplantering först
finns massor av info på www.swecan.org
Citera
2009-10-22, 21:21
Medlem
Tänkte försöka ge mig på en lite halvseriös stealth odling på Lowryder (eller finns det några andra rekommenderade strains?).
Hursomhelst, har beräknat mitt utrymme till ungefär 50*50*50 (lite mer på något håll kanske), hade tänkt att använda typ en förvaringslåda från Ikea eller liknande, någon som har något annat bra alternativ? Hittar ingen låda som uppfyller mina krav

Edit: Hade tänkt mig en liknande Ikea box: http://lh5.ggpht.com/_rGJoHwrJdKo/Sam6efduk_I/AAAAAAAAAgw/evKfZPipERw/IMG_0066.JPG
Men hittar ingen på Ikea's hemsida, säljs dom inte längre?
Senast redigerad av Nejfan 2009-10-22 kl. 21:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in