2009-04-07, 08:32
Medlem
SuperBrothers avatar
En fråga...

Har ett tag nu försökt få igång några NL plantor, men nånstans på vägen måste jag göra nått fel för fröna hinner alltid kola innan dom kommer igång ordentligt, nån som har nån idé om vad jag gör för fel?

Körde pappersmetoden i en liten plastlåda (typ matlåda med lock) i en svart påse på datorn, funkade sådär, öppnade den en gång per dag typ och ventilerade ur, svansarna blev kanske en halv cm efter nån dag, men sen stannade det upp rätt så mycket. Planterade efter det ut dom i torvkrukor som stod lite över rumstempratur med ganska mycket ljus(200w blåvit le) med ett ventilerat plasttak för att bibehålla fukten lite.

Men så fort fröna gick ner i torven så blev det stopp...
Kan det ha varit för taskigt ventilerat i matlådan? Eller skulle svansarna varit längre innan jag plantera om dom? Har aldrig haft nån speciell tur med torvkrukor förr, och nu verkar alla fem frön ha kolat...
Citera
2009-04-07, 09:07
Medlem
Playcontrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperBrother
En fråga...

Har ett tag nu försökt få igång några NL plantor, men nånstans på vägen måste jag göra nått fel för fröna hinner alltid kola innan dom kommer igång ordentligt, nån som har nån idé om vad jag gör för fel?

Körde pappersmetoden i en liten plastlåda (typ matlåda med lock) i en svart påse på datorn, funkade sådär, öppnade den en gång per dag typ och ventilerade ur, svansarna blev kanske en halv cm efter nån dag, men sen stannade det upp rätt så mycket. Planterade efter det ut dom i torvkrukor som stod lite över rumstempratur med ganska mycket ljus(200w blåvit le) med ett ventilerat plasttak för att bibehålla fukten lite.

Kan det ha varit för taskigt ventilerat i matlådan? Eller skulle svansarna varit längre innan jag plantera om dom? Har aldrig haft nån speciell tur med torvkrukor förr, och nu verkar alla fem frön ha kolat...

Testa lägg den på något varmare istället, t.ex. ett element.
Sen låter du den bara ligga där i 3-4dagar i sträck, du behöver inte kolla till dem hela tiden.

Efter det bör du ha groddar med ganska långa svansar.
Växer det inte fram efter 3-4dagar så låt dem ligga kvar i en vecka.
Citera
2009-04-07, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperBrother
En fråga...

är det jiffy du kör med? det är crap byt till vanlig såjord...har kört med jiffys torvbriketter det är alltid ett lotteri. Tror det har med ph-värdet i torven att göra...många på swecan vittnar om samma problem.

det bästa jag har kört med är stenullsplugg med cirkus 99% som klarar sig...när jag böt medium till cocos så körde jag ner dem direkt i cocosen det funkar utmärkt det med han dock inte utvärdera dem då svinstian kom på besök o beslagtog dem
Citera
2009-04-08, 14:39
Medlem
Fråga?
Vad brukar man har för temperaturer man brukar gå efter innan man brukar sätta ut plantorna i naturen( Outdoor )? Alltså cirka tempen på dan och natt, minimum dvs.(har typhoon)

Samt.
Förvegga, kan man slänga upp en vanlig väggutagslappa 3 dm ovanför med 80 frön?
Citera
2009-04-08, 16:46
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunkennn
Fråga?
Vad brukar man har för temperaturer man brukar gå efter innan man brukar sätta ut plantorna i naturen( Outdoor )? Alltså cirka tempen på dan och natt, minimum dvs.(har typhoon)

Samt.
Förvegga, kan man slänga upp en vanlig väggutagslappa 3 dm ovanför med 80 frön?

Det får ine föreligga någon risk för frost på natten. Men sålänge temperaturen ligger på endast runt 10 grader kommer det inte att växa något.

Vad är det för lampa du tänker på? en vanlig glödlampa? Nej, det låter ganska sämst.
Citera
2009-04-08, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Det får ine föreligga någon risk för frost på natten. Men sålänge temperaturen ligger på endast runt 10 grader kommer det inte att växa något.

Vad är det för lampa du tänker på? en vanlig glödlampa? Nej, det låter ganska sämst.

Maj hade jag tänkt mig att sätta, förveggat eller inte.Veggningen är jag osäker på.
Har för mig att fröna endast behöver ljus på ena sidan för att komma upp. Där av endast en glöd lampa på ett svalt litet utrymme..
Citera
2009-04-08, 17:10
Medlem
Vilchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunkennn
Maj hade jag tänkt mig att sätta, förveggat eller inte.Veggningen är jag osäker på.
Har för mig att fröna endast behöver ljus på ena sidan för att komma upp. Där av endast en glöd lampa på ett svalt litet utrymme..

en glödlampa har inte tillräckligt högt lumen-värde för att det skulle fungera. Köp en LE(lågenergi)-lampa istället. Menar du att du skulle lysa direkt på dina fröer, eller att du lyser när du har planerat?
Citera
2009-04-08, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilch
en glödlampa har inte tillräckligt högt lumen-värde för att det skulle fungera. Köp en LE(lågenergi)-lampa istället. Menar du att du skulle lysa direkt på dina fröer, eller att du lyser när du har planerat?

Efter dom är satta i jord, ca 1 cm ned. Så plantera i ditt fall. Dock så har jag endast tänkt att få dom att bli ca 3-5 cm sedan sätta dom på det riktiga stället. Dvs förvegga dom.

Men om det ska vara så kruxigt så tar jag och dunkar i dom i jorden på stället som jag har tänkt mig ganska så snart.
Citera
2009-04-08, 19:24
Medlem
iPees avatar
Kan jag odla i den här jorden?

"Hittade" 50L jord utomhus i en oöppnad säck och tänkte bara kolla med er vad ni tror om den;

40% Torv H2-4
40% Fibermull (Träfiberkompost)
10% Barkmull
10% Torv H5-7

Fraktion: Medel

Ledningstal: 4,5 - 6,5

Ph: 5,5 - 6,5

Tillsats per kubikmeter: 3 kg kalkstensmjöl med NG & 1 kg NPK 11-5-18 med mikronäring
Citera
2009-04-08, 23:11
Medlem
Majasmokers avatar
Hur mycket blir det per planta (snitt)?

Som rubriken: Hur många gram blir det på en planta? Frågan är naturligtvis ställd förut och jag ber om ursäkt för att jag inte hittat svaret själv.

Självklart talar jag om nån slags snittvärde och snittplanta. Vi förutsätter att det är en hona och odlat enkelt utan extrema metoder. Endast nån enstaka "normal" odlingslampa och kanske nån fläkt. Inga superdyra speciallampor och panggödning för astronomiska summor.

Nej, jag har inte odlat nåt förut men är lite nyfiken. Har skummat tråden och i början så skrev nån nåt om runt 20g på en planta. Är det ett snittvärde? Är det för det gröna och kan man då isåfall få ut lite brunt av resterna?

Bugar allra ödmjukast för de intressanta kunskaper som tycks finnas här...
Citera
2009-04-08, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Som rubriken: Hur många gram blir det på en planta? Frågan är naturligtvis ställd förut och jag ber om ursäkt för att jag inte hittat svaret själv.

Självklart talar jag om nån slags snittvärde och snittplanta. Vi förutsätter att det är en hona och odlat enkelt utan extrema metoder. Endast nån enstaka "normal" odlingslampa och kanske nån fläkt. Inga superdyra speciallampor och panggödning för astronomiska summor.

Nej, jag har inte odlat nåt förut men är lite nyfiken. Har skummat tråden och i början så skrev nån nåt om runt 20g på en planta. Är det ett snittvärde? Är det för det gröna och kan man då isåfall få ut lite brunt av resterna?

omöjligt att svara på då det finns 1000tals olika sorter att välja imellan! jag rekkomenderar dig att kolla igenom frösidor och kolal vad dom skriver om plantorna du är intresserad utav
Citera
2009-04-09, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker

Frösidor skriver oftast ut den optimala skörden. Räkna alltid med att få mindre. Men det spelar enligt mig ingen roll. Jag tycker bara att det är dumt att odla åt andra än sig själv så man behöver inte så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in