2006-08-08, 13:01
Medlem
Franky4Fingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamp00
Hmm... nu hoppas jag verkligen att det inte är fröna det är fel på, beställde ett gäng av just dom för några dagar sen.

Det har ju gått väldigt lång tid nu, dom ska ju ha reagerat vid det här laget tycker jag.
Testa byta papper igen om du inte redan gjort det, vet inte riktigt hur varmt/kallt fröna vill ha det, kanske någon annan kan svara på? Annars kan ju det vara felet.
Hoppas dom tar sig!

efter jag tog genomblött papper mellan två tallrikar så tog de fart direkt! har planterat dem nu. Skall skalet växa upp ur jorden? För nu stor en ca 5 cm rakt upp med skalet (kanske den växer upp och ner?). För övrigt så verkar de gå snabbt nu!

Vad ska ja tillsätta för att få ett bra PH-värde? Är det mycket viktigt eller?

Har ingen erfarenhet av detta utan det är ett litet roligt projekt så man får hoppas att detta lyckas. Har inte ens rökt majja men det ska väl inte vara något att dra sig för. Är ju flitig användare av kokain/tjack/E
Citera
2006-08-08, 14:59
Medlem
Dark_Apprentices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franky4Fingers
efter jag tog genomblött papper mellan två tallrikar så tog de fart direkt! har planterat dem nu. Skall skalet växa upp ur jorden? För nu stor en ca 5 cm rakt upp med skalet (kanske den växer upp och ner?). För övrigt så verkar de gå snabbt nu!

Har ingen erfarenhet av detta utan det är ett litet roligt projekt så man får hoppas att detta lyckas. Har inte ens rökt majja men det ska väl inte vara något att dra sig för. Är ju flitig användare av kokain/tjack/E

Bladen brukar ju "spränga" bort skalresterna om dom sitter kvar så det är nog borta om någon dag. Eller så kanske du får peta bort det, dock väldigt försiktigt då.
PH-värdet behöver du nog inte oroa dig så mycket för, för jag antar att du planterat i vanlig blomjord eller liknande.
Inte svårare än att odla fram någon annan växt ifrån frö, bara det att du behöver lite rejäl belysning för att det ska ge något.
Citera
2006-08-08, 15:39
Medlem
Citat:

När det gäller LR så behöver du inte tänka på det, bara ljuset.
När du planterar dom så ska skalet vara längst ner, dvs utstickningen ska växa uppåt.

Som sagt, med lr behöver du bara tänka på lyset
Hoppas dom växer till sig och blir smaskiga!
Citera
2006-08-08, 15:53
Medlem
timehunters avatar
Citat:

Som skrivet ska du plantera dem med grodden neråt och skalet uppåt, skalet trillar av så småningom men envisas det så kan du pilla bort det men va försiktig så du inte förstör bebisbladen!
Citera
2006-08-08, 16:04
Medlem
Franky4Fingerss avatar
Skalet växte ju rakt upp på allihopa och mycket riktigt så har de spruckit upp och trillat av på alla utom en som visserligen har öppnat skalet fast det sitter kvar. Just nu stor den i fönstret men jag skall springa iväg och köpa lite lågenergilampor snart här.

Som jag fattar de som så skall de ha ljus 24h/dygnet två första veckorna?
Citera
2006-08-08, 16:10
Medlem
Dark_Apprentices avatar
Citat:
Skalet växte ju rakt upp på allihopa och mycket riktigt så har de spruckit upp och trillat av på alla utom en som visserligen har öppnat skalet fast det sitter kvar. Just nu stor den i fönstret men jag skall springa iväg och köpa lite lågenergilampor snart här.

Som jag fattar de som så skall de ha ljus 24h/dygnet två första veckorna?

Ja, under den vegetativa fasen låter du dom stå i ljus 24h/dygn. Sen när du ska få igång blomperioden så brukar man gå ner till 12/12 istället. Men du körde med LR va? Vet inte riktigt hur det är med autoblommande, kanske räcker med 18/6 eller något istället...
Citera
2006-08-08, 20:53
Medlem
Tattooed Hands avatar
antar att det var "joint doctors lowryder" från drchronic.com??

jag quotar:

Indoors, Lowryder completely eliminates the need to induce flowering by
reduction of day-light hours; indeed, it eliminates the need for a timer,
period. Yes, it will grow consistently well and finish under 24 hours of
light, from sprouting to harvest, in eight weeks.

ska snart sätta igång min första odling själv =)
ska köra lowryders i en flyttlåda. ha två st lysrör som belyser från sidorna och fyra LE-lampor "över" plantan så att säga. första gången jag odlar själv så det är mest lite expriment.. ska återkomma med bilder när det är färdigbyggt och lite resultat har kommit ut =)

en liten nybörjarfråga dock.. det här med de två tallrikarna.. antar att man lägger dom motsatt så att säga.. dvs det blir ett litet utrymme mellan tallrikarna för fröna att ligga i med det våta pappret? inte så som man lägger tallrikarna i köksskåpen alltså? =)
Citera
2006-08-08, 22:35
Medlem
Dark_Apprentices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tattooed Hand
en liten nybörjarfråga dock.. det här med de två tallrikarna.. antar att man lägger dom motsatt så att säga.. dvs det blir ett litet utrymme mellan tallrikarna för fröna att ligga i med det våta pappret? inte så som man lägger tallrikarna i köksskåpen alltså? =)

Ta en vanlig flat tallrik, lägg ett hopvikt blött hushållspapper på den.
Lägg dina frön på papperet och vik papperet så det täcker fröna.
Ställe en djup tallrik eller skål över så att det blir mörkt.
Inte krångligare än så...
Citera
2006-08-09, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tattooed Hand
antar att det var "joint doctors lowryder" från drchronic.com??

jag quotar:

Indoors, Lowryder completely eliminates the need to induce flowering by
reduction of day-light hours; indeed, it eliminates the need for a timer,
period. Yes, it will grow consistently well and finish under 24 hours of
light, from sprouting to harvest, in eight weeks.

ska snart sätta igång min första odling själv =)
ska köra lowryders i en flyttlåda. ha två st lysrör som belyser från sidorna och fyra LE-lampor "över" plantan så att säga. första gången jag odlar själv så det är mest lite expriment.. ska återkomma med bilder när det är färdigbyggt och lite resultat har kommit ut =)

Jag kör på precis samma sak, lr från drcronic och en stor flyttlåda
Citera
2006-08-09, 10:16
Medlem
Franky4Fingerss avatar
De tar sig nu iaf! Dags att flytta krukan från jobbet! Ska ställa detta i en kompis källare var det tänkt. Tycker för övrigt detta va riktigt kul och ska bli kul och se utgången på detta projekt. Men känner redan nu att jag inte kommer att orka att odla mer då jag inte gillar växter över lag. Kompisen får nog behålla växterna för det känns inte så lockande att röka skiten tyvärr...
Citera
2006-08-10, 02:16
Medlem
aazes avatar
Tror ni att en white-widow skulle kunna växa i ett väldigt ljust badrum med 2st lågenergilampor (sånadär billiga schysta från clasholhsson) ?

mvh
Citera
2006-08-10, 02:17
Medlem
aazes avatar
Glömde en grej. om ni nu påstår att de inte går.. hur kommer man då billigt undan om man inte har råd att köpa en HPSlampa för 1000kr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in