Citat:
Ursprungligen postat av
Lillegro
Hejsan! Jag undrar om man kan ha andra typer av blommor brevid CB plantor, alltså vardagsblommor som tex pellargoner etc. Vissa blommor sprider väl sporer? Tänker mest på om man har en CB hane och en hona nära varandra så kan honan bli ”infekterad” av hanen. Kan de vara så med andra blommor också tro?
Har även en fråga som jag sökt efter men inte hittat mycket om. Kan man ta sticklingar från en feminiserad auto planta? Läste nånstans att de inte gick om det var auto.
Tacksam för svar!
/Lillegro
Nu är jag inte botanist, men att andra plantor skulle kunna pollinera dina cb-plantor tror jag inte är möjligt.
Problemet med autoblommande, som jag har förstått det, är att de har en livscykel som är oberoende av yttre omständigheter - de kommer att växa upp och blomma färdigt på X veckor, oavsett hur mycket ljus de får, och blomningen inträder efter några veckor i dess livscykel.
När man tar en klon, får man ju en genetisk kopia av mamman. För en autoblommande kommer denna kopia att ha X minus (mammans ålder) kvar att leva, så klonen har inte tid att växa till sig och blomma ordentligt.
Med icke autoblommande, kan man ju t o m ta kloner i blom och återföra klonen till vegetativt tillstånd genom att utsätta klonen för 18 timmar (eller mer) ljus per dygn.