2017-09-18, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furiouz
Tjooo!

Har kollat på en hel del utrustning till min indoor set up! Växttält, LED-Lampa på 600-800W, krukor etc etc.

Men de är en sak över ventilationen jag undrar över;
Då man inte kör HPS lampa och kör LED så blir de en stor skillnad på värme så jag troligen slipper ha ett utsug för den varma luften. Men har tänkt sätta upp en vanlig fläkt inne i tältet som bara får luften att gå runt men ny o fräsch luft, skall jag ha liten lucka i tältet öppet vid fläkten eller behövs de inte?

Tack!

p.s. vill gärna skriva med någon som kan detta som kan hjälpa mig med mindre frågor
Sök på "quantum board hlg". Där har du vettiga lampor, finns billigare DIY för hyfsade priser.
Välj W-styrka efter storlek på ditt utrymme. Finns en stor tråd med massor av info på Rollitup.

Du kommer att behöva en utsugsfläkt (+kolfilter), inte minst för lukten, men även värmen.
Citera
2017-09-19, 23:21
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wailer
Sök på "quantum board hlg". Där har du vettiga lampor, finns billigare DIY för hyfsade priser.
Välj W-styrka efter storlek på ditt utrymme. Finns en stor tråd med massor av info på Rollitup.

Du kommer att behöva en utsugsfläkt (+kolfilter), inte minst för lukten, men även värmen.
Ja en utsugsfläkt och ett kolfilter är att rekommendera om man ska kunna ha besök i den bostaden man odlar i.
Citera
2017-09-21, 11:00
Medlem
En till sak!

pH-bevattningen, skall den ske hela tiden från frö till skörd?
Citera
2017-09-24, 11:58
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
En strain som enligt fröbanken ska blomma på 8 veckor, räknar man då från när man slår om till 12/12 eller från dagen hon visar kön? Det skiljer ju runt en vecka mellan alternativen.
Citera
2017-09-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
En strain som enligt fröbanken ska blomma på 8 veckor, räknar man då från när man slår om till 12/12 eller från dagen hon visar kön? Det skiljer ju runt en vecka mellan alternativen.
Om du köpt regulars eller feminiserade fröer brukar man räkna på från den dag du ändrar ljuscykeln, därför du kan om du vill vegga i flera månaders tid för en stor planta med grov stam och rejäla rötter som ger högre vikt på skörden istället för 3 veckor sedan I blom. Om jag minns rätt så brukar man räkna kring 100 dagar från sådd när det är autoblommande, men det finns lite variationer där också. När fröbanken anger 8 veckor så menar dom egentligen 9-11 veckor, eller så skördar dom tidigt. Olika odlingstekniker påverkar också tiden
Citera
2017-09-24, 20:31
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lykantropen
Om du köpt regulars eller feminiserade fröer brukar man räkna på från den dag du ändrar ljuscykeln, därför du kan om du vill vegga i flera månaders tid för en stor planta med grov stam och rejäla rötter som ger högre vikt på skörden istället för 3 veckor sedan I blom. Om jag minns rätt så brukar man räkna kring 100 dagar från sådd när det är autoblommande, men det finns lite variationer där också. När fröbanken anger 8 veckor så menar dom egentligen 9-11 veckor, eller så skördar dom tidigt. Olika odlingstekniker påverkar också tiden
Jag kör hydro med kloner och sätter dom i blom bara ett par dagar sedan jag satt dom över tanken, väldigt små är dom vid det laget, det gör jag för dom har begränsad höjd och lär bindas ner ändå. T ex skunk special från femaleseeds säger 7-8 veckor blom, seed to harvest 10 v, det tar jag som att dom vill ha 2-3 veckor vegg innan blom, men när man tar kloner från en moder har dom ju redan veggat längre tid än dom ska enligt info från fröbanken, modern är ju flera månader gammal. Tidigare när jag använt samma setup har jag tyckt dom varit klara i snitt en vecka tidigare än vad dom ska, men då har jag räknat från dagen dom tydligt visat kön.
Citera
2017-10-09, 10:09
Medlem
Räcker plant magic Bloom boost under blomning? Enligt deras schema för blom har dom ex även soil bloom som också innehåller npk. Ska bägge blandas ihop?
http://www.plant-magic.co.uk/products/bloom-boost-pk/8/

Har bara kört Bloom boost men misstänker brist på PK, ligger rätt i pH
Citera
2017-10-09, 22:44
Medlem
LivinginthePasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filjo
Räcker plant magic Bloom boost under blomning? Enligt deras schema för blom har dom ex även soil bloom som också innehåller npk. Ska bägge blandas ihop?
http://www.plant-magic.co.uk/products/bloom-boost-pk/8/

Har bara kört Bloom boost men misstänker brist på PK, ligger rätt i pH

Nu är jag inte bekant med just den gödningen, men det brukar ju vara så att det är något man tar utöver den vanliga gödningen, eftersom plantorna har god nytta av extra P och K under blomningen.
Citera
2017-10-25, 22:05
Avslutad
Hejsan! Jag undrar om man kan ha andra typer av blommor brevid CB plantor, alltså vardagsblommor som tex pellargoner etc. Vissa blommor sprider väl sporer? Tänker mest på om man har en CB hane och en hona nära varandra så kan honan bli ”infekterad” av hanen. Kan de vara så med andra blommor också tro?

Har även en fråga som jag sökt efter men inte hittat mycket om. Kan man ta sticklingar från en feminiserad auto planta? Läste nånstans att de inte gick om det var auto.

Tacksam för svar!

/Lillegro
Citera
2017-10-25, 22:24
Medlem
LivinginthePasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillegro
Hejsan! Jag undrar om man kan ha andra typer av blommor brevid CB plantor, alltså vardagsblommor som tex pellargoner etc. Vissa blommor sprider väl sporer? Tänker mest på om man har en CB hane och en hona nära varandra så kan honan bli ”infekterad” av hanen. Kan de vara så med andra blommor också tro?

Har även en fråga som jag sökt efter men inte hittat mycket om. Kan man ta sticklingar från en feminiserad auto planta? Läste nånstans att de inte gick om det var auto.

Tacksam för svar!

/Lillegro

Nu är jag inte botanist, men att andra plantor skulle kunna pollinera dina cb-plantor tror jag inte är möjligt.

Problemet med autoblommande, som jag har förstått det, är att de har en livscykel som är oberoende av yttre omständigheter - de kommer att växa upp och blomma färdigt på X veckor, oavsett hur mycket ljus de får, och blomningen inträder efter några veckor i dess livscykel.
När man tar en klon, får man ju en genetisk kopia av mamman. För en autoblommande kommer denna kopia att ha X minus (mammans ålder) kvar att leva, så klonen har inte tid att växa till sig och blomma ordentligt.
Med icke autoblommande, kan man ju t o m ta kloner i blom och återföra klonen till vegetativt tillstånd genom att utsätta klonen för 18 timmar (eller mer) ljus per dygn.
Citera
2017-10-27, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LivinginthePast
Nu är jag inte botanist, men att andra plantor skulle kunna pollinera dina cb-plantor tror jag inte är möjligt.

Problemet med autoblommande, som jag har förstått det, är att de har en livscykel som är oberoende av yttre omständigheter - de kommer att växa upp och blomma färdigt på X veckor, oavsett hur mycket ljus de får, och blomningen inträder efter några veckor i dess livscykel.
När man tar en klon, får man ju en genetisk kopia av mamman. För en autoblommande kommer denna kopia att ha X minus (mammans ålder) kvar att leva, så klonen har inte tid att växa till sig och blomma ordentligt.
Med icke autoblommande, kan man ju t o m ta kloner i blom och återföra klonen till vegetativt tillstånd genom att utsätta klonen för 18 timmar (eller mer) ljus per dygn.

Jag tror egentligen inte heller de, speciellt inte med såna blommor, men ville kolla.

Aha okej, ja jag tyckte jag hade läst de någonstans. De var ju lite synd. Tack så mycket!
Citera
2017-11-01, 20:25
Avslutad
Hur länge ska man ha en fläkt igång som blåser på plantor? Finns kanalfläkt som går på timer också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in