Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-21, 18:19
  #17833
Medlem
Zotrixs avatar
Har en liten fråga, varför köper man led/Hps lampor med runt 400W som producerar lika många lumen som en på sisådär 30W ? För jag antar att man är ute efter strålbilden samt lumen och inte hur många watt lampan är på?

För jag tänkte, varför köper man inte typ 10 x 20w led chips (http://www.ebay.com/itm/20W-30W-50W-...70vMrtH1Hqpj-Q ) och klistrar fast på en spånskiva och hänger upp i taket. Drar ju bara 200 watt plus att man får ut betydligt mycket mer lumen, tänkte att man kan blanda både kalla och varma led.

Tacksam för svar.
Citera
2017-07-23, 00:15
  #17834
Medlem
Bakaxels avatar
har aldrig odlat tidigare. när kan man förvänta sig se ordentlig blomning på utomhusodlade typhoon? de är 150 cm höga och har många förgreningar inte bara en enkel huvudstam. dd har varit utplanterade sen början av juni. jag ser många små miniblommor men inga buds som formats direkt. när sker detta?
Citera
2017-07-23, 08:36
  #17835
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zotrix
Har en liten fråga, varför köper man led/Hps lampor med runt 400W som producerar lika många lumen som en på sisådär 30W ? För jag antar att man är ute efter strålbilden samt lumen och inte hur många watt lampan är på?

Lumen är inte ett mått för hur mycket ljus det är för växter utan för hur mycket du, dina ögon upplever. En lampa med 250 lumen kan ha mer ljus för växter än en på 500 lumen. PAR, PPF, PPFD, YPF är något du bla skall titta på hos lampor när det handlar om växter.
Citera
2017-07-30, 11:58
  #17836
Medlem
gronagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotrix
Har en liten fråga, varför köper man led/Hps lampor med runt 400W som producerar lika många lumen som en på sisådär 30W ? För jag antar att man är ute efter strålbilden samt lumen och inte hur många watt lampan är på?

För jag tänkte, varför köper man inte typ 10 x 20w led chips (http://www.ebay.com/itm/20W-30W-50W-...70vMrtH1Hqpj-Q ) och klistrar fast på en spånskiva och hänger upp i taket. Drar ju bara 200 watt plus att man får ut betydligt mycket mer lumen, tänkte att man kan blanda både kalla och varma led.

Tacksam för svar.
väggwatten som ger vikt på dina buds dvs en lampa som drar 200 watt men enligt säljaren är en 1200 watts led lampa är ren bluff . det lär du märka när du ska ge dom näring,för om du basera din näring på 1200 watt så kommer din blommor att dö.
Citera
2017-08-09, 11:46
  #17837
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pafid
En kille jag hörde om *HOST* satte ut några plantor mest som hobbyprojekt här i mitten på juni. Han ordnade fin jord och grävde ett fint land och använder extranäring. Frågan han har är nu bara om han är alldeles för sent ute? De har redan hunnit komma upp och jorden är som sagt fin och därtill ska sägas att sol-läget är väldigt fint.

Är som sagt ett hobbyprojekt om än ett seriöst hobbyprojekt. Avsikten är bara att ha roligt och odla för att det är fina växter, å andra sidan hade det inte varit helt fel ifall de hinner blomma färdigt så att man kan avnjuta dem också. Kan någon med erfarenhet eller annan kunskap besvara mig? Bor någonstans i södra delarna av landet.

EDIT: Strainerna som används är Typhoon och Purple Typhoon.
Nej de kommer nog inte hinna klart. Hade du valt autoblommande strains istället, typ norden seeds tropical, så hade de nog hunnit klart. Men du kanske får lite rökbart material ändå om du kan ha kvar dom långt in på hösten om läget är fint.
Citera
2017-08-10, 00:01
  #17838
Medlem
Tänkte bygga ett kolfilter. Fungerar det med ett sånt här som man använder till köksfläkt?
Tänkte använda en Kanalfläkt med.
https://www.kjell.com/se/sortiment/h...ksflakt-p60409
Citera
2017-08-11, 10:38
  #17839
Medlem
gronagubbens avatar
Bra sida angående 3 tälts rotation.
-olika förslag på 3 tälts system
-info om månadskostnad på el förbrukning
-info hur många gram en 3 tälts rotation producera
http://ecstacybrand.webs.com/
Citera
2017-08-28, 22:47
  #17840
Medlem
ze_bandits avatar
Behöver råd angående inköp av utrustning samt metoder för mindre inomhusodling, vi tar det över pm.
Citera
2017-08-29, 16:00
  #17841
Medlem
hej. säg att du odlar i en dator och använder en 125 w LE med ett glas mellan ljuset och plantorna för att minska värme. Tänkte ha ett passivt intag längst ner och sen en fläkt som klarar att dra igenom luften. Antar att jag får göra ett relativt tunt men längre cirkelformad cylinder med kol inuti. På de övre delen ska jag ha ett hål med fläkt som blåser ut värmen genom kolfiltret. Har även ett passivt hål utan fläkt där luften kommer från andra hållet.

Frgan är: Vilken fläkttyp behöver jag? Någon med bra dragningskraft för att få igenom filtret men vill inte den ska låta som ett mpnster. Gärna någo som funkar ihop med en 12-v-laddare


Jag gör alltså två luftvägar i bygget men bara en som behöver kolilter. därför jag vill veta vilken fläkt som krävt för den luktande delen

mvh Grisen
Citera
2017-09-07, 21:12
  #17842
Medlem
rajdentuffes avatar
Tja, vet någon en hemsida som tar emot paypal betalningar? har massa små pengar som ligger där och skräpar (nån hunka).

gärna nåt som skickas inom sverige så jag slipper massa tull nissar och husrannsakan risk.
Citera
2017-09-18, 15:16
  #17843
Medlem
Tjooo!

Har kollat på en hel del utrustning till min indoor set up! Växttält, LED-Lampa på 600-800W, krukor etc etc.

Men de är en sak över ventilationen jag undrar över;
Då man inte kör HPS lampa och kör LED så blir de en stor skillnad på värme så jag troligen slipper ha ett utsug för den varma luften. Men har tänkt sätta upp en vanlig fläkt inne i tältet som bara får luften att gå runt men ny o fräsch luft, skall jag ha liten lucka i tältet öppet vid fläkten eller behövs de inte?

Tack!

p.s. vill gärna skriva med någon som kan detta som kan hjälpa mig med mindre frågor
Citera
2017-09-18, 19:29
  #17844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furiouz
Tjooo!

Har kollat på en hel del utrustning till min indoor set up! Växttält, LED-Lampa på 600-800W, krukor etc etc.

Men de är en sak över ventilationen jag undrar över;
Då man inte kör HPS lampa och kör LED så blir de en stor skillnad på värme så jag troligen slipper ha ett utsug för den varma luften. Men har tänkt sätta upp en vanlig fläkt inne i tältet som bara får luften att gå runt men ny o fräsch luft, skall jag ha liten lucka i tältet öppet vid fläkten eller behövs de inte?

Tack!

p.s. vill gärna skriva med någon som kan detta som kan hjälpa mig med mindre frågor
Led lampor blir långt ifrån lika varma som hps utan brukar ligga mellan +30-40, finns garanterat undantag, och generellt för odling av gröna växter går gränsen vid +35 innan bladen stänger och fotosyntesen går på lågfart, så värme behöver du inte oro dig för däremot tycker gröna växter om frisk luft så snåla inte på luftintaget bara för att tempen är korrekt.
När du odlar med led är det lätt att hänga lampan för nära plantan och då kan du bränna växten pga ljusintensiteten så följ tillverkarens rekommendationer och flytta den försiktig närmare, syns redan efter några timmar om den hänger för nära. I vegetation kan du ställa en bytta med vatten framför fläkten, höjer luftfuktighet och sänker tempen marginellt. Fläkten ska vara av rörlig typ och försök få fläkten att blåsa bara någon cm ovanför plantan så blåser du inte bort den goda koldioxiden som växter tycker om. Men framför allt köp inte billigaste Kina lampan du hittar, effekten stämmer sällan, färgspektrum stämmer dåligt och vissa måste man till och med släcka för att kyla var sjätte timma, väldigt dumt I blom.
Inga leca kulor i botten av krukan, det kan bli vatten ståendes som leder till förruttnelse. Hål i botten av krukan och lecan kan du blanda i jorden för lite luftning av jorden. Mer underhållning på ICKE autoblommande frön och skillnaden i arbetet är att du ställer in en timer när det är dags för blom I princip.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback