2015-12-26, 19:59
Medlem
datzs avatar
om jag köper Nordic Kalashnikov eller Nordic jack och odlar dom i 1.5L - 2L krukor. alltså ställer in 5-6 st kommer jag att klara mig med takhöjden i tältet?
är ju endast 140cm i höjd o 60x60 bred och då ska ju lampa in osv. kanske går hur bra som helst mest lite orolig men ville kolla lite med er innan jag köper frön.

Min tanke var att köra 12/12 från seed för att få skörd så snabbt som möjligt och även hålla höjden.
Min förra odling körde jag LST i samma tält och det funkade skit bra men det tog så många månader odlade då super silver haze så den taktiken skippar jag helst veggade 4/5 veckor och blommade i 12 veckor fick ut ungefär ca 55gram men det var ju roligt att hålla på med .

tar gärna emot tips av andra strain som är korta som bör gå att göra en sog på det utrymmet.
Citera
2015-12-26, 20:46
Medlem
kangas92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datz
om jag köper Nordic Kalashnikov eller Nordic jack och odlar dom i 1.5L - 2L krukor. alltså ställer in 5-6 st kommer jag att klara mig med takhöjden i tältet?
är ju endast 140cm i höjd o 60x60 bred och då ska ju lampa in osv. kanske går hur bra som helst mest lite orolig men ville kolla lite med er innan jag köper frön.

Min tanke var att köra 12/12 från seed för att få skörd så snabbt som möjligt och även hålla höjden.
Min förra odling körde jag LST i samma tält och det funkade skit bra men det tog så många månader odlade då super silver haze så den taktiken skippar jag helst veggade 4/5 veckor och blommade i 12 veckor fick ut ungefär ca 55gram men det var ju roligt att hålla på med .

tar gärna emot tips av andra strain som är korta som bör gå att göra en sog på det utrymmet.

Skulle bli imponerad om du lyckas få dom högre än 1.40 med 12/12 från frö Lycka till.
Citera
2015-12-26, 21:27
Medlem
Låt den vara kvar, kan tänka mig att rötterna kommer växa igenom pappret, det kommer ju bli mjukare å mjukare ju mer krukan vattnas.
Citera
2015-12-26, 21:57
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangas92
Skulle bli imponerad om du lyckas få dom högre än 1.40 med 12/12 från frö Lycka till.

-lamps -filter/fläkt - kruka - avstånd till lampan
Det handlar alltså inte om 140cm att odla på utan snarare runt metern (max). När jag kör 12/12 sog brukar de bli mellan 70-120cm beroende på strain och hur packat det är.
Om du är rädd för höjden så kan det vara en god poäng att köra MH fram till stretchen är över. Sen kan du alltid supercroppa om det ändå inte ser ut att gå.
12/12 från frö is the shit.
Citera
2015-12-30, 10:43
Medlem
Hur mycket vattnar ni innan ni som sätter frö direkt i jord?
Citera
2015-12-30, 11:28
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slavik
Hur mycket vattnar ni innan ni som sätter frö direkt i jord?
Tror det var 10l som sa till mig förut att jorden inte ska vara blöt utan som i en dosa lössnus ungefär för att inte fröna ska ruttna.
Efter jag började ha den fuktigheten så har alla mina frön grott och innan då jag hade det blött så var det en del som inte kom upp.
Citera
2015-12-30, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Tror det var 10l som sa till mig förut att jorden inte ska vara blöt utan som i en dosa lössnus ungefär för att inte fröna ska ruttna.
Efter jag började ha den fuktigheten så har alla mina frön grott och innan då jag hade det blött så var det en del som inte kom upp.

Jo jag gror dom i pappershanddukar, men sen när frötappen är framme och den ska ner i jorden. Hur mycket "förvattnar" ni jorden?

Edit. Läste tokigt, tack!
Citera
2015-12-30, 13:40
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Jo jag gror dom i pappershanddukar, men sen när frötappen är framme och den ska ner i jorden. Hur mycket "förvattnar" ni jorden?

Edit. Läste tokigt, tack!
Inga problem, har jag fel får någon rätta mig

Kör alltid pappersmetoden själv

Edit: Mina senaste jag planterade hade just fått sitt andra bladpar och for bort i ungefär 6 dagar och dom stod i ungefär 26-27c och hade bara vuxit mer då ja kom hem, dom behöver inte mycket vatten från början
Senast redigerad av DirtyNorth 2015-12-30 kl. 13:42.
Citera
2015-12-30, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Inga problem, har jag fel får någon rätta mig

Kör alltid pappersmetoden själv

Edit: Mina senaste jag planterade hade just fått sitt andra bladpar och for bort i ungefär 6 dagar och dom stod i ungefär 26-27c och hade bara vuxit mer då ja kom hem, dom behöver inte mycket vatten från början

Jag läser olika överallt. Att man vattnar igenom hela krukan ett dygn innan man sätter fröet. Att man bara vattnar 40ml och sedan vattnar från botten så rötterna får söka sig ner efter vatten.

Men men, alla sätt är väl bra. Jag vattnade ~1dl precis där jag sådde. Idag kikade dom upp så jag satte på plastmuggar bara. Försöker hålla mig från att vattna mer, rädd att det blev för lite nu..
Citera
2015-12-30, 16:16
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Jag läser olika överallt. Att man vattnar igenom hela krukan ett dygn innan man sätter fröet. Att man bara vattnar 40ml och sedan vattnar från botten så rötterna får söka sig ner efter vatten.

Men men, alla sätt är väl bra. Jag vattnade ~1dl precis där jag sådde. Idag kikade dom upp så jag satte på plastmuggar bara. Försöker hålla mig från att vattna mer, rädd att det blev för lite nu..
Tror inte det kommer bli för lite då dom inte behöver så mycket vatten innan dom börjat växa till sig.
Du får hålla koll på dom om du är oroliga så dom inte blir uttråkade och om du ser tecken på det kan du ge lite vatten.
Citera
2015-12-30, 22:48
Medlem
Har två frågor! Detta är första gången jag odlar och undrar:
Har hört olika men kan man använda orkidénäring till blomfasen? (Har massvis med sånt hemma)
Läst på flera guideder och alla säger olika, men va ska man ha för temp i odlings rummet?
Tacksam för svar!
Citera
2015-12-30, 23:38
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andthenshebleed
Har två frågor! Detta är första gången jag odlar och undrar:
Har hört olika men kan man använda orkidénäring till blomfasen? (Har massvis med sånt hemma)
Läst på flera guideder och alla säger olika, men va ska man ha för temp i odlings rummet?
Tacksam för svar!

Temp mellan 20-30c.
Beror helt på vad det är för npk på din näring. Vid blom bör N vara lägre än P och K. Annars blir det för taskig bud leaf ratio. Sen är det inte så jävla noga. Är du van vid blommor så funkar det. Epsomsalt är inte dumt att ge ibland.

Edit. Tomatnäring brukar pricka rätt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in