2016-05-26, 13:31
Medlem
Ni med lite kött på benen. Ska införskaffa mig ventilation och har denna yta att jobba med enbart för ventilation. 75cm längd, 35cm djup och höjd 20cm.

* S&P TD 100 (http://www.clasohlson.com/se/Kanalfl%C3%A4kt-TD-160-100-N-SILENT/32-3122)
* Speed controller (http://www.amazon.com/Soler-Palau-2525-5UL-Rotary-Control/dp/B008TW0O8O)
* Kolfilter Prima Klima Eco Line K2600 Mini 160/240 m³/h (100mm)
* Ljudisoleringsslang

Uttag - Ljudisoleringsslang - fläkt - kolfilter.

21 db på lägsta varvtalet orginal. Om jag kör med speed controllen och ljudisoleringsslang så borde väl det gå att få ner lite till, eller?
Citera
2016-05-26, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForthOne
Ni med lite kött på benen. Ska införskaffa mig ventilation och har denna yta att jobba med enbart för ventilation. 75cm längd, 35cm djup och höjd 20cm.

* S&P TD 100 (http://www.clasohlson.com/se/Kanalfl%C3%A4kt-TD-160-100-N-SILENT/32-3122)
* Speed controller (http://www.amazon.com/Soler-Palau-2525-5UL-Rotary-Control/dp/B008TW0O8O)
* Kolfilter Prima Klima Eco Line K2600 Mini 160/240 m³/h (100mm)
* Ljudisoleringsslang

Uttag - Ljudisoleringsslang - fläkt - kolfilter.

21 db på lägsta varvtalet orginal. Om jag kör med speed controllen och ljudisoleringsslang så borde väl det gå att få ner lite till, eller?
Ljudusoleringsslangen bör isåfall sitta mellan fläkten och filtret. Bara innan fläkten gör den inte mycket nytta då oljudet kommer från utblåset.

(Självklart låter det från själva maskineriet i fläkten också)
Citera
2016-05-26, 14:15
Medlem
Räcker det inte med att fläkten drar igenom kolfiltret och blåser ut genom isoleringsslangen - ut ur utrymmet?
Citera
2016-05-26, 14:25
Medlem
Citat:
Räcker det inte med att fläkten drar igenom kolfiltret och blåser ut genom isoleringsslangen - ut ur utrymmet?
Jag hade vänt på det om det bara handlar om ljudnivån. Blåser du ut luften genom filtret så agerar det även som ljuddämpare.
Citera
2016-05-26, 14:38
Medlem
Men då måste jag ha kolfiltret utanför utrymmet antar jag. Då kör jag hellre på isoleradslang - fläkt - isoleradslang - kolfilter. Mina planer är att sänka varvtalet med hjälp av speed controllen till fläkten för att få ner ljudnivån. Tror du kolfiltret passar mina behov fortfarande eller bör jag hitta en mindre?

Min setup är liten 90x80x30 och kommer köra ca 165w.
Citera
2016-05-26, 14:44
Medlem
k1zleezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannabinol
Har gått i tankarna av att börja odla.

Fanns två startpaket med tält på två olika sidor.

Den första var på hydrogarden, där kostade 250w paketet 3000kr med en tält som var 90x90x170cm.

På den andra sidan professionalgrow fanns ett liknande paket för 2500kr, och den enda skillnaden jag kan se är dimensionerna och tillverkaren, såklart, på tältet. Tältet är 60x60x140cm "litet".

Är det värt att punga ut 500kr extra (har en tight budget) på ett större tält?

Är det lilla tältet för litet för en 250w? Kommer det medföra värmeproblem?

Finns det andra faktorer som jag missat?

Denna är ju rätt nice,

har själv ett 60x60x140, fungerar skit bra, håller bra värme (ca 20 - 25c beroende när lampan är på kör 12/12) jag skulle få plats med iaf 5st 6L krukor, om man klämmer in kanske 6st men då blir det tight.
Senast redigerad av k1zleez 2016-05-26 kl. 14:47.
Citera
2016-05-26, 14:47
Medlem
Citat:
Men då måste jag ha kolfiltret utanför utrymmet antar jag. Då kör jag hellre på isoleradslang - fläkt - isoleradslang - kolfilter. Mina planer är att sänka varvtalet med hjälp av speed controllen till fläkten för att få ner ljudnivån. Tror du kolfiltret passar mina behov fortfarande eller bör jag hitta en mindre?

Min setup är liten 90x80x30 och kommer köra ca 165w.
Det är efter fläkten som ljudisoleringen gör någon nytta, varken hjälper nämnvärt eller skadar för den delen att ha innan fläkten.

Det viktiga är att fläkten inte går starkare än filtret. Men det behövs såklart lite tryck för att orka suga/trycka genom filtret också men borde inte vara några konstigheter.
Citera
2016-05-26, 14:51
Medlem
Då har jag blivit lite klokare. Tack för hjälpen Wailer
Citera
2016-05-26, 16:00
Medlem
cannabinols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1zleez
Denna är ju rätt nice,

har själv ett 60x60x140, fungerar skit bra, håller bra värme (ca 20 - 25c beroende när lampan är på kör 12/12) jag skulle få plats med iaf 5st 6L krukor, om man klämmer in kanske 6st men då blir det tight.

Hmm.. Okej. Alltså du kör med LE och temperaturen ligger kring 25.

Frågan är då hur en 250W HPS påverkar klimatet i tältet då det är en mycket mer kraftfull ljuskälla.

Mailade dem och de gav ett kort svar att det fungerar men att man borde satsa på ett insug blås också.

Frågan är om man vågar ta risken och köpa paketet. De har ju en med cooltube också iofs, men det kostar lite mer.

Ingen som har erfarenheter kring just denna setup?

Fläkten de skickar med verkar inte heller vara någon höjdare precis eller vad tycker ni?

Tänker fan inte köpa grisen i säcken... Snart är det somnar dessutom då kan man verkligen räkna med en temperatur höjning inne i tältet.

Vad är eran råd? Kan LE mäta sig med HPS överhuvudtaget?
Citera
2016-05-26, 16:10
Medlem
k1zleezs avatar
Citat:

Frågan är då hur en 250W HPS påverkar klimatet i tältet då det är en mycket mer kraftfull ljuskälla.

Mailade dem och de gav ett kort svar att det fungerar men att man borde satsa på ett insug blås också.

Frågan är om man vågar ta risken och köpa paketet. De har ju en med cooltube också iofs, men det kostar lite mer.

Fläkten de skickar med verkar inte heller vara någon höjdare precis eller vad tycker ni?

Tänker fan inte köpa grisen i säcken... Snart är det somnar dessutom då kan man verkligen räkna med en temperatur höjning inne i tältet.

Om du pratar om länken som jag gav dig så är den standardfläkt som följer med helt ok, den låter lite däremot.. Det jag läst så verkar HPS som det bästa alternativet till lampa, men den ger ifrån sig mer värme och då vill man gärna ha utblås. Annars köper du även en fläkt och sätter i en av tältpinnarna i.

Du kan läsa mer här:
Senast redigerad av k1zleez 2016-05-26 kl. 16:12.
Citera
2016-05-26, 17:02
Medlem
Citat:

Ställbar ballast och uppgradera till fläkt med fläktkontroller så är du hemma.

Insugsfläkten är inte nödvändig.
Citera
2016-05-26, 18:40
Medlem
pellegrino6000s avatar
Funderar på att börja odla hydro och kommer förmodligen köpa ett färdigt tältpaket. Måtten jag tänker få plats i mitt utrymme är nog 90x90cm.

Hur mycket kan tänkas få ut på denna yta om allt går som det skall. Förstår det varierar en massa, men mellan vilka siffror pratar vi om typisch?

Kommer nog tillbaks med fler frågor så småningom.
Senast redigerad av pellegrino6000 2016-05-26 kl. 18:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in