2016-04-09, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iPoo
Hur är det med kurering så tätt in på skörd? Behöver den inte extra tillsyn med öppna och stänga burkar osv?
1. Torka det medans du är borta då tiden för att torka weed aldrig ska vara under 5-7 dagar, gärna runt 10 dagar. Se till att läsa på riktigt om hur du torkar och vilka förutsättningar som krävs och lös det, sen kan du resa
2. Påbörjat kurera så pass att du kan lämna burkarna i 5 dagar.
3. Fixa något bevattningssystem eller lämna lite vatten i stora fatet om du kör 12/12 i små krukor.

Mvh
Senast redigerad av Jr.Gong 2016-04-09 kl. 19:32.
Citera
2016-04-09, 19:57
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iPoo
Hur är det med kurering så tätt in på skörd? Behöver den inte extra tillsyn med öppna och stänga burkar osv?

12/12 nu direkt och trimma dom på pinnen och häng allt tills du kommer hem. Tar runt 5 dagar beroende på temp och cirkulation. Klipp inte upp det i nuggets innan torkning utan trimma på stam.
Citera
2016-04-09, 21:56
Medlem
Är det inte "bättre" att köra auton nu innan resan då den tar lite mindre tid och är lite mer förlåtande än de andra strainsen? Jag hade iaf tänkt så, istället för att pressa igenom och försöka få en skörd inom en tidsram.
Citera
2016-04-09, 22:55
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mixchemical
Är det inte "bättre" att köra auton nu innan resan då den tar lite mindre tid och är lite mer förlåtande än de andra strainsen? Jag hade iaf tänkt så, istället för att pressa igenom och försöka få en skörd inom en tidsram.

Kör allt du har 12/12 från idag det kommer ge dig en större skörd. Dina photo (12/12 ej auto) plantor klarar sig lätt 5 dagar om du vattnar ordentligt innan du drar om dom mot förmodan inte skulle vara klara.
Kör allt.
Citera
2016-04-17, 00:47
Medlem
Har 13 auto Viking tropical som ska planteras ut om ca 3 veckor. Någon som har erfarenhet av dessa och hur de klarar av vädret nere i Skåne vid denna tiden?
Citera
2016-04-17, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinezzZ
Vanlig flexslang i aluminium kan du trycka ihop från fem till en meter typ. en sån ihoptryck får du in i garderoben väl? som insug eller utsug är väl skitsamma då huvudsaken är att det separeras hela vägen men du har chansen o få in kall luft med den som insug.

TT fläktar har likadana sidor på de modeller jag har sett, de är gjorda för att ha rör eller slang på bägge sidor då det är kanalfläktar. du får ju en jävla rundgång på värmen som du har nu.
Lite sent svar men har nu cooltube, anslutit 125mm slangar och har nu en flexslang stickandes 1-1.5m uppåt från tältet som "skorsten" för värmen. Och nu är det inte för varmt längre, ligger på 25-26c stadigt och har legat som högst på 28c i kort period. I framtiden blir det nog att köpa större utsug som är dimmbar och sen så ligger jag nog ganska bra till.

Ett tips jag kan tillägga om någon har det för varmt i sitt tält som jag kom på innan jag fick cooltuben är att ta 2 stycken 1.5-2l flaskor fyllda med is och ställ utanför insuget (direkt utanför med bara några cm mellanrum eller direkt utanför) om du har ett passivt insug (eller fler), bredvid varandra fast med 1-2cm mellanrum, luften måste gå runt och imellan då flaskorna täcker för insuget, så innan det går in i tältet kyls luften. Lyckades få ner värmen till 25c. Dock är det ingen vidare bra långtidslösning då man måste byta flaskor så fort det smälter efter ett par timmar, men funkar under dagar då det kanske är alldeles för varmt.

Ända problemet jag har nu är att min lampa sticker ut i cooltuben, min cooltube är denna på 30cm: http://www.professionalgrow.se/sv/cooltube-armatur-125mm-30cm och sockeln täcker ett par cm utav "glaset" så lampans sista 3cm täcks utav metallen. Så jag undrar hur mycket detta påverkar allting? Förlorar jag för mycket ljus för att vara värt det? Finns det kortare 250w HPS lampor på typ 20-23cm eller t.o.m mindre? Har också en reflektor-skärm på cooltuben så det kanske hjälper?

Tack i förhand.
Citera
2016-04-18, 17:03
Medlem
så länge själva glöden i bulben inte blir skymd så borde det fungera.
Citera
2016-04-19, 05:15
Medlem
Vet någon var man kan beställa s.k. smart pots (https://www.youtube.com/watch?v=4GrnTSXsFKI)? Gärna 10L. Har sökt, men jag är osäker på vad de kallas för på svenska, så det går sådär.
Citera
2016-04-19, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockult
Vet någon var man kan beställa s.k. smart pots (https://www.youtube.com/watch?v=4GrnTSXsFKI)? Gärna 10L. Har sökt, men jag är osäker på vad de kallas för på svenska, så det går sådär.
Det kallas smart pots och finns på t.ex professionalgrow.se
Citera
2016-04-26, 14:51
Medlem
Sedan ett par veckor sedan, stängde jag av värmen hos mina damer, som står i ett isolerat uthus.

Tänkte härda dem för eventuell utplantering senare. Är det nån fara så länge det inte kryper under nollan? De växer fint och ser ut att trivas.

Tempen ligger på ca 15 om dagen och 9-10 kväll/natt.

Vad har jag att förlora/riskera på att skippa värmen, förutom långsammare tillväxt?
Citera
2016-04-28, 16:51
Medlem
Saftgroggs avatar
Har tidigare bara tagit kloner och satt direkt i jord, med en PET-flaska som kupa.
Har haft en överlevnad på ca 70-80% och lång tid innan de rotat sig.

Gör nu ett experiment med bara perlite och vatten under plastfolie.
Vad tror ni? Söderfönster med enbart dagsljus. Kommer det bli bättre såhär?
När kan de vara redo för omplantering till jord?

Bild:http://m.imgur.com/tBrL0yR
Citera
2016-04-29, 12:04
Medlem
k1zleezs avatar
Mina frön har öppnat sig (de ligger i blött papper) och ska nu stoppa in dem i små krukor som har hål i botten, ska jag direkt vattna dem direkt när de är nedstoppade? För jag ska åka bort i helgen och kommer tillbaka på söndag/måndag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in