Citat:
Ursprungligen postat av
MartinezzZ
Vanlig flexslang i aluminium kan du trycka ihop från fem till en meter typ. en sån ihoptryck får du in i garderoben väl? som insug eller utsug är väl skitsamma då huvudsaken är att det separeras hela vägen men du har chansen o få in kall luft med den som insug.
TT fläktar har likadana sidor på de modeller jag har sett, de är gjorda för att ha rör eller slang på bägge sidor då det är kanalfläktar. du får ju en jävla rundgång på värmen som du har nu.
Lite sent svar men har nu cooltube, anslutit 125mm slangar och har nu en flexslang stickandes 1-1.5m uppåt från tältet som "skorsten" för värmen. Och nu är det inte för varmt längre, ligger på 25-26c stadigt och har legat som högst på 28c i kort period. I framtiden blir det nog att köpa större utsug som är dimmbar och sen så ligger jag nog ganska bra till.
Ett tips jag kan tillägga om någon har det för varmt i sitt tält som jag kom på innan jag fick cooltuben är att ta 2 stycken 1.5-2l flaskor fyllda med is och ställ utanför insuget (direkt utanför med bara några cm mellanrum eller direkt utanför) om du har ett passivt insug (eller fler), bredvid varandra fast med 1-2cm mellanrum, luften måste gå runt och imellan då flaskorna täcker för insuget, så innan det går in i tältet kyls luften. Lyckades få ner värmen till 25c. Dock är det ingen vidare bra långtidslösning då man måste byta flaskor så fort det smälter efter ett par timmar, men funkar under dagar då det kanske är alldeles för varmt.
Ända problemet jag har nu är att min lampa sticker ut i cooltuben, min cooltube är denna på 30cm:
http://www.professionalgrow.se/sv/cooltube-armatur-125mm-30cm och sockeln täcker ett par cm utav "glaset" så lampans sista 3cm täcks utav metallen. Så jag undrar hur mycket detta påverkar allting? Förlorar jag för mycket ljus för att vara värt det? Finns det kortare 250w HPS lampor på typ 20-23cm eller t.o.m mindre? Har också en reflektor-skärm på cooltuben så det kanske hjälper?
Tack i förhand.