2015-10-15, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Då gissar jag på runt 32-34 vid topparna, då får man sådana lite fula basilika liknande blad som sticker ut i toppen. En variant av foxtails framkallade av värme.
Se till att få ner temp.

Du har helt rätt det var 35C vid den plantans topp
Citera
2015-10-15, 21:13
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empman

Haha jag vet. Om man inte vet ska man inte ge råd.
Har du ventilation?
Hur många w ljus på hur stor yta?
Ta hellre bort ljus/w och kom runt 30c (helst under).
Är det återcirkulerande så behöver du få upp co2 för att motverka värmens effekter. Även rh nära mögelgränsen hjälper.
Men men hellre skruva av lite w och anv de w man bränner på smartaste sätt.
Citera
2015-10-15, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av empman
Vad ligger din RF% på?
Citera
2015-10-16, 09:31
Medlem
Dreamstates avatar
På grund av att tältet jag odlat i under en längre tid är så litet, så har det varit svårt att få in luftfuktare och fläktar, och det har även varit svårt att hålla temperaturen nere med en 250w HPS i ett så pass litet utrymme, så jag väljer nu att odla öppet i en större garderob istället (ca 200x80x60).

Jag har lite små-frågor angående just hur jag ska förbereda utrymmet innan jag börjar en ny odling.

1. Jag hade tänkt ge insidan av garderoben ett lager av reflekterande material, och jag har hört att den matta sidan av aluminiumfolie skulle funka bra, stämmer detta?

2. Eftersom garderoben är inbyggd i väggen så är det inte aktuellt att borra för ventilation, så jag hade tänkt att ha garderobsdörren på glänt (ingen risk att folk ser garderoben eller känner lukt därifrån), och helt enkelt försöka isolera mot ljus utifrån med soppåsar eller liknande material, kommer det funka? Hur viktigt är det egentligen att det är helt kolsvart under mörkertimmarna? Jag tänker att det är ju sällan det är helt svart när folk odlar utomhus, så vart går gränsen för light pollution vid inomhusodling? Jag kommer odla feminiserade autos.

3. Någon bra plantjord/blomjord som är rekommenderad som man kan hitta i växtavdelningar i vanliga varuhus? Gärna någon jord som funkar bra från plantering till skörd. Samma fråga angående växtnäring.
Citera
2015-10-16, 12:03
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamstate
På grund av att tältet jag odlat i under en längre tid är så litet, så har det varit svårt att få in luftfuktare och fläktar, och det har även varit svårt att hålla temperaturen nere med en 250w HPS i ett så pass litet utrymme, så jag väljer nu att odla öppet i en större garderob istället (ca 200x80x60).

Jag har lite små-frågor angående just hur jag ska förbereda utrymmet innan jag börjar en ny odling.

1. Jag hade tänkt ge insidan av garderoben ett lager av reflekterande material, och jag har hört att den matta sidan av aluminiumfolie skulle funka bra, stämmer detta?

2. Eftersom garderoben är inbyggd i väggen så är det inte aktuellt att borra för ventilation, så jag hade tänkt att ha garderobsdörren på glänt (ingen risk att folk ser garderoben eller känner lukt därifrån), och helt enkelt försöka isolera mot ljus utifrån med soppåsar eller liknande material, kommer det funka? Hur viktigt är det egentligen att det är helt kolsvart under mörkertimmarna? Jag tänker att det är ju sällan det är helt svart när folk odlar utomhus, så vart går gränsen för light pollution vid inomhusodling? Jag kommer odla feminiserade autos.

3. Någon bra plantjord/blomjord som är rekommenderad som man kan hitta i växtavdelningar i vanliga varuhus? Gärna någon jord som funkar bra från plantering till skörd. Samma fråga angående växtnäring.

1. I en vit garderob behöver du inte göra något.

2. Det är autos du ska odla då spelar ev ljusläckage ingen roll.

3. Hasselfors U eller P jord är bra + valfri tomatnäring.
Citera
2015-10-16, 13:00
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
1. I en vit garderob behöver du inte göra något.

2. Det är autos du ska odla då spelar ev ljusläckage ingen roll.

3. Hasselfors U eller P jord är bra + valfri tomatnäring.

Tackar vänligast! Garderobens insida är tyvärr inte vit, den har tidigare bara använts till att hänga undan jackor som inte passar säsongen, så det är tyvärr bara träpanel inuti den.
Skulle det funka med aluminiumfolie? Hörde att den blanka sidan inte skulle passa lika bra, tycker det låter konstigt, men gott om folk här i tråden kan säkert mycket mer än jag, och goda råd är alltid värda att uppsöka.
Citera
2015-10-16, 13:20
Medlem
smellyproofs avatar
35* grader i ett utrymme är för varmt antar jag. Har inluftsfläkt och kanalfläkt. Någon som har tips?
Citera
2015-10-16, 13:51
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
35* grader i ett utrymme är för varmt antar jag. Har inluftsfläkt och kanalfläkt. Någon som har tips?
Mer info tack
Citera
2015-10-16, 14:12
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Tackar vänligast! Garderobens insida är tyvärr inte vit, den har tidigare bara använts till att hänga undan jackor som inte passar säsongen, så det är tyvärr bara träpanel inuti den.
Skulle det funka med aluminiumfolie? Hörde att den blanka sidan inte skulle passa lika bra, tycker det låter konstigt, men gott om folk här i tråden kan säkert mycket mer än jag, och goda råd är alltid värda att uppsöka.

Måla med vanlig matt vit istället.
Citera
2015-10-16, 17:29
Medlem
Citat:
Som 10L sa, måla med vit matt färg eller så köper du frigolit. Lägg på golv och en bit upp efter väggarna. Dubbelhäftande eller spik.

Ska du köra Hasselfors P-jord som du fick tips om så rekommenderar jag dig att kalka upp jorden en par veckor innan, för att höja ph. Detta kan du läsa om bara du googlar lite. Funkar utan att kalka med, men jag kan varmt rekommendera dig att göra det.
Senast redigerad av Jr.Gong 2015-10-16 kl. 17:36.
Citera
2015-10-16, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof

Behöver inte vara katastrof heller, de kan ta bra mkt värme sålänge de är väletablerade alternativt vänjs gradvis är min erfarenhet. Ser de ut att må bra? Isåfall ska du inte lägga så stort fokus på nuffrorna på termometern.
Citera
2015-10-16, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Behöver inte vara katastrof heller, de kan ta bra mkt värme sålänge de är väletablerade alternativt vänjs gradvis är min erfarenhet. Ser de ut att må bra? Isåfall ska du inte lägga så stort fokus på nuffrorna på termometern.
Sen spelar ju strain väldigt stor roll här också ska tilläggas, då vissa föredrar lite svalare medans andra trivs bra mycket bättre när det är rätt varmt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in