Citat:
Ursprungligen postat av schlackern
Hej!
Jag är förstagångsodlare och har fem stycken ofeminiserade plantor, 1 randomfrö och 4 caramelicious, i min growbox under 6 x 21 W LE (2 x 2600K och 4 x 6500K). De är cirka 10-15 dagar gamla, cirka en decimeter höga. Jag har läst massor med guider och tycker mig ha ganska bra koll, men jag har stött på lite av ett problem.
Det är viktigt för mig att det är stealthy, d.v.s. inte låter, inte lyser, inte luktar. Jag har en rörfläkt som utsug, styrd med varvtalsregulator då den annars låter för mycket. Körs fläkten så långsamt så att den inte låter klarar den inte av att dra luften genom ett kolfilter, så jag har inget. Jag har läst att de flesta odlingar börjar lukta ordentligt sista veckorna i blomfasen - men, mina små knoddar luktar redan nu. Inte så att stanken står långt ut på gatan, men man känner en diffus doft i hela rummet, speciellt närmast growboxen. Jag har en jonisator som jag ska testa, men det känns inte helt ultimat om det redan nu luktar, hur kommer det vara senare då liksom?
Brukar det vara såhär? Finns det något nybörjarmisstag som gör att det luktar mer?
Hjälp uppskattas!
Du har alltså en 100mm rörfläkt, biltema typ?
Antingen köper du en kanalfläkt, som är både starkare och tystare. Eller så kan du testa bygga ett eget kolfilter som är mer anpassat för din ventilation. Finns guide på swecan, kan dock inte lova att det funkar för dig.
Jonisator, typ OnaGel har jag hört mycket bra om. Verkar fungera för de flesta så varför inte dig.
Mvh, Wailer!