2012-12-07, 12:51
Medlem
dresscodeaddicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88kalleanka88
tack

tror jag förstått nu, har inga fler frågor om detta allt ser bra ut nu

jag har alltid trott av nån anledning att ett kolfilter e i en rulle så klipper man av hur stor yta man vill täcka med kolfiltret och klistrar/tejpar/limmar/häftar fast den.... haha

tack igen

Härligt. Glad att kunna hjälpa till.
Citera
2012-12-08, 21:12
Medlem
Hej igen..
Satt o kollade igenom allt jag kommer behöva köpa igen på deras sida och så upptcäkte jag deras sida som pratar om hydrosystem.

http://www.hydrogarden.se/odlingsguiden

Det låter som hydrosystem är helt överlägset än de vanliga sätten med jord i kruka osv.

Vad tycker ni?

Är ju inte bara bättre (snabbare skörd, större osv) utan också mycket lättare (behövs inte bytas jord efter varje skörd tex).

så är ganska sugen att planera om lite och köpa nått najs hydrosystem från dom istället.

http://www.hydrogarden.se/Hydrosystem/

En grejj jag undrar dock... hur blir det större skörd igentligen?
För dom säger att fördelen med detta som resulterar i större skörd är att man kan ha plantorna väldigt tätt intill varandra vilket blir svårt om man inte kör hydro och istället stora krukor per planta.

om dom är så tätt intill varandra kan ju inte pantorna bli lika stora ?
Senast redigerad av 88kalleanka88 2012-12-08 kl. 21:15.
Citera
2012-12-09, 10:18
Medlem
Legendarys avatar
Blev plötsligt fundersam. Jag kommer att skaffa ett tältpaket.
Hade bara tänkte slänga in tältet i en garderob och köra på.

Men hur ligger det egentligen till med ventilering? Är lukten verkligen helt eller nästintill helt obefintlig med kolfilter? Och är det någon som känner till ljudnivån på dom här fläktarna? Kommer nämligen att ha garderoben nära sängen, då jag inte har mycket utrymme.

Sen skulle jag behöva tips på en prisvärd och bra luftrenare med jonisator och även undrar hur pass bra denna hjälper mot lukt vid kurering. Vill inte att det stinker i hela lägenheten.

Gärna så billigt som möjligt självklart men jag lägger ju ut dom pengarna som behövs.

Förstår att detta är frågor som ställts innan men nu gäller det just detta paket och mina behov.

OBS: Länka gärna andra tältlösningar från andra hemsidor om ni tycker det finns bättre. Jag kommer inte ha mer än 2-3 plantor, eftersom att jag har begränsat utrymme, om mindre tält funkar så är det uppskattat att veta. Jag kommer odla helt för eget ändamål och därmed behöver jag få ut kanske runt 1 hg(Räknar med goda marginaler på ca 1G/dag X 90, för att kunna sälja en femma till kompisar då och då osv, bjuda lite när man ska umgås osv)

Kommer sköta mina plantor som bebisar och göra allt jag kan för att få bästa möjliga skörd.
Tipsa också gärna om bra strains, jag föredrar uppåtrus men vet att Sativa gärna tar mer plats.

Hittills har jag fått tips om Blue Cheese och funderar alltså på denna.

Mvh L
Senast redigerad av Legendary 2012-12-09 kl. 10:27.
Citera
2012-12-09, 11:32
Medlem
pelle_pistols avatar
Citat:
Hej igen..
Satt o kollade igenom allt jag kommer behöva köpa igen på deras sida och så upptcäkte jag deras sida som pratar om hydrosystem.

http://www.hydrogarden.se/odlingsguiden

Det låter som hydrosystem är helt överlägset än de vanliga sätten med jord i kruka osv.

Vad tycker ni?

Är ju inte bara bättre (snabbare skörd, större osv) utan också mycket lättare (behövs inte bytas jord efter varje skörd tex).

så är ganska sugen att planera om lite och köpa nått najs hydrosystem från dom istället.

http://www.hydrogarden.se/Hydrosystem/

En grejj jag undrar dock... hur blir det större skörd igentligen?
För dom säger att fördelen med detta som resulterar i större skörd är att man kan ha plantorna väldigt tätt intill varandra vilket blir svårt om man inte kör hydro och istället stora krukor per planta.

om dom är så tätt intill varandra kan ju inte pantorna bli lika stora ?

Det låter som att du ska köra en odling i jord iaf, jag menar får du inte ihop kolfiltret med cooltube så klarar du nog faktiskt inte av ett hydrosystem, inget illa menat men testa kör med jord första gången iaf!
Citera
2012-12-09, 12:57
Medlem
Neverdancessobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_pistol
Det låter som att du ska köra en odling i jord iaf, jag menar får du inte ihop kolfiltret med cooltube så klarar du nog faktiskt inte av ett hydrosystem, inget illa menat men testa kör med jord första gången iaf!
han får ju lite mer tolerans på fel i jord också, alltså om du gör fel så brukar det vara ganska lungt i jord men inte i hydro vad jag hört.

sen kan det vara bra att lära sig växterna först innan hydro så du kan se vad dom behöver utan gissa dig fram.
Citera
2012-12-09, 13:11
Medlem
pelle_pistols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverdancessober
han får ju lite mer tolerans på fel i jord också, alltså om du gör fel så brukar det vara ganska lungt i jord men inte i hydro vad jag hört.

sen kan det vara bra att lära sig växterna först innan hydro så du kan se vad dom behöver utan gissa dig fram.

Precis och därför vill jag tipsa alla som börjar att odla köra i jord först för att där har du mer tid att kunna lösa eventuella problem och jordodlingar känns mer som ett säkert kort för den som inte odlat tidigare!
Förra inlägget var alltså inget påhopp, det var bara ett seriöst och nödvändigt tips!
Sett många som köpt dyr hydrosystem och det har gått åt skogen rätt snabbt och då tappar folk oftast suget till att försöka igen!
Citera
2012-12-09, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legendary

Men hur ligger det egentligen till med ventilering? Är lukten verkligen helt eller nästintill helt obefintlig med kolfilter? Och är det någon som känner till ljudnivån på dom här fläktarna? Kommer nämligen att ha garderoben nära sängen, då jag inte har mycket utrymme.

Sen skulle jag behöva tips på en prisvärd och bra luftrenare med jonisator och även undrar hur pass bra denna hjälper mot lukt vid kurering. Vill inte att det stinker i hela lägenheten.

Gärna så billigt som möjligt självklart men jag lägger ju ut dom pengarna som behövs.

Förstår att detta är frågor som ställts innan men nu gäller det just detta paket och mina behov.

OBS: Länka gärna andra tältlösningar från andra hemsidor om ni tycker det finns bättre. Jag kommer inte ha mer än 2-3 plantor, eftersom att jag har begränsat utrymme, om mindre tält funkar så är det uppskattat att veta. Jag kommer odla helt för eget ändamål och därmed behöver jag få ut kanske runt 1 hg(Räknar med goda marginaler på ca 1G/dag X 90, för att kunna sälja en femma till kompisar då och då osv, bjuda lite när man ska umgås osv)

Kommer sköta mina plantor som bebisar och göra allt jag kan för att få bästa möjliga skörd.
Tipsa också gärna om bra strains, jag föredrar uppåtrus men vet att Sativa gärna tar mer plats.

Hittills har jag fått tips om Blue Cheese och funderar alltså på denna.

Mvh L

Beror på hur tät din garderob förseglar sig..
Jag blev tippsad att skaffa en ona gel också.. beror också vilken strain du tar.
Jag är inte så vidare erfaren på olika strains dock men jag ser ingen anledning att ta nått annat än white widow.. den är ju bäst hehe.

Det dära med hur mycket ljud ventilationen gör..
använd denna sida:
http://www.sengpielaudio.com/TableOfSoundPressureLevels.htm
för att få en aning hur hur mycket ljud den kommer göra.
Citera
2012-12-09, 22:48
Medlem
Neverdancessobers avatar
Citat:

Mvh L

om du har en garderob med vit faner på insidan eller vitmålad så behövs inget tält.

Cooltube och kolfilter går bra ihop i just en garderob eller tält max dock 1.2m.

kolfiltret tar bort ca 99% av lukten om du kopplar den på ett bra sätt.

när du kurar alt torkar så kan du fortfarande använda kolfiltret utanför garderoben för att ta bort lukt

t.ex när nästa plantor gått in så behövs inte kolfiltret dom första 3-4 veckorna.

en bra nybörjar strain är northern lights.

har själv en ona spray fresh linnen funkar mycket bra mot lukt om du får besök men fixa kolfiltret på rätt sätt är bästa sättet.
Citera
2012-12-09, 23:31
Medlem
Legendarys avatar
Citat:
Beror på hur tät din garderob förseglar sig..
Jag blev tippsad att skaffa en ona gel också.. beror också vilken strain du tar.
Jag är inte så vidare erfaren på olika strains dock men jag ser ingen anledning att ta nått annat än white widow.. den är ju bäst hehe.

Det dära med hur mycket ljud ventilationen gör..
använd denna sida:
http://www.sengpielaudio.com/TableOfSoundPressureLevels.htm
för att få en aning hur hur mycket ljud den kommer göra.

Jo det förstås. Får testa lite och se hur det funkar när jag väl har grejerna stående i rummet, gå efter eget tycke där!

Haha jo det är väl en bra poäng iochförsig!

Tackar, det hjälpte väldigt mycket, såg nu att fläkten som följer med ska vara väldigt tyst, då står allting dessutom i en garderob, perfekt!
Väldigt hjälpsamt svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Neverdancessober
om du har en garderob med vit faner på insidan eller vitmålad så behövs inget tält.

Cooltube och kolfilter går bra ihop i just en garderob eller tält max dock 1.2m.

kolfiltret tar bort ca 99% av lukten om du kopplar den på ett bra sätt.

när du kurar alt torkar så kan du fortfarande använda kolfiltret utanför garderoben för att ta bort lukt

t.ex när nästa plantor gått in så behövs inte kolfiltret dom första 3-4 veckorna.

en bra nybörjar strain är northern lights.

har själv en ona spray fresh linnen funkar mycket bra mot lukt om du får besök men fixa kolfiltret på rätt sätt är bästa sättet.

Tält är nog mer än lathets/säkerhetsgrej. För att slippa bygga och dona och bara slänga in allt, säker på att få ventilationen bra osv!

Underbart att höra.
Men undrar lite hur man fixar kolfiltret i ett öppet utrymme, dvs ett rum? För att få effekt när jag ska torka och kurera?

Tackar, ska kolla upp strainen direkt!

Även detta svar var mycket hjälpsamt

Mvh L
Citera
2012-12-09, 23:47
Medlem
Citat:
Men undrar lite hur man fixar kolfiltret i ett öppet utrymme, dvs ett rum? För att få effekt när jag ska torka och kurera?

Mvh L

Du får bygga ett rum innuti det rummet.
Köpa lite brädor o hammra lite och använda plast som väggar och tak.
Finns många youtube videos som visar allt hur man kan bygga detta.

Jag håller just nu på o fundera vart jag ska beställa frön från.
Skulle helst vilja beställa från en inrikes shop fast smoketower är den enda som verkar svensk.

hipersemillas är jag helt förvirrad för deras sida står det att den är i spanien.
Och sen har jag sett lite blandade inlägg i sökning att det är svenskt eller spanskt.

Om jag måste beställa utrikes måste jag skaffa en målvakt vilket jag nog skulle kunna hitta men är ju ändå lite besvärligt.
Även det är lagligt ha seeds så vill man ju inte hamna i deras radar hehe.

smoketower är jag inte helt säker på, har beställt bong från dom förut och dom använder nån tredje party som paketerar varan och levererar den.. låter inte så secret lixom... fast kanske e det?

Så undrar lite vad du vet om detta och vart du ska beställa ifrån?
Citera
2012-12-10, 00:10
Medlem
Neverdancessobers avatar
Citat:

Underbart att höra.

Mvh L
om du placerar kolfiltret med fläkten ikopplat i ett öppet utrymme t.ex ett rum så kommer luften i rummet gå in via kolfiltret

även lukten från dom kurerande växterna så länge du är i samma rum kan ju placera kolfiltret nån meter från så kan du va säker på att lukten kommer försvinna.

när du torkar så är det perfekt att hänga upp dom och låta en fläkt blåsa ut från rummet via kol filtret så du kan va säker på att luften går via den tex utblåset på utsidan så du skapar ett undertryck i lägenheten så när du öppnar dörren så släpps luft in inte ut.

så det funkar för mig vet inte hur andra gör det.
Citera
2012-12-10, 01:48
Medlem
dr.Valiums avatar
Hallojsan.

Jag har en fråga om ventilation/fläkt.

Läste detta på Hydrogardens hemsida:

"OBS! Jorden får ej vara inkopplad då bränner den"

http://www.hydrogarden.se/fardiga-paket/ventilations-paket/flaktpaket-economyclass-187-mtim-100mm

Vad i helvete menas med det här?

Någon med erfarenhet som har bränt en kanalfläkt då h*n har haft jorden inkopplad utöver nollan och fasen i "huvudvägguttaget"? - (där man tänkt att norpa all elektricitet ifrån)

Då tänker jag på den timer man ska ha tillsammans med tältpaketet, HPS-lampan, cooltuben, den lilla bordsfläkten, ev. dimmer/reglering av fläkten + en ev. luftfuktare från Biltema

Nu funkar ju visserligen allt detta utan skyddsjord, (tror jag), men man vill ju vara på den säkra sidan liksom. =/

Med mera med mera...

Hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in