2010-10-30, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Finns instruktionsfilmer på youtube, med lite tur hittar du en som matchar din ballast... jag hittade i alla fall en som var 100% rätt för min 250 W. Sök på "ballast" på youtube-sidan.
Har sökt på youtube hittar inte rätt.
Citera
2010-10-30, 07:58
Medlem
GloriousPettings avatar
Citat:
Mina tre små AF befinner sig i ett väldigt tidigt vegg-stadium nu... ett par cm höga med 3-4 blad... hur stora ska plantorna vara för att man ska börja vattna med lite volym? För närvarande ser jag mest till att hålla det fuktigt.

- F.G

Du kan ta en titt på undersidan av krukan. Om du ser att rötterna har nått till de hålen som är i botten där, kan du börja att vattna mer seriöst. Man märker ganska fort om man vattnar för lite eller för mycket. Vattnar du för lite kommer plantan att börja sloka. Om inte jorden torkar på 3-4 dagar har du vattnat för mycket. Jord är ett ganska förlåtande medium så det brukar att gå ganska bra hur man än bär sig åt. Det som brukar ske är att de stannar i växten ett par dagar om man klantar sig lite.
Citera
2010-10-30, 08:22
Medlem
GloriousPettings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajp
http://img836.imageshack.us/img836/8420/resizep2058012910101010.jpg

Åt höger är ballasten och åt vänster är nåt som heter "Clip-on unit for standard HS lamps" under är sladden.

Den till vänster ska ju tydligen "clip-onas" på den till höger, som på bilden här: http://www.head-nature.com/images/product/04172-400/04172-400.jpg.

Sedan ska den kabeln som du har där kopplas in till vänster på clip-on uniten och lampan till höger. Det är för dålig kvalitet på bilden för att jag ska kunna avgöra vilken ledare som ska in vart men den där den blåa ska in borde de stå ett N och där den svarta ska in borde det stå ett L eller 1. Ta gärna en bild med bra skärpa, där man ser symbolerna ordentligt så ska jag försöka att hjälpa dig mer.

Helst hade jag gärna vänt och vridit lite på den där innan jag ger dig ett absolut svar men det blir ju ganska svårt. Kanske är den bästa idén om du får tag på någon som har en likadan ballast och kan svara på hur den ska kopplas? Nu ligger ju swecan nere men det finns säkert fler forum.

Fick du inte med något förenklat kopplingsschema förresten?
Citera
2010-10-30, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajp
Har sökt på youtube hittar inte rätt.

hmm är det inte så att på andra sidan av clip-onen så har du två stag som går ut och sen 3 stycken metall piggar?

metalpiggarna ska in i ballasten där du normalt ansluter sladden och stagen ska in i dem avlånga hålen på ballasten sen skruvar du bara åt skruvarna så att metallpiggarna sitter åt... sladden kopplar du i kopplingarna som du ser i bild på clip-onen... lampan på högersida(om du håller den så att cliponen är nedanför ballasten) där det står main, och lampan på vänster sida, jorden kan du bara vika undan den används inte för lampor iaf :P kan försöka ta kort på min ballast om du itne förstår... har likadan... dock har jag ingen kamera för tillfället :S
Senast redigerad av ChStoffesson 2010-10-30 kl. 12:12.
Citera
2010-10-30, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GloriousPetting
Den till vänster ska ju tydligen "clip-onas" på den till höger, som på bilden här: http://www.head-nature.com/images/product/04172-400/04172-400.jpg.

Sedan ska den kabeln som du har där kopplas in till vänster på clip-on uniten och lampan till höger. Det är för dålig kvalitet på bilden för att jag ska kunna avgöra vilken ledare som ska in vart men den där den blåa ska in borde de stå ett N och där den svarta ska in borde det stå ett L eller 1. Ta gärna en bild med bra skärpa, där man ser symbolerna ordentligt så ska jag försöka att hjälpa dig mer.

Helst hade jag gärna vänt och vridit lite på den där innan jag ger dig ett absolut svar men det blir ju ganska svårt. Kanske är den bästa idén om du får tag på någon som har en likadan ballast och kan svara på hur den ska kopplas? Nu ligger ju swecan nere men det finns säkert fler forum.

Fick du inte med något förenklat kopplingsschema förresten?

jag har en likadan och det du skriver stämmer perfekt... men nej det var riktigt dåligt med kopplingsschema vad det gäller den ballasten!!

det står på ballasten vilken sida som är stom in och vilken som ska till lampan...

Lamp och Main står det
Citera
2010-10-30, 13:13
Medlem
Dr.Unknowns avatar
Har hört att man kan köpa relativt bra (?) näring på allt från trädgårdsaffärer till hemköp osv. Vad för bra näring finns det att köpa i närliggande affärer, så som alla stora trädgårdsaffärer till just Hemköp, ICA osv?

Och hur mycket skall man använda?

Förslag osv är alltid uppskattat.

Mvh.
Citera
2010-10-30, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Unknown
Har hört att man kan köpa relativt bra (?) näring på allt från trädgårdsaffärer till hemköp osv. Vad för bra näring finns det att köpa i närliggande affärer, så som alla stora trädgårdsaffärer till just Hemköp, ICA osv?

Och hur mycket skall man använda?

Förslag osv är alltid uppskattat.

Mvh.

många kör med orkidé näring och börjar inte ge någon näring förens man sätter dem i blom... själv har jag tänkt testa VitaGro Blomsternäring... och har väl tänkt sätta igång näringsvattningen efter 2-3 veckor tror jag... båda finns att köpa på blomsterlandet eller liknande affärer
Citera
2010-10-30, 13:36
Medlem
Fula Gubbens avatar
Som kuriosa kan nämnas att jag hållit två "reserv"-frön vid liv i varsin torvbrikett, och igår ställde jag in dessa briketter i odlingstältet, placerade dem ute i kanten i varsin stor kruka utan att gräva ned dem alls. Tillförde lite vatten samtidigt som jag vattnade de "riktiga" plantorna... och idag kan jag konstatera att reserv-plantorna bägge kolat vippen. Gissar att de bränts sönder av lampan?

De vanliga plantorna, som befinner sig 5-6 cm längre ned från lampan, och kommit 2-3 dagar längre i sin utveckling, lever och frodas däremot.

- F.G
Citera
2010-10-30, 13:40
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Som kuriosa kan nämnas att jag hållit två "reserv"-frön vid liv i varsin torvbrikett, och igår ställde jag in dessa briketter i odlingstältet, placerade dem ute i kanten i varsin stor kruka utan att gräva ned dem alls. Tillförde lite vatten samtidigt som jag vattnade de "riktiga" plantorna... och idag kan jag konstatera att reserv-plantorna bägge kolat vippen. Gissar att de bränts sönder av lampan?

De vanliga plantorna, som befinner sig 5-6 cm längre ned från lampan, och kommit 2-3 dagar längre i sin utveckling, lever och frodas däremot.

- F.G
Finns en möjlighet till att så är fallet. Kommer inte ihåg om du nämnt det tidigare men vad har du för lampa?
Citera
2010-10-30, 13:45
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
Finns en möjlighet till att så är fallet. Kommer inte ihåg om du nämnt det tidigare men vad har du för lampa?

250W rödgul HPS, del av Headnature-paketet jag köpte.
http://www.head-nature.com/04688-SYLVANIA-SHP-TS.html?mv_session_id=ktyXPdkE

Noterar även att temperaturen är rejält hög i tältet nu, ligger och slår över 30 grader. Har för mig att 28 grader var idealiskt? Tur att det är så kallt ute, ganska lätt att leda in sval luft vid behov...
Citera
2010-10-30, 13:45
Medlem
brisingrs avatar
Vad tror ni om en datorfläkt med måtten 40 x 40 x 10mm, 4000 RPM, 3,8 CFM, 13 dBA för att blåsa på plantorna?
Citera
2010-10-30, 13:47
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
250W rödgul HPS, del av Headnature-paketet jag köpte.
http://www.head-nature.com/04688-SYLVANIA-SHP-TS.html?mv_session_id=ktyXPdkE

Noterar även att temperaturen är rejält hög i tältet nu, ligger och slår över 30 grader. Har för mig att 28 grader var idealiskt? Tur att det är så kallt ute, ganska lätt att leda in sval luft vid behov...
Då kan jag nästan konstatera att dem har tuppat av pga att dem varit för nära. Vissa strains tål mer än andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in