Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Min farmor har bett mig att laga en 5rätters meny till 6 gäster.
Varje rätt ska ha ett matchande vin , Jag har dock svårt att hitta ett vin till min blomkålssoppa.
Uppskattar alla förslag ni kan komma med.
Vad tycker ni om menyn i övrigt, passar dessa rätter ihop eller blir det en salig röra av alltihop?
Chou fleur de vichysoisse
Blomkålsvichysoisse toppad med gräslök och pepparrotscream
vin??
Toast Skagen
Skagen serverad på smörstekt glutenfri toast toppad med löjrom och kallrökt lax
vin
Hubert Beck Tokay Pinot Gris Réserve du Chevalier
Bjärekyckling lår
Örtfyllda majskycklinglår med krämig rotfruktspurée samt smörslungade rotfrukter
vin
Château Lauduc 2001
Pannacotta med 2 såser
Italiensk gräddessert med passionsfrukts och halloncoulie toppad med choklad och färsk frukt
vin
Cuvée Jean-Louis Blanc de Blancs Brut
Ostbricka
Utvalda svenska ostar (västerbotten,vällagrad prästost,brännvinsost och kanske någon svensk vitmögelost eller kittost)
vin
Capitel de'Roari Amarone
Hm, mycket att tänka på där.
Har du kanske funderat på att det blir en jäkla massa olika blandningar? Varför inte köra på samma tema. T ex havsprodukter eller nordiskt eller mellaneuropeiskt eller asiatiskt. Förstår du vart jag vill komma?
Det du vill servera i olika former är: blomkål, räkor, kyckling, panacotta, västerbottenost och diverse viner och aperitiver. Rent spontant så säger jag att allt det här är alldeles för mäktigt och rörigt med alltför många smakinriktningar.
Du gör som du vill men jag tror att efter de två första rätterna så kommer gästerna inte få in något mer

.
~Paul~