2007-09-24, 20:29
Medlem
Min farmor har bett mig att laga en 5rätters meny till 6 gäster.
Varje rätt ska ha ett matchande vin , Jag har dock svårt att hitta ett vin till min blomkålssoppa.

Uppskattar alla förslag ni kan komma med.
Vad tycker ni om menyn i övrigt, passar dessa rätter ihop eller blir det en salig röra av alltihop?

Chou fleur de vichysoisse
Blomkålsvichysoisse toppad med gräslök och pepparrotscream

vin??

Toast Skagen
Skagen serverad på smörstekt glutenfri toast toppad med löjrom och kallrökt lax

vin
Hubert Beck Tokay Pinot Gris Réserve du Chevalier

Bjärekyckling lår
Örtfyllda majskycklinglår med krämig rotfruktspurée samt smörslungade rotfrukter

vin
Château Lauduc 2001

Pannacotta med 2 såser
Italiensk gräddessert med passionsfrukts och halloncoulie toppad med choklad och färsk frukt

vin
Cuvée Jean-Louis Blanc de Blancs Brut

Ostbricka
Utvalda svenska ostar (västerbotten,vällagrad prästost,brännvinsost och kanske någon svensk vitmögelost eller kittost)

vin
Capitel de'Roari Amarone
Citera
2007-09-24, 20:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Min farmor har bett mig att laga en 5rätters meny till 6 gäster.
Varje rätt ska ha ett matchande vin , Jag har dock svårt att hitta ett vin till min blomkålssoppa.

Uppskattar alla förslag ni kan komma med.
Vad tycker ni om menyn i övrigt, passar dessa rätter ihop eller blir det en salig röra av alltihop?

Chou fleur de vichysoisse
Blomkålsvichysoisse toppad med gräslök och pepparrotscream

vin??

Toast Skagen
Skagen serverad på smörstekt glutenfri toast toppad med löjrom och kallrökt lax

vin
Hubert Beck Tokay Pinot Gris Réserve du Chevalier

Bjärekyckling lår
Örtfyllda majskycklinglår med krämig rotfruktspurée samt smörslungade rotfrukter

vin
Château Lauduc 2001

Pannacotta med 2 såser
Italiensk gräddessert med passionsfrukts och halloncoulie toppad med choklad och färsk frukt

vin
Cuvée Jean-Louis Blanc de Blancs Brut

Ostbricka
Utvalda svenska ostar (västerbotten,vällagrad prästost,brännvinsost och kanske någon svensk vitmögelost eller kittost)

vin
Capitel de'Roari Amarone
Hm, mycket att tänka på där.

Har du kanske funderat på att det blir en jäkla massa olika blandningar? Varför inte köra på samma tema. T ex havsprodukter eller nordiskt eller mellaneuropeiskt eller asiatiskt. Förstår du vart jag vill komma?

Det du vill servera i olika former är: blomkål, räkor, kyckling, panacotta, västerbottenost och diverse viner och aperitiver. Rent spontant så säger jag att allt det här är alldeles för mäktigt och rörigt med alltför många smakinriktningar.

Du gör som du vill men jag tror att efter de två första rätterna så kommer gästerna inte få in något mer .

~Paul~
Citera
2007-09-24, 20:41
Medlem
dePauls avatar
Visst ja. När det gäller vin så finns det avsevärt mer prominenta personer att svara på den frågan .

~Paul~
Citera
2007-09-24, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hm, mycket att tänka på där.

Har du kanske funderat på att det blir en jäkla massa olika blandningar? Varför inte köra på samma tema. T ex havsprodukter eller nordiskt eller mellaneuropeiskt eller asiatiskt. Förstår du vart jag vill komma?

Det du vill servera i olika former är: blomkål, räkor, kyckling, panacotta, västerbottenost och diverse viner och aperitiver. Rent spontant så säger jag att allt det här är alldeles för mäktigt och rörigt med alltför många smakinriktningar.

Du gör som du vill men jag tror att efter de två första rätterna så kommer gästerna inte få in något mer .

~Paul~

blomkålen anser jag passar väl in med rotfruktstemat i kycklingrätten , men du har rätt i att det kanske blir lite för mycket , Om jag vill behålla min blomkålssoppa och kycklingrätt har du kanske ett annat alternativ istället för skagen toasten?

jag har tänkt göra rätterna små , pannacotten ska t:ex serveras i snappsglas.
det är alltså inte 5 stora knegarportioner det handlar om.
Citera
2007-09-24, 21:19
Medlem
Jag tycker också det ser lite mastigt ut (om än väldigt gott), det är rätt mycket smör och grädde.

Men ett annat förslag istället för skagen är att du gör någon citronmarinerad fisk. Till exempel tonfisk skuren i småtärningar och marinerad i citronkött och saft, lite flytande honung och kanske lite färsk koriander eller persilja. Du kan ju lägga upp det i nån slags citronklyftor.

När det gäller efterrätterna är det kanske en poäng att flyta över lite färsk frukt till osten, päron och dadlar eller så.

pannacotta+choklad+2 såser+frukt är kanske lite overkill i mina ögon.
Citera
2007-09-24, 21:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
blomkålen anser jag passar väl in med rotfruktstemat i kycklingrätten , men du har rätt i att det kanske blir lite för mycket , Om jag vill behålla min blomkålssoppa och kycklingrätt har du kanske ett annat alternativ istället för skagen toasten?

jag har tänkt göra rätterna små , pannacotten ska t:ex serveras i snappsglas.
det är alltså inte 5 stora knegarportioner det handlar om.
Hm. Jag tycker helt enkelt att det är för många rätter. Varför just fem stycken? Fyra anser jag skulle räcka gott och väl till 6 personer. Jag skulle således hålla mig till ett tema. T ex:

1. Förrätt: Kanapéer på rostat bröd gjorda på avokado och pepparrotsröra med en rökt laxskiva över toppad med dill och citronskiva.

2. Inbakad havsaborre (red snapper) med rotfruktspuré och smör/limesås toppad med en stor mängd krusig färsk persilja samt limeskivor. Punkt slut. Inget mer behövs här.

3. Som efterrätt kan du mycket väl kunna ha din pannacotta. Håll dig dock till ämnet och kombinera den gärna med hallon och lime.

4. Som avec skulle jag välja cognacsindränkta färska fikon med en liten gnutta grädde över. Inget mer!

~Paul~
Citera
2007-09-24, 22:02
Medlem
Citat:
Hm. Jag tycker helt enkelt att det är för många rätter. Varför just fem stycken? Fyra anser jag skulle räcka gott och väl till 6 personer. Jag skulle således hålla mig till ett tema. T ex:

1. Förrätt: Kanapéer på rostat bröd gjorda på avokado och pepparrotsröra med en rökt laxskiva över toppad med dill och citronskiva.

2. Inbakad havsaborre (red snapper) med rotfruktspuré och smör/limesås toppad med en stor mängd krusig färsk persilja samt limeskivor. Punkt slut. Inget mer behövs här.

3. Som efterrätt kan du mycket väl kunna ha din pannacotta. Håll dig dock till ämnet och kombinera den gärna med hallon och lime.

4. Som avec skulle jag välja cognacsindränkta färska fikon med en liten gnutta grädde över. Inget mer!

~Paul~

det är min farmor som bestämt vill ha 5 rätter , jag föreslog 3-4 men då blev hon tokig. 5 har hon sagt och 5 ska det vara.

fisken låter intressant , jag är dock osäker på om det är något som 6st äldre pensionärer i 70-80års ålder vill äta. Dessutom ska vi ha middagen på en söndag, då är det svårt att få tag på färsk fisk.
Citera
2007-09-24, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvin K

pannacotta+choklad+2 såser+frukt är kanske lite overkill i mina ögon.

trodde att det var underförstått att rätterna kommer vara mycket små , eftersom det är 5st.

pannacotten tänke jag servera i ett snappsklas på 6cl , till det en liten chockladbit på toppen. 2-3st färska hallon och ganska en mangobit sen någon rad med sås från sprutflaskan på tallriken.

kanske ska nämna att budgeten för råvarorna är ca 700kr+vinet.
fina färska snapperfileér kan nog bli för dyrt.

kanske en risotto istället för skagen? tar dock tid att laga , vore skönt med rätter jag kan förbereda.
Citera
2007-09-24, 23:11
Medlem
Citat:

~Paul~

jag har funderat att stryka skagen från menyn samt tillsätta en skiva knaperstekt bacon eller pancetta till blomkålssoppan , skulle menyn fungera bättre då enligt dig?
Citera
2007-09-25, 07:05
Medlem
groovyjaxxs avatar
trots en kockutbildning för en del år sedan så har jag inte mycket att påpeka på din meny. jag e dålig på viner, värt o tänka på är kanske om någon inte gillar vin så mycket? kanske komplettera med någon rolig pils eller dylikt.

fyfan va de vattnas i munnen när ja läste din meny.
Citera
2007-09-25, 08:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
jag har funderat att stryka skagen från menyn samt tillsätta en skiva knaperstekt bacon eller pancetta till blomkålssoppan , skulle menyn fungera bättre då enligt dig?
Ja, det är nog enklare och godare skulle jag nästan vilja säga .

~Paul~
Citera
2007-09-25, 10:21
Medlem
M.C.Ps avatar
Har nu funderat så det knakar på vad du skulle kunnat ha till din Blomkålsvichysoisse, och det enda jag kan komma på (förutom mitt personliga förstaval, som hade varit en mörk öl) är faktiskt ett mousserande vin, gärna med lite karaktär. Her själv en favorit som nog skulle passat bra, men kan för mitt liv ej komma på vad den heter. Vet bara att det är en mörk flaska med mörk-gul etikett...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in