Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-24, 17:19
Medlem
tjena, är sugen på att köpa en etta i en förort till sthlm. Såg att den kostade 800 000 och månadsavgiften 1200 varje månad. Saken e den att jag inte kan ngt alls om amortering, ränta, lån osv. Vet att jag borde snacka med en expert men ngn här kan säkert förklara lite grann.

Låt oss säga att jag har tvåhundra tusen att casha och resten vill jag låna, hur länge kan jag betala av detta lån på? hur mkt skulle jag betala varje månad (inklusive avgiften, ränta, amortering) om jag skulle vilja betala av de på fem år? Grymt tacksam för svar
Citera
2007-09-24, 17:36
Medlem
Tror du experterna sitter på Flashback? Jag skulle snacka med min bank istället.
Citera
2007-09-24, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderKung
Tror du experterna sitter på Flashback? Jag skulle snacka med min bank istället.

Bankerna försöker bara sälja! Flashback har den ärligaste kunskapen då ingen tjänar pengar på de alternativen de rekommenderar.
Citera
2007-09-24, 17:55
Medlem
hehe, klart ngn på detta härliga forum gjort ngt liknande själv eller bara har kunskap.

Kom på att jag nog inte kommer betala tillb aka hela lånet på fem år, blir lite väl dyrt. tänkte mer att jag ska plugga på universitet och jobba extrra på helger och kanske ngn kväll i veckan. Låta morsan/farsAN ta lån på 600 000 (eftersom de har fast inkomst). eftersom de e låg månadsavgift ( 1200) blire kanske inte så dyrt med amorteringen (vad nu det e).

Sen har man en lägenhet som förhoppningsivs efter mina fem år av studier stigit lite i värde, om inte annat har jag haft bostad för dessa fem år. Detta måste väl va bättre än att hyra? sen när jag väl säljer lägenheten så kan föräldrarna betala tillbaka lånet. Fast som sagt jag har noll koll, ngn med bättre koll som vill förklara lite? jättetacksam för svar!
Citera
2007-09-24, 18:06
Medlem
Snövits avatar
Du kan få ett amorteringsfritt lån men räntan kommer alltid att kosta. Gör man en snabberäkning i på SEB så ger det en månadsränta på 2 270 kr om man stoppar in de värden du anger. har du inkomst kan du även få skattereduktion på 680 kr så totalt om du jämkar skattereduktionen hamnar du på strax över 2 700 kr i månaden. Sen tillkommer ju el, försäkring, Internet, Kabeltv, telefon eller annat som du vill/måste ha.

Har du inte tillräcklig inkomst för att få skattereduktion så kan det vara bra att dina föräldrar tar lånet men annars är det väl bättre om du själv tar lånet och äger din egen bostad. En av dina föräldrar kan stå som medlåntagare så löser det sig.

Ta in erbjudanden från olika banker och se vad de är villiga att erbjuda dig. Eventuellt så använder du samma bank som dina föräldrar man kan få bättre villkor då om de är bra kunder till banken som de är rädda om.
Citera
2007-09-24, 18:10
Medlem
Okey, men vad är då amortering?

Kostnaden på 2700 du fick fram. hur fick du fram den? var avgiften på 1100 kr ( månadsavgiften ) inräknat i de?
Vore tacksam om du redovisat hur du fick fram de olika värdena.

Tacksam för svar
Citera
2007-09-24, 18:11
Medlem
ok förresten är det ens möjligt för mig att ta lån om jag inte har en fast inkomst. tänkte studera på heltid på su. sen som sagt jobba på helger och ngn kväll i veckan typ
Citera
2007-09-24, 18:22
Medlem
Snövits avatar
Du kan få ta lån utan inkomst om du har medlåntagare som har inkomst.

Ränta 2 270
Amortering 0
Avgift 1 200
Totalt 3 470

Skattereduktion - 681

Total 2 789

Amortering är en återbetalning på lånet som du inte måste göra. Du kan välja att börja betala tillbaka på ditt lån senare när du har bättre ekonomi. Ränta däremot är den kostnad banken tar för att låna ut pengarna till dig och inget du kan komma ifrån. Du kan säkert få ner den lite men dessa beräkningar är gjorda på www.seb.se. Där jag satt in din bostads pris, din kontantinsats m.m. De flesta banker har dessa räknesnurror på sina hemsidor så man kan beräkna vad man har råd med.
Citera
2007-09-24, 18:29
Medlem
okey grymt, men på detta sätt så betalar jag alltså inte av något på skulden utan har en skuld dessa fem år som jag sen betalar tillbaka helt när jag sålt lägenheten?
Citera
2007-09-24, 18:35
Medlem
Precis. Som student har du kanske råd med en boendekostnad på 4000, och du skulle alltså teoretiskt kunna amortera 1200 i månaden på det boendet. På de fem åren blir det 60000 kronor, det känns inte riktigt värt det faktiskt, men det beror ju på åt vilket håll värdet på bostaden rör sig. Går det ner så är det såklart bra om du har betalat av en del på den.
Citera
2009-01-27, 18:13
Bannlyst
72000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här