• 1
  • 2
2009-04-01, 00:39
Medlem
Adversariuss avatar
Ah, les gaufres... Bodde i Belgien i 4 år, så det blev en hel del sådana, både till mig själv och till de myckna gäster man hade. Förståeligt nog hann jag tröttna enormt på dessa. Åtminstone var jag grymt trött på dem vid flytten hem, nu längtar jag efter dem igen. En variant av gaufre är rektangulär, ljus och brukar serveras med massa florsocker, grädde, jordgubbar, bananskivor och sånt. De vanliga är grövre, mörkare och ska ha ett tunt lager karamelliserad sirap. De ska avnjutas som de är, direkt från järnet. Viktigt är också att få med små klumpar av halvsmält socker inuti våfflan, det är halva upplevelsen.
Senast redigerad av Adversarius 2009-04-01 kl. 00:42.
Citera
2009-04-01, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erkanperkan
Jag tror mitt nästa matprojekt kommer att bli att försöka få till en asgod Belgisk våffla (aka Bryssel våffla). Jag har kollat runt men hittar inget sånt där tjockis-järn som behövs för att grädda dem. Nån som har några idéer om vart man kan hitta ett (då menar jag altså ett riktigt baddar-järn)?

Även andra tips eller kunskaper om Begliska våfflor uppskattas.

EDIT: Rotade runt på wikipedia och såg nåt som kallades "The Liège waffle". Satan vad det såg gott ut!

Svenskt recept på detta vore underbart!

Du borde testa blinier, rysska pannkakor. Antingen med löjrom, gräddfil eller med den enormt mycket dyrare belugakaviaren.

Finns det nåt som heter lyx så är det just den sistnämnda.
Senast redigerad av Paraflex 2009-04-01 kl. 11:33.
Citera
2009-04-01, 11:33
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du får ett frasigare resultat.

~Paul~
Aha, då fick det sin förklaring. Tack så mycket.
Citera
2009-08-24, 11:43
Medlem
Kan passa på att tipsa om att Järnia-kedjan säljer ett dubbeljärn för belgiska våfflor för 399 spänn. Min närmaste butik hade inget hemma, men fick hem på ett par dagar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in