• 1
  • 2
2007-09-24, 15:41
Medlem
Det här är ett ämne som jag och några meddebattörer har berört lite i olika trådar redan i OT disskussioner, men jag tycker att det vore intressant om vi kunde fört en vettig och sansad debatt om ämnet i den här tråden, helt fri ifrån pajkastning och annat som drar ner nivån.

Många ggr så låter det såhär på forumet "Svensson är veka, att dom inte har någon stake och att kriminella är så tuffa och hårda, en Svensson är värdelös och feg och bara rättar in sig i ledet som en marionett, osv osv ni förstår vad jag menar.

Är detta verkligen den generella synen som kriminella har på den vanliga människan?
Det stämmer så illa med mina egna erfarenheter av vad jag har hört och upplevt bland vänner och bekanta.
Citera
2007-09-24, 16:31
Medlem
JJDecays avatar
Har fått intrycket att ganska många kriminella som intervjuats i olika sammanhang (oftas då från nåt fängelse eller likande) Det man sett på tv alltså. Då får man intrycket att dom inget hellre vill än att leva svensson liv.
Just för att inte hela tiden behöva jaga nästa brott.

Att vara kriminell i många fall bottar nog i behovet av pengar. Många gånger droger eller spel. Att komma bort från det vill nog många kriminella tror jag.

Endast ett fåtal tror jag anser att vara krinimell är "tufft som fan" och på så sätt säger att svenssons är fega mm.
Citera
2007-09-24, 16:47
Medlem
Ptomas avatar
Ordet svensson är ju synonymt med arbetare som sköter sig oavsett svensk eller blatte. En del krimwannabees tycker att det är fegt att vara en skötsam svensson och att de lever ett "friare" liv. Kan i mina ögon vara en ursäkt för att bekräfta sitt eget liv och osäkerhet.

Det roliga precis som JJ tar upp är att när de blir äldre blir vitare och själva svenssons för att slippa stressen men även för att fru och barn "kräver" det. Man vill ju bli accepterad, flockinstinkt typ.

Har aldrig hört en äldre mafioso uttrycka nåt nedvärderande om svensson, snarare tvärtom. De e de yngre som spelar tarzan. Samtidigt ser de upp till de som lyckas i samhället och tjänar grova pengar lagligt (nåja, lite svinn får man räkna med). Tycker man ofta hör kommentarer som - Fan man skulle gjort som brossan, fattar du vad deg han tjänar. å andra sidan så e det entreprenörer vilket en krim ofta jämför sig med...
Citera
2007-09-24, 17:13
Medlem
Det är precis det ni beskriver här ovan som jag också har upplevt att så är fallet, därför så upprör/irriterar och till viss del förvånar det mig att det så ofta är folk här som utger sig för att vara kriminella osv som uttrycker sig på det rakt omvända sättet.

Detta kanske då tyder på att dom förmodligen är väldigt unga och tillhör småbuset som ännu inte vet bättre?
Citera
2007-09-24, 17:16
Medlem
Hej igen Mr Durden
Inget större fel på Svensson dom är ju en bra kund för sprit cigg och stöldgods

Sen tror jag du måste hålla med att det är mycket snack efter några supa .Man kan höra ofta jag svikta inte ...Vilket dom gör mycket snack och lite göra
Det ja mennar antingen är man tuff eller är man det inte.. inte bara fredag o lördag kväll ..Svenska bli arga men inget händer titta i Danmark frankrike tyskland där händer att det bli riktiga protester mot beslut som staten tagid

Jag respektera alla så länge dom står till det dom säger ..Men ja kan inte respektera folk som bara prata skit ..
Citera
2007-09-24, 17:18
Medlem
Resistances avatar
Vad är det för kriminella vi pratar om här?
Citera
2007-09-24, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happy66
Hej igen Mr Durden
Inget större fel på Svensson dom är ju en bra kund för sprit cigg och stöldgods

Sen tror jag du måste hålla med att det är mycket snack efter några supa .Man kan höra ofta jag svikta inte ...Vilket dom gör mycket snack och lite göra
Det ja mennar antingen är man tuff eller är man det inte.. inte bara fredag o lördag kväll ..Svenska bli arga men inget händer titta i Danmark frankrike tyskland där händer att det bli riktiga protester mot beslut som staten tagid

Jag respektera alla så länge dom står till det dom säger ..Men ja kan inte respektera folk som bara prata skit ..

Goddag happy!

Jodå det är väl klart att det snackas en del när folk har fått lite innanför västen men det är ju inget som är synonymt med Svensson mer än någon annan grupp i samhället utan det gäller ju människan i stort.

Det här med att vara tuff, vad innebär det egentligen?
Hur definierar du det?

Beslut som staten tagit?
Det är ju fritt fram för alla att opponera sig mot sådant, även kriminella, men det gör ju inte dom heller så jag förstår inte vad du menar?

Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Vad är det för kriminella vi pratar om här?

Kriminella människor, folk som anser sig stå utanför samhället, över lagen, lever eller försöker leva på sin kriminalitet, med andra ord kriminella.
Citera
2007-09-24, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Durden
Goddag happy!

Jodå det är väl klart att det snackas en del när folk har fått lite innanför västen men det är ju inget som är synonymt med Svensson mer än någon annan grupp i samhället utan det gäller ju människan i stort.

Det här med att vara tuff, vad innebär det egentligen?
Hur definierar du det?

Beslut som staten tagit?
Det är ju fritt fram för alla att opponera sig mot sådant, även kriminella, men det gör ju inte dom heller så jag förstår inte vad du menar?

Kriminella människor, folk som anser sig stå utanför samhället, över lagen, lever eller försöker leva på sin kriminalitet, med andra ord kriminella.

Har varit på många fester med bara invandrare och jag har aldrig sett någon skit berusad eller bråk ...På fester med bara svenska hör det till ovanligheten att ingen blir as berusad bråk svartsjuka bruka med höra till..
Kanske svårt för dig att ta det här till dig om du varit med om fester med folk från ett annat land

Med tuff menar jag en som står för sitt ord och inte viker sig för vad andra tycker o tänker

Beslut som staten tagit?
Det har väll hänt det blivit ett jävla liv bla i Frankrike när regeringen tog ett beslut som inte folk gillade ..Va kaos i paris av traktore m,m du minns säkert
Det är ju fritt fram för alla att opponera sig säger du ...Ja självklart är det så men här i sverige slutar det med gnäll som jag sagt tidigare inget händer
Citera
2007-09-24, 18:38
Medlem
Citat:
Har varit på många fester med bara invandrare och jag har aldrig sett någon skit berusad eller bråk ...På fester med bara svenska hör det till ovanligheten att ingen blir as berusad bråk svartsjuka bruka med höra till..
Kanske svårt för dig att ta det här till dig om du varit med om fester med folk från ett annat land

Med tuff menar jag en som står för sitt ord och inte viker sig för vad andra tycker o tänker

Beslut som staten tagit?
Det har väll hänt det blivit ett jävla liv bla i Frankrike när regeringen tog ett beslut som inte folk gillade ..Va kaos i paris av traktore m,m du minns säkert
Det är ju fritt fram för alla att opponera sig säger du ...Ja självklart är det så men här i sverige slutar det med gnäll som jag sagt tidigare inget händer

Fast nu handlar inte den här tråden om invandrare mot svenskar utan om Svensson kontra kriminella för inte sätter du väl likhetstecken mellan kriminella och invandrare?

Du generaliserar på tok för mycket, det är absolut inte något ovanligt inslag på invandrares fester med bråk och fylla, tvärtom, likaså på svenskars fester. Det har inte med ursprunget att göra, det har med alkoholen och annat som förtärs att göra.
Och jodå jag har varit på fester med båda "grupper", annars skulle jag ju inte kunna säga något om det.

Men det här skall som sagt inte handla om invandrare kontra svenskar så vi kan väl lämna det spåret nu.

Ja jag vet mycket väl att det hänt sådant i andra länder och jag har aldrig påstått något annat väl?
Vad jag menar är att även "ni" kriminella kan ju gå ut och demonstrera och visa erat missnöje mot staten, men det gör ju inte ni heller, eller hur?
Citera
2007-09-24, 18:40
Bannlyst
De flesta kriminella har inte nog med fritid för att begrunda liknande filosofiska frågor. Generellt kan dock sägas att de föraktar mesiga snubbar och beundrar hårda. Oavsett om de är hederliga eller skurkar, min gissning är att de ser sin egen svaghet i mesar och projecerar sin utsatthet på dem. Det är trots allt få kriminella som lyckas med något stort under sitt liv där de får ut något för de brott de begår.
Citera
2007-09-24, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Durden
Fast nu handlar inte den här tråden om invandrare mot svenskar utan om Svensson kontra kriminella för inte sätter du väl likhetstecken mellan kriminella och invandrare?

Du generaliserar på tok för mycket, det är absolut inte något ovanligt inslag på invandrares fester med bråk och fylla, tvärtom, likaså på svenskars fester. Det har inte med ursprunget att göra, det har med alkoholen och annat som förtärs att göra.
Och jodå jag har varit på fester med båda "grupper", annars skulle jag ju inte kunna säga något om det.

Men det här skall som sagt inte handla om invandrare kontra svenskar så vi kan väl lämna det spåret nu.

Ja jag vet mycket väl att det hänt sådant i andra länder och jag har aldrig påstått något annat väl?
Vad jag menar är att även "ni" kriminella kan ju gå ut och demonstrera och visa erat missnöje mot staten, men det gör ju inte ni heller, eller hur?

OK Sorry spårade ut från tråden

Jag tror ingen som är äldre som jag själv bryr sig om svensson dom bara finns där ... Det är nog mest snorunga som springer på stan och svina som bryr sig
Har aldrig hört några äldre kriminella prata om svensson

kriminella demonstrera mot vad ? Finns inget att demonstrera mot som kriminell ..Hela sverige är som en stor fitta redo att bli knullad
Citera
2007-09-24, 18:49
Medlem
Citat:
OK Sorry spårade ut från tråden

Jag tror ingen som är äldre som jag själv bryr sig om svensson dom bara finns där ... Det är nog mest snorunga som springer på stan och svina som bryr sig
Har aldrig hört några äldre kriminella prata om svensson

Du menar att du inte hört dom prata om Svenssons i negativa ordalag va, för då är vi inne på samma linje med andra ord
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in