Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-09-24, 08:46
Medlem
Von Drakes avatar
För ett antal år sedan var jag på en Ölmässa i Göteborg, där man bland annat bjöd på mjöd. Det var en speciell dryck som för mina smaklökar var en blandning av cider (lite kolcyra) och en tung smak av honung. Senare fick jag reda på att beredes av malt och honung, så smaken som jag kände var inte så fel. Min fråga är blott hur kan man få tag på detta igen, för Systembolaget saluförde det bara ett år (efter mässan) , men sen var det borta.
Citera
2007-09-24, 08:49
Bannlyst
FInns ju massa recept på hur man gör det inte på internet, är det inte enklare och göra en egen sats??

Här är ett tex: http://www.runristare.se/vikingtips/mjod/mjod.html
Citera
2007-09-26, 15:36
Medlem
Cheepniss avatar
Borde finnas en gammal tråd här nånstans om att mjöd och att göra mjöd själv. Minns inte om det fanns nåt vettigt i den men en bra utgångspunkt säkert.
Citera
2007-09-26, 15:44
Medlem
Finns bolagets beställningssortiment (sök på mjöd så hittar du). Finns en krog i Stockholm som serverar det också, Sjätte Tunnan heter den.
Citera
2007-09-26, 20:07
Medlem
prominentens avatar
Polska mjöd världskända

Som någon sade tidigare, sök på bolagets sida.

Denna
http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=83791&Butik=0&SokStrangar=
är betraktad som absolut finast av alla mjödsorter.
Citera
2007-09-27, 17:12
Medlem
MobileFreaks avatar
Var det sånt här vikingarna drack?
Citera
2007-09-27, 17:36
Medlem
musslaas avatar
Oh ja ^^
Citera
2007-09-27, 18:09
Medlem
mntys avatar
Vad är mjöds närmaste släkting om man säger som så? vad kan de liknas med alltså? ruggigt sugen på att pröva
Citera
2007-09-27, 18:12
Medlem
Om du bor i södra Sverige finns det i vårat sydvästra grannland, har kompisar som brukar köpa mjöd där.
Citera
2007-09-27, 22:42
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnty
Vad är mjöds närmaste släkting om man säger som så? vad kan de liknas med alltså? ruggigt sugen på att pröva

Öl?
Citera
2007-09-27, 22:44
Medlem
G3x0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnty

Skulle vilja säga bärs med typ svagdricka i, ta någon stark djälva trapistöl eller nåt och klunka i en femtedel svagdricka. Chansar på att det blir i närheten.
Citera
2007-09-27, 23:06
Medlem
prominentens avatar
Släkting

Frågan om närmaste släkting är inte dum.

Tyvärr måste jag påstå att det inte finns någon sådan. Mjöd förjäses av honung och liknar inget annat. Öl blir till av malt (och ibland med olika tillsatta sockerarter utöver malt). Cider av päron, äpplen med mera.

Mjöd är en stark, inte sällan 14-16%-ig len söt, balsamisk dryck som helt enkel inte kan liknas vid något annat. Det är helt enkelt en alkoholdryck som påminner om honung.

Svea Viking Mjöd som finns(eller fanns?) på bolaget är ÖL med liten skvätt honung, d.v.s. ingen mjöd.

Riktigt bra mjöd finns i Danmark, Ryssland, Tjeckien och framförallt Polen. Mjöd är, när den är som bäst, jävligt god.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in