Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-24, 00:20
  #1
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Jag vet inte om ni redan fått en förfrågan innan ang. detta ämne, men eftersom jag inte orkar leta igenom de ca 270 sidorna och inget liknande dök upp på min sökning så försöker jag med att starta denna tråd.

För mig är det helt oacceptabelt rent ståndpunksmässigt att tråden religion ska finnas inräknad bland de andra vetenskapliga trådarna.
Religion är och kommer aldrig att vara en humanoria och den är verkligen ingen vetenskap. Jag vill bara ifrågasätta dess placering, vore t.ex. inte Samhälle ett bättre alternativ?

Nu är det inte så att jag dör inombords om tråden stannar. Jag anser bara att det är fel.

Toodles!
Citera
2007-09-24, 08:26
  #2
Medlem
Resistances avatar
Ja, Religion ligger helt klart på fel ställe. Det är en tro och inte en Vetenskap.
Citera
2007-09-24, 08:32
  #3
Medlem
Squalos avatar
Det borde ligga bland Livsstil.
Citera
2007-09-24, 08:34
  #4
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Det borde ligga bland Livsstil.
Ja, det har du rätt i. Man kan i stort sätt kalla Religion för en Subkultur.
Citera
2007-09-24, 08:34
  #5
Medlem
Krappfiskarns avatar
Tripprapporter passar bättre, att höra folks förklaringar utifrån deras religion passar inte in någon annanstans än i Tripprapporter.
Citera
2007-09-24, 09:22
  #6
Medlem
Kvasar2000s avatar
Nja.

Religion kan väl diskuteras på flera olika sätt. Man kan faktiskt ha ett vetenskapligt perspektiv på religion. Religionen har och har "alltid" haft ett mycket stor inflytande på hur Sverige och andra länder utveckla(t)s. Naturligtvis kan detta diskuteras i ett "vetenskapligt" perspektiv. Det finns säker andra aspekter på religion som kan diskuteras vetenskapligt också.

I praktiken är det dock inte den typen av diskussioner som förefaller dominera religionsforat varför de inte är svårt att hålla med TS.

Således. Ansatsen att lägga religion under V&H var det inget fel på. I praktiken blev det dock fel avdelning.
Citera
2007-09-24, 10:35
  #7
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Hade forumet hetat Teologi och haft ett dogmatiskt innehåll hade det kanske varit felplacerat, men visst passar Religion in under "Vetenskap och humaniora", med alla trådar med anknytning till religions- och kyrkohistoria, religionsfilosofi (livsåskådning, etik), religionspsykologi etc. - nära besläktade med t.ex. Filosofi, Historia och Psykologi i samma huvudforum. Högskoleverket skriver t.ex. i sin utvärdering av religionsämnet vid universitet och högskolor 2002 att

Citat:
Inom vetenskapsområdet humaniora och samhällsvetenskap utgör religionsvetenskapen ett ämnesområde bland andra. Det är interdisciplinärt till sin struktur och har till mål att utforska religion med utgångspunkten att det är möjligt att studera, förklara och förstå religion som ett kulturellt och socialt fenomen.
Citera
2007-09-24, 11:57
  #8
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Men döp då ämnet till religionsvetenskap och låt då alla trådar i ämnet endast handla om vetenskap inom religion. Trådarna lär bli få, men rätt ska vara rätt.
Citera
2010-04-26, 23:45
  #9
Avstängd
TheMightySwes avatar
Varför står Religion under Vetenskap?

Borde inte Religion vara under "Kultur" eller kanske under "Hallucinogener". Under Vetenskap passar det defenitivt inte i alla fall!

Det finns inget vetenskapligt med religion alls!
Citera
2010-04-26, 23:47
  #10
Medlem
anthropophobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Borde inte Religion vara under "Kultur" eller kanske under "Hallucinogener". Under Vetenskap passar det defenitivt inte i alla fall!

Det finns inget vetenskapligt med religion alls!
fast religion är ju en vetenskap
Citera
2010-04-26, 23:53
  #11
Medlem
Verpines avatar
Religionsvetenskap?
Citera
2010-04-27, 00:24
  #12
Avstängd
TheMightySwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miwna
Teologi?

Teologi är pseudo-vetenskap, inte vetenskap.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback