Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-23, 22:33
Medlem
Kan någon ekonomiskt kunnig person uttala sig om denna fonden. Det är en fond som nystartas hos HQ snart. Jag tycker den verkar intressant och tänkte ha den som ett mellanalternativ i mitt sparande med 1/3 i högrisk, t ex Indienfond, 1/3 idiotsäkert (Riksgälden) och så då 1/3 i mellanalternativet som kanske skulle kunna vara denna fonden.

http://www.hq.se/sv/HQ-Fonder/Vara-fonder/HQ-Protego/
Citera
2007-09-23, 22:40
Medlem
MrOaikis avatar
Riksgälden?

Ingen här som faktiskt är kunnig i ämnet, kommer att kunna svara på om fonden är bra eller inte. Gör de rätt som investerar i tillväxtmarknader? Ingen som vet. Kommer pengarna att växa? I längden, antagligen. På kort sikt, kanske. Kommer de garanterat att växa? Nej. Hur mycket kommer de att växa? Ingen som vet.

Vad många antagligen är överens om, är att om du ska spara på lång sikt så är statsskuldväxlar inget bra alternativ. I alla fall om man tittar på det historiskt. Å andra sidan, är det någon som VET att aktiefonder är bättre? Nej.

Låter det osäkert? Ja, det är helt enkelt ingen som vet. En nära vän till mig arbetar som riskanalytiker på Nordeas huvudkontor. Han räknar ut vilka risker banken tar när de ger ut olika ekonomiska instrument eller när de placerar pengar i diverse värdepapper. Han skulle ha svarat ungefär likadant som jag på din fråga.
Citera
2007-09-23, 23:02
Medlem
Med tanke på att "Kapitalskyddade strukturerade produkter" är produkter med oskäligt höga marginaler för bankerna som ger ut dem och att denna fond ju lär ta ytterligare avgifter så låter det som ett riktigt uselt investeringsalternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in