2007-09-23, 22:32
Medlem
Saint_Hucks avatar
Har problem med datorn, är otroligt slö och hänger sig titt som tätt. Att öppna en mapp kan få den att hänga sig, explorer står på 99 i processlistan. Måste jag formatera/räcker det med att rensa ut filer och program eller är det något annat?
Annat som brukar ta upp mycket minne bland processerna är några svchost:s, kan de strula på något sätt? Har försökt söka efter något som kan vara till hjälp men hittade inget vettigt...
Citera
2007-09-23, 23:23
Medlem
D_Devils avatar
Formating hjälper alltid - mot allt. Så enkelt är det. =)
Citera
2007-09-24, 00:29
Medlem
Pentiums avatar
Formatera om? Nja, varför det? Först skulle jag kolla hur mycket minne belastas och vilka processer som är igång. Ett program som jag använder är ProcessExplorer – gratis förstås, finns att hämta på

http://www.microsoft.com/technet/sys...s/default.mspx

Skulle mer än 50% av minnet vara upptaget skulle jag installera mer minne. I dag ska man nog ha en 2 GB om man vill vara på den säkra sidan. Minst 1 GB ska det nog vara, iaf.

Sedan skulle jag köra mitt favoritprogram för systemoptimering, rensning av registret o dyl, nämligen Advanced WindowsCare (gratis det också, förstås).

Du kanske har en del processer som går igång vid start och belastar datorn utan att egentligen behövas. Även det kan du fixa nha WindowsCare.

Hårddisken bör man defragmentera då och då (jag kör 1 gng i månaden). Även där finns ett gratis program - IObit SmartDefrag (från samma firma som har WindowsCare, om jag minns rätt).

Vänta med formateringen som sista utväg – det är så jobbigt, man får installera om allt på nytt...
Citera
2007-09-24, 05:16
Medlem
Von Drakes avatar
Pentium: Jag håller med dig, alla dina tips är värda att prova.

Jag skulle vilja lägga till, att TS borde gå scanna datorn för spionprogram. Min erfarenhet är, att det för det mesta är olika spyware som förstör prestandan nuförtiden. Man ska också komma ihåg att varje sk antispywareprogram bara hittar ca 30% av de förekommande. Microsoft rekommenderar att man använder 3 olika program för att hitta och ta bort spyware.
Citera
2007-09-24, 11:36
Medlem
Pentiums avatar
Von Drake: Det är säkert ett bra tips, det också. Själv kör jag med brandvägg, antivirus... rubbet, som uppdaterar sig själva och är ständigt aktuella. Har inte haft det problemet, men man vet aldrig.

Vill lägga till att med tidningen PC FÖR ALLA:s senaste nummer (nr 9, oktober 2007) följer en CD med bl a 22 program för att trimma datorn med. Jag har inte kikat på dem så noga, men de brukar ha bra tips. Verkar som att de flesta av programmen på CD:en kan laddas ner från deras hemsida:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.113116
Citera
2007-09-24, 21:21
Medlem
Von Drakes avatar
Tack för länken, Pentium.
Citera
2007-09-25, 05:17
Medlem
Använd Process Explorer för att se vad som tar cpu.

Jag gissar att det är Hardware Interrupts och att din hårddisk bytt ner från DMA till PIO.

Kontrollera i enhetshanteraren vilket läge din primära & sekundära idekanal körs i.
(Egenskaper, avancerade inställningar).

Är det PIO får du högerklicka och välja avinstallera på den idekanal det gäller.
Starta om datorn och se till att välja DMA om Tillgängligt.

Kvarstår Hardware Interrupts även när din hårddisk går i DMA är det fel på någon hårdvaruenhet. Bara att börja felsöka, koppla bort onödiga enheter.
Citera
2008-07-16, 19:44
Medlem
krabbovics avatar
http://www.iobit.com/advancedwindowscareper.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in