2007-09-23, 18:47
Medlem
Har en bra o stabil dator men problmet är att jag inte har något bios installerat på skiten. När jag startar upp datorn så står det först "bios not installed" sen rullar allt på som vanligt, inga problem där. Men nu är det så att jag vill byta från
skit vista tillbaka till XP och måste därför ändra så att den bootar från cd:n först. Har ingen aning om hur man installerar Bios så hjälp mig snälla

Moderbord:
Intel 865PE Chipset Based
865PE Neo2 series
Designed for Intel Pentium 4 Processors

MVH
Citera
2007-09-23, 19:03
Medlem
jallaballas avatar
Även om det av någon anledning står att du inte har BIOS installerat så har du definitivt det ändå. Det är BIOS som har hand om uppstarten av datorn och skulle det saknas skulle datorn inte gå igång.

Vad står det mer efter "bios not installed" dvs när "allt rullar på som vanligt"? Vad är det för tillverkare av moderkortet? Det låter som ett msi-kort, då kan du gå in på den här sidan och se om du hittar rätt moderkort och ladda hem BIOS därifrån för att uppdatera det.

Vad är det för fel på Vista?
Citera
2007-09-23, 19:06
Medlem
scsi

"Bios not installed" betyder förmodligen att du har ett scsi-kort installerat i dator men inget kopplat dit. Bios i det fallet har alltså inget att göra med datorns bios.

Testa att trycka DEL, F10, F2 eller F1 direkt i uppstart.
Citera
2007-09-23, 19:18
Medlem
apskafts avatar
Lånar den här tråden lite,kan man uppdatera ett bios?Kanske en dum fråga,den frågan kommer ibland när jag startar upp min dator
Citera
2007-09-23, 19:55
Medlem
Kiress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apskaft
Lånar den här tråden lite,kan man uppdatera ett bios?Kanske en dum fråga,den frågan kommer ibland när jag startar upp min dator
Ja, man kan uppdatera bios.

Frågar datorn dig om man kan uppdatera bios? Är det någon annan som frågar dig? Dyker frågan upp i din hjärna?

Nu vet du vad du ska svara i alla fall!
Citera
2007-09-23, 21:05
Medlem
apskafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kires
Ja, man kan uppdatera bios.

Frågar datorn dig om man kan uppdatera bios? Är det någon annan som frågar dig? Dyker frågan upp i din hjärna?

Nu vet du vad du ska svara i alla fall!

Tack för svaret,det kommer en "blåskärm" ibland när jag startar upp datorn där det står att jag bör uppdatera bioset,sen kommer jag inte längre utan måste starta om datorn och då startar den upp som den ska och allt funkar som vanligt. Hur går man tillväga för att uppdatera bioset då?
Citera
2007-09-24, 00:57
Medlem
Kiress avatar
Dubbel
Citera
2007-09-24, 00:59
Medlem
Kiress avatar
Alltså jag har aldrig gjort det. Fråga Google hon vet säkert.
Citera
2007-09-24, 01:38
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apskaft
Hur går man tillväga för att uppdatera bioset då?

Leta upp tillverkaren till moderkortets hemsida. Där brukar det finnas uppdateringar att ladda ner. Denna läggs sedan på en diskett, som man startar datorn med, så uppdaterar den automatiskt. Det är förknippat med en viss risk, dock.
Citera
2007-09-24, 06:08
Medlem
apskafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von Drake
Leta upp tillverkaren till moderkortets hemsida. Där brukar det finnas uppdateringar att ladda ner. Denna läggs sedan på en diskett, som man startar datorn med, så uppdaterar den automatiskt. Det är förknippat med en viss risk, dock.
Tackar för svaret..................

"Förknippat med en viss risk" ,vad kan hända menar du?
Citera
2007-09-24, 07:17
Medlem
Von Drakes avatar
Nja... på 90-talet hände det att om nån uppgraderade bios (eller flashade som man sa då) kunde det hända att programmet (som tillverkaren av moderkortet skapat, och som låg på disketten) raderade det gamla bioset men, om det blev nåt fel under processen, inte la in det nya... och då var det kört... då kunde man slänga moderkortet med andra ord... Det är möjligt att det inte händer idag, det var länge sen jag själv flashade ett bios, men det sitter kvar i ryggmärgen på mig. Därför vill jag ändå varna andra för att det inte är en helt riskfri process att göra.

Edit: Rättade stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in