2007-09-23, 17:58
Medlem
wääuus avatar
Tjena!
Tänkte köpa en Korg Padkontrol begagnat och vill ha lite åsikter från er!

Det verkar som att man inte behöver använda midi för att köra den tillsammans med reason i datorn etc. Utan att man kan använda USB istället?
Jag har sökt frenetiskt efter en bild på baksidan av den, vill veta hur pedaljacket ser ut.
Kan ni hjälpa mig med lite åsikter och ev. bilder på er maskin?
Citera
2007-09-27, 16:51
Medlem
wääuus avatar
Ingen som har en padkontrol?
Nån som kör ableton Live eller Reason då? Kanske kan ge mig lite tips?
Citera
2007-09-29, 10:42
Medlem
Controllers:
16 velocity-sensitive Trigger pads with LED illumination
X-Y pad
Two assignable knobs
Assignable pedal jack*

*requires a separately sold DS-1H or PS-1

Display:
7-segment, 3-digit LED

Memory:
16 user scene memories
30 preloaded scene templates

Connectors:
Pedal
MIDI In/Out
USB (type B)
Power supply jack (DC9V)

Power Supply:
DC9V
AC adapter (optional)
USB bus power (when using the USB connector)

Current Consumption:
When using USB bus power: approximately 150 mA (maximum 180 mA)
When using an AC adapter: approximately 150 mA (maximum 180 mA)

Dimensions:
12.36” (W) x 9.21” (D) x 2.17” (H)
314 (W) x 234 (D) x 55 (H) mm

Weight:
2.12 lbs. / 960 g

Included Items:
USB cable
CD-ROM containing padKONTROL Editor/Librarian software etc.
CD-ROM containing dfh SUPERIOR Korg Edition drumkit (Vista compatibility is under examination by the developer)
Software license agreement

System Requirements Windows:
Operating System:
Microsoft Windows XP Home Edition / Professional / x64 Edition / Vista

Computer:
Computer with a USB port, satisfying the operating requirements of Windows XP / Vista (USB chipset made by Intel Corporation is recommended)
*Driver software for Windows XP x64 Edition is beta-version.

Note for Editor Librarian: During the installation process, some Alert Dialogs may appear, as the installer is not fully compatible with Vista. They can be ignored.

System Requirements Macintosh:
Operating System:
Mac OS X 10.2 or later

Computer:
Apple Macintosh computer with a USB port (USB C11), satisfying the operating requirements of Mac OS X, including Intel based Macs.

*Note: Editor Librarian and dfh Korg Edition currently run fine under Rosetta.

padKONTROL options:
AC adapter
DS-1H Damper Pedal
PS-1 Pedal Switch

*Apple, the Apple logo and Mac are trademarks of Apple Computer, Inc., registered in the U.S. and other countries.

*Windows XP is a registered trademark of Microsoft Corporation in the U.S. and other countries.

*All other product and company names are trademarks or registered trademarks of their respective holders.

Specifications subject to change without notice

http://www.korg.com/gear/info.asp?a_prod_no=KPC1

MVH
Citera
2007-09-29, 17:27
Medlem
ron_bs avatar
Jag har en padkontrol och är väl relativt nöjd, MEN det finns som jag vet två grejer som kan vara lite störiga.

1. Om du tänkt använda en triggpedal via pedalingången kan denna endast ha en fast velocity, dvs. anslagskänslighet funkar inte.

2. PadKontrol skickar ut sina midinoter med mitten C som C-4 istället för standard C-3 (eller om det var tvärtom). Detta innebär att man får antingen ändra vad ditt inspelningsprogram skall tolka som mitten C för att passa PadKontrol eller ställa in padsen en oktav högt/lågt i själva padkontrollen för att det ska funka som man tänkt sig. Jag har gjort det sista. Finns säkert nån bättre lösning på detta dock. Det finns iaf ingen oktav upp/ner funktion på den..

Men men, den är lättspelad och låter faktiskt riktigt bra.
Citera
2007-10-03, 21:55
Medlem
wääuus avatar
Aha ja jo.. dessa grejer har jag googlat upp, men det är sjysst att ni hjälper till.
Jag köpte den men den har inte kommit än tyvärr.
Sladden på pedalen, vad är det för kontakt? Ser den ut som en vanlig telekontakt eller? Tänkte nämligen göra en egen pedal...
Och hur funkar det att köra på USB? Läste att det kanske inte är tillräckligt med ström ändå?

Edit: googlade upp en bild på pedalen, ser ut att vara vanlig mono-telejack.

Vad kör du för program? Jag har lite erfarenhet av Reason då en kompis körde det för några år sedan och testar en demo med Ableton Live nu, vilket är bäst att köra om man vill spela live? antar att det är live då..

Kanske kan man göra så att varje knapp triggar en loop (startar så att den kör igång på nästa takt eller bara unmutar) eller vad tror ni?

Och sist men inte minst, känner ni till något program som funkar som en enkel sampler? Så att man kan spela in ett ljud eller ta en halv sekund ur en låt och bara göra så att en knapp startar detta ljud utan att det är kopplat till någon sequenser eller följer en midiklocka? Kanske finns med i Reason?

Vore jättesnällt om ni ville svara! Specoellt på de sista frågorna. MVH
Citera
2007-10-06, 00:46
Medlem
wääuus avatar
Ajafan har fått igång den och sånt nu, allt funkar fint. Men alla tips mottages gärna!
Citera
2007-10-10, 21:09
Medlem
wääuus avatar
Det kanske är fler som har en så jag tipsar!
Jag gjorde en egen pedal, endast en momentat strömbrytar och en
mono-6,3mm tele-hona och en momentan strömbrytare. Sedan bygger man en låda av nåt slag, jag tänkte använda ett kasettband-fodral att utgå ifrån.

Stor fin bild på min pedal: http://surl.se/ezup
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in