• 2
  • 3
2008-01-14, 22:39
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Nej, fstab innehåller inte mina 2 usb-diskar. Finns det alltså inget ställe där man kan skriva in defaultvärden som används för auto-monterade diskar? Hmmm
Kan nästan sätta en peng på att det finns något script för autmount

Men! Jag vet inte vart, hursomhelst så vill jag bara säga det att det är INTE okej att rycka ur en disk trots att man har bockat i det där i windows om att det ska vara ok. (nåt om cache...)
Det är nämligen så att man inte på något enkelt sätt kan veta ifall windows eller något program för något med disken, och skulle något skriva när man drar ur disken så är det minsta problemet man får korrupta filer.

Så tala om för dina barn att de inte ska göra så
Citera
2008-01-14, 22:45
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Kan nästan sätta en peng på att det finns något script för autmount

Men! Jag vet inte vart, hursomhelst så vill jag bara säga det att det är INTE okej att rycka ur en disk trots att man har bockat i det där i windows om att det ska vara ok. (nåt om cache...)
Det är nämligen så att man inte på något enkelt sätt kan veta ifall windows eller något program för något med disken, och skulle något skriva när man drar ur disken så är det minsta problemet man får korrupta filer.

Så tala om för dina barn att de inte ska göra så

Jo, de vet redan det. Hittar du automount skriptet så får du gärna höra av dig!
Tack ändå så länge, jag letar vidare i Ubuntu-forumet.
Citera
2011-09-06, 15:39
Medlem
Jag får inte rätt på att mounta min externa hd. Den heter sbd1 , men går inte att skriva /media/New Volume när jag ska mounta. Den får spader. varför kan det inte bara vara sbd1: klart... =/
Citera
2011-09-06, 15:45
Medlem
sorry sdb men den säger att den redan är mountad... men hur kommer jag åt den? kör jag ls så e jag fortfarande på hd1???
Citera
2011-09-06, 16:41
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakobander
Jag får inte rätt på att mounta min externa hd. Den heter sbd1 , men går inte att skriva /media/New Volume när jag ska mounta. Den får spader. varför kan det inte bara vara sbd1: klart... =/

Ett sätt att underlätta för folk som skall hjälpa dig är att faktiskt skriva exakt vad man gjort, och exakt vilka fel man får. Ännu bättre, klipp och klistra texten från terminalen (gärna inom code-taggar, så det blir läsligt).

"det går inte att skriva /media/New Volume [...] Den får spader" säger tyvärr inte mycket alls om vad som är fel.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in