• 1
  • 2
2007-09-23, 12:56
Medlem
Jag tänkte byta och köra Ubuntu på burken istället xp nu..
Köpte en extern hårddisk för ett tag sedan och där står att den fungerar med Windows och Mac.

Någon som vet hur man kan få den att funka i ubuntu? Om det nu går?

Har kollat runt mycket men jag hittar inget så snälla ge mig inget svar som där bara står att jag ska googla det!
Citera
2007-09-23, 13:18
Medlem
Gryshnozks avatar
Edit: Missade att du inte hade installerat än, gör som Neth säger. Om du inte har skrivrättigheter så är det lugnt, ntfs-3g fixar det problemet.
Citera
2007-09-23, 13:18
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy112
Jag tänkte byta och köra Ubuntu på burken istället xp nu..
Köpte en extern hårddisk för ett tag sedan och där står att den fungerar med Windows och Mac.

Någon som vet hur man kan få den att funka i ubuntu? Om det nu går?

Har kollat runt mycket men jag hittar inget så snälla ge mig inget svar som där bara står att jag ska googla det!

Den fungerar HÖGST troligt med ubuntu. Starta upp från LiveCD:n och pröva för att vara 100% säker
Citera
2007-09-24, 09:54
Medlem
Tack för svar.

Jodå den fungerade utan problem.
Typiskt att de struntar i linux och bara skriver ut att den går med windows och mac bara..
Citera
2007-09-24, 10:36
Medlem
Citat:
Tack för svar.

Typiskt att de struntar i linux och bara skriver ut att den går med windows och mac bara..

Ptja, kanske inte så konstigt med tanke på att 99% av världens datoranvändande befolkning använder Windows. Det är bara ni alternativa coolingar som lirar linux.
Citera
2007-09-24, 18:28
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Tack för svar.

Antagligen beror det på att "linux" är väldigt luddigt, det kan ju faktiskt betyda allt möjligt och produkten fungerar helt enkelt inte på alla olika linuxdistar. Däremot tycker jag de kunde skriva med tex (K)ubuntu, Suse, Fedora osv.
Citera
2007-09-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teäspe
Ptja, kanske inte så konstigt med tanke på att 99% av världens datoranvändande befolkning använder Windows. Det är bara ni alternativa coolingar som lirar linux.

Sa inte att det var konstigt.. utan typiskt
Citera
2007-09-26, 01:28
Medlem
hetzzs avatar
Citat:
Sa inte att det var konstigt.. utan typiskt

Om du inte redan lagrat massor saker på den så är ett tips att INTE använda ntfs som filsystem. Men det är helt upp till dig.
Citera
2007-09-28, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hetzz
Om du inte redan lagrat massor saker på den så är ett tips att INTE använda ntfs som filsystem. Men det är helt upp till dig.

Det har tydligen alltid varit FAT32 på den
Citera
2007-10-11, 02:16
Medlem
hetzzs avatar
Citat:
Det har tydligen alltid varit FAT32 på den

Så det fanns inget problem egentligen från början?
Citera
2007-10-11, 02:18
Medlem
Megaforces avatar
Linux är bättre kompatibelt med många USB-enheter än vad Windows och Mac är. Testa med att koppla in en mobiltelefon eller digitalkamera via USB så får ni se..
Citera
2007-10-12, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Antagligen beror det på att "linux" är väldigt luddigt, det kan ju faktiskt betyda allt möjligt och produkten fungerar helt enkelt inte på alla olika linuxdistar. Däremot tycker jag de kunde skriva med tex (K)ubuntu, Suse, Fedora osv.

USB-diskar hanteras av Linuxkärnans drivrutin för USB-masslagringsenheter, och detta stöd har funnits sedan länge. Disken funkar garanterat på alla Linuxdistributioner som är nyare än låt oss säga fem år, även om det kanske inte dyker upp en ikon på skrivbordet på alla, utan på vissa kräver manuell montering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in