2007-09-23, 12:10
Medlem
Laktostolerants avatar
Hur tillreder ni er porterstek? Förutom kött och porter - vilka ingredienser? Hur går ni tillväga? Recept sökes!
Citera
2007-09-23, 14:21
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laktostolerant
Hur tillreder ni er porterstek? Förutom kött och porter - vilka ingredienser? Hur går ni tillväga? Recept sökes!

Har inget recept som jag följer slaviskt men grunden är ju
Kött (gärna älg annars går nöt bra) ca 1,5 kg
porter - en flaska
svartvinbärssaft (koncentrerad) - 1 dl
soja - (Mrs Chengs) 1 dl
En klyftad gul lök 1 stor eller 2 mindre
ett par vitlökskylyftor 2-3
Några svartpepparkorn 7-8
Enbär 5-6 korn

Detta får koka tillsammans med köttet några timmar, exakt längd beror ju på
köttet och dess storlek. Därefter så silar man kokspadet så att alla enbärskorn och liknande försvinner. Resterande kokspad kokas upp och reds av med massvis av grädde.

Detta serveras med kokt potatis och svartvinbärsgelé.
Citera
2007-09-23, 14:35
Medlem
Laktostolerants avatar
Låter underbart gott. Tack ska du ha!
Citera
2007-09-24, 02:37
Medlem
woofers avatar
Japp jag har aldrig smakat en stek som jag gillar bättre än just porterstek.

Jag ser att jag glömde bort både att skriva 1 tsk timjan och 2 köttbuljongtärningar vilka ger en ännu lite rikare smak.

Allt får sedan sjuda i ca en och en halv timme på relativt svag värme under lock. Om skyn inte täcker steken så kan man vända på den efter halva tiden.

Det är dock viktigt att man har ett bra kött som fått mörats ordenteligt annars brukar det inte ta åt sig så mycket smak vilket blir en trisst överaskning vid middagen. Använder man nöttkött så kan man lägga i 1-2 extra enbär, beroende på hur mycket man gillar enbärssmaken. Dock finns det en kritisk gräns när för många enbär gör att allt smakar terpentin istället vilket också är en tråkig överaskning så man ska absolut inte överdosera med dessa.

Kan ju även tipsa om att jag brukar använda joks koncentrerade svartvinbärssaft det finns säkert andra märken som fungerar lika bra men joks känns extra frisk och jag skulle gissa att det beror på att den innehåller mer juice än dom flesta andra märken.
Citera
2012-11-27, 01:18
Medlem
Knotknets avatar
Jag rekommenderar att man byter bort svartvinbärssaften mot portvin. Blir kanongott och såsen man gör när köttet är klart ger brutala munorgasmer.
Citera
2014-03-17, 01:12
Medlem
PolRogers avatar
Tjenare!
Lagar porterstek nu i natt eller den blev precis klar.

Portersteken blev inge bra, ren katastrof!
Jag använde mig utav fransyska och köttermometer.
5,1 liters gryta.
1.2kg fransyska.
50cl porter.
20cl vatten.
Och alla andra standardgrejor

Ställde av kastrullen ifrån plattan när köttet blivit 73 grader (1timma och 20 min tog det) och lät det stå i 20 min. Köttet var ca 3/5 delar täckt utav vätska.

Resultatet blev blodig överdel utav köttet och resten vart torrt och inge kul att tugga.

I ärlighetens namn så har jag aldrig ätit porterstek, och sist jag fick en riktig stek var när jag var 10 år hos mormor, men hon är död nu och det har gått 20 år sedan dess. så jag känner inte till smakerna speciellt bra.

Felen jag har gjort som jag kan komma på är

1 - Skulle ha täck köttet helt i den "stora" kastrullen som jag ändå hade.
2 - skulle väntat till att termometern blev 75 grader.

Vad säger ni gubbar?
Citera
2014-03-17, 09:28
Medlem
ZebraslaktarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolRoger
Tjenare!
Lagar porterstek nu i natt eller den blev precis klar.

Portersteken blev inge bra, ren katastrof!
Jag använde mig utav fransyska och köttermometer.
5,1 liters gryta.
1.2kg fransyska.
50cl porter.
20cl vatten.
Och alla andra standardgrejor

Ställde av kastrullen ifrån plattan när köttet blivit 73 grader (1timma och 20 min tog det) och lät det stå i 20 min. Köttet var ca 3/5 delar täckt utav vätska.

Resultatet blev blodig överdel utav köttet och resten vart torrt och inge kul att tugga.

I ärlighetens namn så har jag aldrig ätit porterstek, och sist jag fick en riktig stek var när jag var 10 år hos mormor, men hon är död nu och det har gått 20 år sedan dess. så jag känner inte till smakerna speciellt bra.

Felen jag har gjort som jag kan komma på är

1 - Skulle ha täck köttet helt i den "stora" kastrullen som jag ändå hade.
2 - skulle väntat till att termometern blev 75 grader.

Vad säger ni gubbar?

Vände du på den vid nått tillfälle?
Citera
2014-03-17, 22:17
Medlem
krss avatar
Låter som för stor gryta, mig veterligen ska det gärna vara trångt och jävligt så att hela steken är täckt av vätska. Det måste ha varit väldigt grunt i din gryta.
Citera
2014-03-17, 23:43
Medlem
PolRogers avatar
ZebraslaktarN Vände inte på steken, trodde den skulle bli jämnvarm ändå
Men det yttersta på toppen så att säga vart ju inte blodig den var ju torr som det som legat under ytan så att säga. Om steken var 10cm hög så vart den blodig, blodig så att det rann blod ur den vid 5-6-7 cm räknat nedifrån då.

krs
Ja Steken hade oförskämt bra med plats, och den var täckt upp till 6cm.

Jag har ljugit lite för er..
Faktum är att jag för tre veckorsedan gjorde porterstek med polarna en lördagskväll.
Resultatet då blev också torrt kött, då togs det ut vid 77grader.

Jag trodde då att vi var får många kockar i köket och att det var lite för många bärs inblandade, och i går kväll ville jag göra ett eget försök.

Men skall inte stekar vara lite torra? är det inte därför man skär köttet i millimeter tjocka skivor och har massa sås?

Vad blir skillnaden på stekar gjorda utav olika sorters kött? Fransyska, högrev osv?
Citera
2014-03-20, 22:21
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolRoger
ZebraslaktarN Vände inte på steken, trodde den skulle bli jämnvarm ändå
Men det yttersta på toppen så att säga vart ju inte blodig den var ju torr som det som legat under ytan så att säga. Om steken var 10cm hög så vart den blodig, blodig så att det rann blod ur den vid 5-6-7 cm räknat nedifrån då.

krs
Ja Steken hade oförskämt bra med plats, och den var täckt upp till 6cm.

Jag har ljugit lite för er..
Faktum är att jag för tre veckorsedan gjorde porterstek med polarna en lördagskväll.
Resultatet då blev också torrt kött, då togs det ut vid 77grader.

Jag trodde då att vi var får många kockar i köket och att det var lite för många bärs inblandade, och i går kväll ville jag göra ett eget försök.

Men skall inte stekar vara lite torra? är det inte därför man skär köttet i millimeter tjocka skivor och har massa sås?

Vad blir skillnaden på stekar gjorda utav olika sorters kött? Fransyska, högrev osv?

Skit i stektermometern! När du brynt på steken så låter du den sjuda i två timmar så att den blir mjuk och saftig. Vänd också på den ett par gånger. Fransyska är perfekt för porterstek. Högrev är grövre och passar bättre till kalops.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in