2007-09-23, 00:16
Medlem
prettygirls avatar
Hej vänner

Nu är det så att det ska bli en liten jurist av mig, men jag vill inte vara 30 bast när jag är utexaminerad så jag undrar om man kan avsluta det hela lite snabbare än 4,5 år. Någon som har koll?

En liten bonusfråga. Finns det några genvägar in till denna helveteslinje?
Citera
2007-09-23, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Hej vänner

Nu är det så att det ska bli en liten jurist av mig, men jag vill inte vara 30 bast när jag är utexaminerad så jag undrar om man kan avsluta det hela lite snabbare än 4,5 år. Någon som har koll?

Detta har kanske inte så mycket med topic att göra, men har du funderat på att flytta till USA? Jag menar att eftersom de redan har över en miljon advokater i USA så måste det finnas väldigt rationaliserade metoder att utbilda nya advokater.
Citera
2007-09-23, 00:32
Medlem
prettygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoq
Detta har kanske inte så mycket med topic att göra, men har du funderat på att flytta till USA? Jag menar att eftersom de redan har över en miljon advokater i USA så måste det finnas väldigt rationaliserade metoder att utbilda nya advokater.

Jo jag har funderat på det men är inte så förtjust i deras juridiska system.
Kanske kör något utbytesår en bit in i programmet.
Citera
2007-09-23, 00:54
Medlem
TTKs avatar
Ja det går att läsa snabbare, åtminstone i Stockholm. Linjen består av en mängd kurser av varierande storlek man läser. Och det är för det mesta möjligt att läsa kurser dubbelt eller i vissa fall helt enkelt läsa in kurser under sommarlovet och tenta av efter sommaren.

Har hört talas om att det skulle vara möjligt på 2,5 år.

Vad gäller genvägar in så lär det i Uppsala vara möjligt att läsa några fristående kurser för att sen hoppa på juristlinjen termin 2, men det har jag ingen närmare koll på.
Citera
2007-09-23, 01:03
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Hej vänner

Kan bara utgå från Stockholm, men där kan du givetvis läsa det kortare. Har en vän som läser det på tre år (han läser även på somrarna) men att vara 30 år då du läst klart låter annars tämligen normalt.

Snabbaste någon läst Juristprogrammet i Stockholm var Erik som läste det på 1,5 år, han hade dock ett extremt läshuvud och tog efter det en civilekonom examen på nio månader.
Citera
2007-09-23, 01:27
Medlem
prettygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Ja det går att läsa snabbare, åtminstone i Stockholm. Linjen består av en mängd kurser av varierande storlek man läser. Och det är för det mesta möjligt att läsa kurser dubbelt eller i vissa fall helt enkelt läsa in kurser under sommarlovet och tenta av efter sommaren.

Har hört talas om att det skulle vara möjligt på 2,5 år.

Vad gäller genvägar in så lär det i Uppsala vara möjligt att läsa några fristående kurser för att sen hoppa på juristlinjen termin 2, men det har jag ingen närmare koll på.

Ja jag har också hört det om Uppsala, så synd bara att det är världens tråkigaste stad. Kanske någon som har ytterligare information om denna möjlighet?

Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Kan bara utgå från Stockholm, men där kan du givetvis läsa det kortare. Har en vän som läser det på tre år (han läser även på somrarna) men att vara 30 år då du läst klart låter annars tämligen normalt.

Snabbaste någon läst Juristprogrammet i Stockholm var Erik som läste det på 1,5 år, han hade dock ett extremt läshuvud och tog efter det en civilekonom examen på nio månader.

Jag kommer vara 28 när jag är klar, men börjar tröttna på att sitta bakom skolbänken men det kanske ändras när jag läser något som jag verkligen är intresserad av.

Tack för era svar, känns riktigt skönt att kunna läsa dubbelt och ha det avklarat på 3 år. Det kommer vara mitt mål. 1,5 år är nog lite för amtitiöst för min del.
Citera
2007-09-23, 13:21
Medlem
devtonixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
[...] Erik som läste det på 1,5 år, han hade dock ett extremt läshuvud och tog efter det en civilekonom examen på nio månader.

Vid vilket lärosäte gjorde han det och hur lade han upp det praktiskt med kurserna? Han måste ha blivit antagen till b- och c-kurserna på samma termin...
Citera
2007-09-23, 13:45
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devtonix
Vid vilket lärosäte gjorde han det och hur lade han upp det praktiskt med kurserna? Han måste ha blivit antagen till b- och c-kurserna på samma termin...
Juristprogrammet var vid SU, civilekonom vid handels om jag inte missminner mig. Han jobbar numera som analytiker i NY, några ytterligare omständigheter känner jag inte till.

Det var Kursföreståendare och tillika universitetslektor Höök som stolt rapporterade om denne elev.
Citera
2007-09-23, 14:31
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devtonix

När det gäller juridik så är det ju inga b- och c-kurser på det sättet, så det borde inte finnas några större problem att gå igenom kurser snabbare.

Och förr i tiden så var ju "civilekonom" ganska oreglerat och man kunde tillgodoräkna sig ganska många poäng från juristlinjen i en civ. ek. och man kan läsa ren företags- eller nationalekonomi och tillgodoräkna sig det för sin jur. kand., jag har också hört talas om folk som fått en och samma uppsatts godkänd som examensarbete från juristlinjen och som d-uppsats i fek.

Så det var nog inte helt omöjligt att göra något sådant.
Citera
2007-09-23, 14:37
Medlem
devtonixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
När det gäller juridik så är det ju inga b- och c-kurser på det sättet, så det borde inte finnas några större problem att gå igenom kurser snabbare.

Och förr i tiden så var ju "civilekonom" ganska oreglerat och man kunde tillgodoräkna sig ganska många poäng från juristlinjen i en civ. ek. och man kan läsa ren företags- eller nationalekonomi och tillgodoräkna sig det för sin jur. kand., jag har också hört talas om folk som fått en och samma uppsatts godkänd som examensarbete från juristlinjen och som d-uppsats i fek.

Så det var nog inte helt omöjligt att göra något sådant.

Jag ifrågasätter inte (o)möjligheten att bedriva sina studier på det angivna viset. Jag var mer intresserad av hur det har gått till i praktiken. B- och C-kurserna avsåg FEK:en och inte juristprogrammet. Oavsett massiva tillgodoräknanden så tycks individen ifråga ha fått läsa b- och c-kursen i FEK på samma termin.
Citera
2007-09-23, 14:56
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoq

Funny story, jag träffade ett gift par i torsdags. Båda var jurister. Mannen var från Sverige och studerade i Uppsala, kvinnan från USA och studerade på North Western och sedan i norra Kalifornien (glömde helt bort vad skolan hette). Enligt dem tar det längre tid att bli jurist i USA än i Sverige. Detta på grund av att man först måste gå på college innan man kan söka till law school.
Citera
2007-09-23, 15:38
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Funny story, jag träffade ett gift par i torsdags. Båda var jurister. Mannen var från Sverige och studerade i Uppsala, kvinnan från USA och studerade på North Western och sedan i norra Kalifornien (glömde helt bort vad skolan hette). Enligt dem tar det längre tid att bli jurist i USA än i Sverige. Detta på grund av att man först måste gå på college innan man kan söka till law school.

Ja, vad jag har hört har deras juriststudenter redan tagit en undergraduate, d v s de har redan en lägre akademisk examen (typ 3 år) innan de öht får börja på juristprogrammet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in