2007-09-23, 15:56
Medlem
Doktor Porks avatar
En vanlig undergraduate tar fyra år, däremot kan man eventuellt tillgodoräkna sig en del om man har läst avancerade kurser på highschool. Till skillnad från svenska kandidatexamina krävs det ett bredare kursutbud i en undergraduate, t.ex. måste fortfarande naturvetare läsa ett par samhällskurser. Både medical school och law school kräver att man har läst fyra år på college innan man söker in.
Citera
2007-09-23, 16:23
Medlem
devtonixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Både medical school och law school kräver att man har läst fyra år på college innan man söker in.

Nja, de fordrar en BA/BSc-examen eller motsvarande. Huruvida man klarar av att tillgodogöra sig en sådan på fyra år eller kortare tid är en annan fråga.
Citera
2007-09-23, 16:32
Medlem
Det är en väldig betygshets för jurister, i alla fall för att få de "finare" jobben. Skiter du i betygen och bara siktar på B så kommer det gå alldelles utmärkt lätt att läsa det snabbt, men om du faktiskt vill ha ett schysst jobb kommer det vara kämpigt. Jag pluggar ungefär vanligt, 7-8h om dagen, dock 12h om dagen två veckor innan tenta, och jag siktar på höga betyg. För att få höga betyg trots att du läser dubbel hastighet eller bara snabbare måste du kämpa hårdare än så.

Sen om man har ett väldigt bra minne och är ganska bright så hjälper det ju, men det tar lång tid att läsa alla böcker. Lycka till hur som helst!
Citera
2007-09-23, 18:29
Medlem
prettygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Det är en väldig betygshets för jurister, i alla fall för att få de "finare" jobben. Skiter du i betygen och bara siktar på B så kommer det gå alldelles utmärkt lätt att läsa det snabbt, men om du faktiskt vill ha ett schysst jobb kommer det vara kämpigt. Jag pluggar ungefär vanligt, 7-8h om dagen, dock 12h om dagen två veckor innan tenta, och jag siktar på höga betyg. För att få höga betyg trots att du läser dubbel hastighet eller bara snabbare måste du kämpa hårdare än så.

Sen om man har ett väldigt bra minne och är ganska bright så hjälper det ju, men det tar lång tid att läsa alla böcker. Lycka till hur som helst!

Ja jag kommer ju få känna efter och se om jag klarar av att få höga betyg samtidigt som jag läser dubbelt. Förmodligen kommer jag göra så att jag läser in kurser på somrarna eftersom jag vill ha toppbetyg och sedan ett riktigt bra jobb. Höga betyg kommer vara prio ett med andra ord. I värsta fall får jag väl låta det ta den tid det tar.

Tack för din input och lyckoönskningarna =). Kram
Citera
2007-09-23, 19:09
Medlem
Ska du bli jurist med fint jobb bör du ha toppbetyg. Då blir det svårt att läsa på kortare tid. En snubbe jag kände, läste den på 3 år. Men han siktade inte alls på höga betyg. Gör man inte det, så är det enkelt. Enligt www.hsv.se så lägger juristerna i snitt ned nästan minst antal pluggtimmar av alla program. Men vill du ha toppbetyg så blir det vrålplugg och det är jobbigt. En jur studerande kompis jag känner, har berättat att folk gömmer biblioteksböcker, river ur sidor, säger fel saker till folk så de ska missuppfatta, etc. Hon har precis blivit antagen till Harvard Law School tydligen. Hon läser dubbel takt.
Citera
2007-09-24, 22:34
Medlem
prettygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsson
Ska du bli jurist med fint jobb bör du ha toppbetyg. Då blir det svårt att läsa på kortare tid. En snubbe jag kände, läste den på 3 år. Men han siktade inte alls på höga betyg. Gör man inte det, så är det enkelt. Enligt www.hsv.se så lägger juristerna i snitt ned nästan minst antal pluggtimmar av alla program. Men vill du ha toppbetyg så blir det vrålplugg och det är jobbigt. En jur studerande kompis jag känner, har berättat att folk gömmer biblioteksböcker, river ur sidor, säger fel saker till folk så de ska missuppfatta, etc. Hon har precis blivit antagen till Harvard Law School tydligen. Hon läser dubbel takt.

Ja det har jag också hört alla mina vänner som studerar juridik säger att de aldrig lyckats hitta böcker på biblioteket, att sidor är utrivna etc. Trodde det var en myt tills min väninna bekräftade det. Jag ogillar egentligen den stilen och hoppas slippa den så långt som möjligt.

Grattis till din väninna. Blir inte mycket bättre än Harvard =).
Citera
2007-09-25, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Funny story, jag träffade ett gift par i torsdags. Båda var jurister. Mannen var från Sverige och studerade i Uppsala, kvinnan från USA och studerade på North Western och sedan i norra Kalifornien (glömde helt bort vad skolan hette). Enligt dem tar det längre tid att bli jurist i USA än i Sverige. Detta på grund av att man först måste gå på college innan man kan söka till law school.

Ah, där ser man. Jag tar dig på ditt ord. Det säger en hel del om USA:s rättssytem skulle jag vilja påstå...
Citera
2007-09-25, 07:11
Medlem
Sartres avatar
Jag vet inte ifall det är tillåtet inom alla program, men på tekniska utbildningar så kan du börja tenta av saker så fort det blir omtentamen. Dvs du kan läsa riktigt snabbt genom att göra ordinarie tentor och framtida tentor på omtentaperioderna. Obligatoriska sakerna måste du iofs fixa med på utsatt tid, men det går alltid att fixa med. Känner till ett par fall där de gått igenom riktigt svåra utbildningar på drygt 2.5 år sedan doktorerat 1.5 år. Helt sjukt att göra klart en Msc och en Phd på mindre än normal tid för en Msc.
Citera
2007-09-25, 08:29
Medlem
devtonixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Jag vet inte ifall det är tillåtet inom alla program,

Nej, det är det inte.
Citera
2007-09-25, 08:44
Medlem
Sartres avatar
Det är jävligt dåligt isf, vet du något om vilka program som brukar drabbas mer än andra? Dvs att det inte går.
Citera
2007-09-25, 21:19
Medlem
devtonixs avatar
Citat:
Det är jävligt dåligt isf, vet du något om vilka program som brukar drabbas mer än andra? Dvs att det inte går.

Vad jag känner till kan man inte göra detta på de socialvetenskapliga institutionerna vid Stockholms universitet. Har svårt att se att man skulle kunna göra detta vid andra institutioner heller. Självfallet kan jag ha fel.
Citera
2007-09-25, 21:56
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Vad jag minns, Polisprogrammet. Jag kan tänka mig att det är likadant i en mängd praktiska program.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in