Citat:
Ursprungligen postat av
endumbonde
Ska åka till Malmö nästa vecka. Har lite problem med hur jag ska åka.
Bil - hur stor är risken att någon bränner bilen? Finns det säkra bevakade parkeringsplatser?
Tåg - hur stor är risken att tågen inte går eller att man blir en timme försenad?
Buss - är det okej att åka buss till Malmö? Jag riskerar inte att bli rånad på mitt bagage? Ska jag kanske färdas med handbagage enbart och hålla hårt?
Vad ska jag välja om jag vill få så lite problem som möjligt utifrån färdmedel till Malmö?
P.S Jag är inte kristen eller jude, så det problemet behöver vi inte bekymra oss om. D.S
Jag vet inte om du menar allvar eller om du gör dig till, men jag ska ändå ge dig ett seriöst svar.
Det brinner i snitt 1 till 2 bilar per dag i Malmö, i Malmö stad är 150.000 bilar registrerade, plus alla tillfälliga besökare, turister osv som inte bor där, det innebär att runt 160-170.000 bilar finns i Malmö.
Hur stor sannolikheten är att just din bil blir uppbränd får du själv räkna ut..
Säkra parkeringsplatser finns det gott om, många Hotel har låsta och kameraövervakade parkeringsgarage.
Förmodligen hade du ändå inte tänkt att parkera i ghettot?
Nej, din bil blir knappast uppbränd, däremot är risken för inbrott mycket stor om du parkerar på gatan nattetid, har du en portabel GPS så ta av den från rutan och låt inga synliga saker ligga kvar i bilen.
Har du en finare bil med dyrare fälgar och har för avsikt att parkera på samma allmänna obevakade p-plats mer än 1 natt, då bör du se till att ha låsbara hjulmuttrar, annars är risken att fälgar och däck är borta nästa morgon..