2016-02-11, 11:39
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Som man ropar får man svar...
Det hade varit kul att se frågorna, att se de svarande, att se bortfall osv.
Det hade varit kul att någon gång formulera frågor som faktiskt gav en möjlighet att ge uttryck för krittik också. Frågor i stil med hur NÖJD är du - Mycket; Lagom; sådär ger inget svar på hur folk faktiskt känner.
Hade du följt upp den frågan med: Upplever du att våldet i vissa delar av Malmö ökat de senaste åren: JA/NEJ. Upplever du att det förekommer fler skjutningar i Malmö nu än förr JA/NEJ. Upplever du att det blivit stökigare på offentliga inrättningar som biografer osv? JA/NEJ.
Så hade bilden av malmö blivit en helt annan.
NU ställer man frågor speciellt framtagna för att ge positiva svar oavsett vad den svarande svarar. Ledande frågor med svar på bara den ena delen av skalan. Kritik är omöjlig att uttrycka i den formen och skönmålningen blir oändlig.

Det finns liksom ingen nyans mellan den här typen av skönmålning, och hur utomstående framställer Malmö i den här tråden. Tråkigt. Hursomhelst, upplever att Malmö har blivit rejält sämre de senaste 5 åren.

Men vi tar lite vildamellanösternmalmö som bonus:
https://www.youtube.com/watch?v=_fv4oJ8M01w
Citera
2016-02-11, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Det finns liksom ingen nyans mellan den här typen av skönmålning, och hur utomstående framställer Malmö i den här tråden. Tråkigt. Hursomhelst, upplever att Malmö har blivit rejält sämre de senaste 5 åren.

Men vi tar lite vildamellanösternmalmö som bonus:
https://www.youtube.com/watch?v=_fv4oJ8M01w

Jag har bott i Malmö i över 20 år och kan bekräfta hur illa det är.

Hermodsdal
Nydala
Rosengård
Dammfri (givetvis köpe)

Och givetvis är det blattarnas fel att det är som det är men jag klandrar inte dem utan politikerna som skapat röran.

Nu bor jag utomlands.
Senast redigerad av DDD15 2016-02-11 kl. 15:14.
Citera
2016-02-11, 16:11
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbohemen
"I Malmö uppger 60 procent av invånarna att de är "mycket nöjda" med sin livskvalitet medan 36 procent är "nöjda", skriver Business Insider och illustrerar med en bild på när MFF vann över Salzburg i Champions League-playoff 2014."

http://www.sydsvenskan.se/malmo/malm...bast-i-europa/

Återigen visar det sig att bilden flashback försöker måla upp av Malmö är fullständigt missvisande.

Nja... Även jag hade nog svarat att jag var nöjd med min livskvalitet i en sådan undersökning, men är jag nöjd med min STAD!? Nej, verkligen inte...
Känner jag mig trygg på gatorna? Nej...
Har det sprängts flertalet handgranater inom hör-avstånd från mitt hem det senaste året? Ja...
Skjuts det ständigt människor på öppen gata, mitt på dagtid intill skolor/köpcentrum och andra offentliga platser? Ja...
Skulle jag någonsin gå in i ett bibliotek (utöver stadsbiblioteket), besöka offentliga badhus eller fritidsgårdar? Aldrig. Inte för att jag idag skulle gå till fritidsgårdar ändå, men ni förstår.

Svenskarna är ett väldigt medgörligt och lättföränderligt folk som kan acceptera det mesta, vilket förmodligen är anledningen till att svenskar som flyttade till USA under utvandringen, eller för den delen många av dem som utvandrar idag tenderar att klarar sig väldigt väl i deras nya samhälle. Det innebär emellertid också att vi enkelt godtar försämringar av trygghet och dylikt, och helt enkelt anpassar oss till den nya otrygga verkligheten med samma leende på läpparna.

Malmö har sina fina sidor, men jag skulle inte låta framtida barn växa upp här... Den kommunala budgeten är dödsdömd sedan länge, flera skolor är i misär, yttrandefrihet existerar inte här (se den judiska demonstrationen för fred i Israel/Palestina...) och jag vet inte om jag ens känner någon som ej blivit oprovocerat rånad/misshandlad såväl som flera våldtäkter.

Själv har jag blivit utsatt för i varje fall 3, relativt milda, rasistiskt motiverade överfall, samt ett par rånförsök. Men det var faktiskt flera år sedan jag själv blev utsatt för något, vilket förmodligen beror på alla anpassningar man får göra i sin vardag för att reducera risken att bli offer.

Testa att gå runt Malmö ensam med kippa på huvudet så får du se hur stark religionsfriheten är här också!
Citera
2016-02-13, 09:37
Bannlyst
Bor i Malmö sedan många år och kan berätta att jag stormtrivs med staden i likhet med de allra flesta som bor här! Skulle kunna drista mig till att stipulera att det är en av Europas lyckligaste städer och utan jämförelse lyckligast i Sverige.

Booyakasha era misslyckade flashback-kretiner!

Mod, tråden kan låsas eller flyttas till Konspirationer.
Citera
2016-02-13, 09:46
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Bor i Malmö sedan många år och kan berätta att jag stormtrivs med staden i likhet med de allra flesta som bor här! Skulle kunna drista mig till att stipulera att det är en av Europas lyckligaste städer och utan jämförelse lyckligast i Sverige.

Booyakasha era misslyckade flashback-kretiner!

Mod, tråden kan låsas eller flyttas till Konspirationer.

Ja, ja. Vi kan ju alltid dra in kommunutjämningsbidragen och sedan se hur lyckliga malmöborna blir. Gratis är ju alltid gott, eller hur? Att Sveriges tredje största stad inte ens är självförsörjande säger en del.

Sen är det ju skoj att det superfascistisk Danmark kniper såval första som andraplatsen med Ålborg och Köpenhamn. På tredje plats kom det i princip blattefria Reykjavik.
Senast redigerad av FarbrorBerit 2016-02-13 kl. 09:52.
Citera
2016-02-13, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Ja, ja. Vi kan ju alltid dra in kommunutjämningsbidragen och sedan se hur lyckliga malmöborna blir. Gratis är ju alltid gott, eller hur? Att Sveriges tredje största stad inte ens är självförsörjande säger en del.

Sen är det ju skoj att det superfascistisk Danmark kniper såval första som andraplatsen med Ålborg och Köpenhamn. På tredje plats kom det i princip blattefria Reykjavik.

Rationalisera, bortförklara och defokusera allt du kan du. Inget du skriver motsäger någonting av mitt inlägg.

För övrigt verkar lyckan ha en god effekt på människorna som bor där då Malmö också är Sveriges mest innovativa stad och fyra i världen.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2016-02-13 kl. 10:17.
Citera
2016-02-15, 20:13
Medlem
Trenden vänder!

Massanställningar-arbetslösheten sjunker!
Citat:
170 Arbetsmarknadssekreterare till Kartläggning-och vägledningsenheten
Publiceringsdatum: 2016-02-12

I Malmö stad arbetar vi med respekt,

Kvalifikationer

Det är meriterande om du har ytterligare språkkompetens och du behärskar ....... arabiska.

http://www.aditrorecruit.com/Externa...1-b9c78a4513d0
Citera
2016-02-15, 20:44
Medlem
henkesss avatar
Min polare besökte Malmö i lördags, han hörde skottlossning strax utanför hans hotell. När han kollade ut så verkade folk på gatan inte bry sig något nämnvärd, dom fortsatte gå i samma lugna tempo. Är det verkligen så vanligt så att folk ute i Malmö inte är rädda längre? Jag hade sprungit som en tok ifall jag hörde skottlossning i närheten i alla fall. Men gissar att dom är så vana.
Citera
2016-02-15, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Min polare besökte Malmö i lördags, han hörde skottlossning strax utanför hans hotell. När han kollade ut så verkade folk på gatan inte bry sig något nämnvärd, dom fortsatte gå i samma lugna tempo. Är det verkligen så vanligt så att folk ute i Malmö inte är rädda längre? Jag hade sprungit som en tok ifall jag hörde skottlossning i närheten i alla fall. Men gissar att dom är så vana.

Klart folk inte springer, dom tar upp mobilen för att filma. Och det oavsett vilken stad de bor i.
Citera
2016-02-15, 22:01
Medlem
lemonzhellos avatar
Kognitiv dissonans och dissonansreducering.
Har tillbringat en del tid (mycket, alltså, flera månader i stöten) i Malmö i jobbet, och ni som älskar staden, visst. Klart ni gör. Nåt annat skulle ju inte kunna funka. Vem som helst kan utveckla kraftig dissonans under de rätta betingelserna. Man ska inte tro att man är immun mot Stockholmssyndromet, för att ta ett exempel. Det är jobbigare än man tror att ständigt se med öppna ögon, om man själv är tungt investerad på det ena eller andra sättet.

Jag har alltid gillat Malmö, men som utomstående är det kanske lättare att konstatera att stan helt klart faktiskt är på väg åt helvete. (En sån som Borgarbohemen kan man ju inte förvänta sig ska begripa det, men han är ursäktad i det avseendet, för där talar vi inte bara om dissonans.)

Vilket är synd, för det är en stad inte helt utan förutsättningar. Eller snarare, en stad som faktiskt haft mer än normalt goda förutsättningar, sett till bland annat läge, befolkning, arkitektur och flera andra aspekter. Men dessa förutsättningar har man tyvärr inte mäktat med att förvalta. Sen kan man skönmåla en kommande katastrof hur mycket man vill, så till den milda grad att man själv till slut tror att den faktiskt har andra kvaliteter, men man lurar ingen annan än sig själv.
Senast redigerad av lemonzhello 2016-02-15 kl. 22:04.
Citera
2016-02-15, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess

Klassiker. Jag såg själv en skottlossning på Möllan i Malmö. (Vid knarkrondellen) Folk på cykel stannade och väntade på att "bråket" skulle ta slut. När araberna och afrikanerna var färdiga så cyklade folk på som om det blivit grönt ljus. Det var INGEN som var förvånad och jag såg ingen som blev upprörd, rädd eller ens ringde polisen. Negern som sköts i benet tog en taxi till akuten (det går betydligt fortare än att ringa ambulans, det vet varenda malmöbo) Både ambulans och polis var extremt underbemannade i Malmö i somras. Inte bara pga semester, många nyanställda är unga inkvoterade kvinnor och kvinnor i 25 årsålder blir ju gravida helt enkelt. - Man kan ju inte skicka gravida kvinnor för att röja bland araberna. Vid denna skjutning i somras så tog det över 10 minuter innan en polisbil smygande dök upp. (polisen är helt enkelt rädda och underbemannade, de vill att skjutningen skall upphöra innan de kommer är min teori) 2015 var det 30 sprängningar i centrala Malmö (inte i förorterna) Rent statistiskt motsvarar det som om det skulle vara 100 sprängningar i centrala Stockholm. Men vi lever ju i ett land där man anser att "händer det inte Stockholm händer det inte alls".
Citera
2016-02-15, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
hur stor är white flight från Malmö årligen?

bostadspriserna borde sjunka eller åtminstone stagnera, bidragstagare och låginkomsttagare har inte råd ett betala över en miljon för en lägenhet, 1.5 miljoner kostar en bra trea i Malmö,

visst är det många som bor i Lomma/ Vellinge och arbetar i Malmö men det finns fortfarande många köpare av lägenheter och villor i Malmö och det är inte danskar som håller priserna uppe

I Malmö bor man om man är student, vuxen eller har vuxna barn. Alla barnfamiljer flyr stan när det blir skoldags. Ingen svensk, chilenare eller asiat vill ha deras barn i en arabiserad skola. I Södra innerstan (Möllan) tror jag inte att det finns ett enda svenskt barn kvar. Tänk dig att Södermalm inte hade svenska barn i skolorna. Så är det i Malmö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in