Ikväll ska det hålls "ljusmanifestationer" i Seved och Kroksbäck.
Citat:
Med anledning av den senaste tidens våldsamheter här på Seved vill vi bjuda in till en manifestation för alla människors rätt till att känna sig trygga på gator och torg och i sina hem. Vi vill frigöra Seved från våldet och låta vårt område få lov att vara den varma och solidariska plats som vi gillar alldeles för mycket för att flytta härifrån. Eva- Lina, en av alla oss Sevedsbor, fångar våra känslor med följande ord:
"När ska detta helvetet ta slut? Jag har bott på Seved i hela mitt liv och har alltid känt mig trygg oavsett vad som har hänt. Men när man får höra att folk skriker hysteriskt, skott flyger fram och tillbaka och min bror frågar om det är säkert att gå ut nu. Då vill man inte mer. Jag vill inte flytta och vi ska inte behöva flytta. Jag vill kunna känna mig trygg, jag vill kunna gå fram och tillbaka till bussen och inte behöva tänka på att det kanske händer något. Det är sommar, jag vill inte att Seved ska förlora sena grillnätter, fotbollspel mitt på gatan, barn som sitter med gatukritor sent in på kvällen medans föräldrarna röker vattenpipa är glada, snackar en massa och dricker sitt goda kardemumma kaffe, musiken från de helt öppna bilarna och helt plötsligt är den någon som ropar och säger "Kom och sätt dig här med oss". Det är Seved!
Vill du vara med och fira vårt fina område och slå vakt om allas vår rätt till en trygg bostad är du varmt välkommen till vår stillsamma manifestation nästa torsdag, den 25/6. Ta med ett ljus, en filt, en kaffetermos och slå dig ner på torget tillsammans med oss, om så bara under ett kort ögonblick - eller för en längre stund. Vi manifesterar genom vår blotta närvaro och samvaro, men vill du dela med dig av några tankar, eller sjunga en sång, eller spela på något instrument, är det såklart helt OK. Däremot undanber vi oss partipolitiska yttringar under vår manifestation.
Väl mött på Sevedsplan!
Kommer manifestationerna att kuppas av vänsterextremister? Känns inte helt omöjligt.
Ett citat från gruppens facebooksida:
Citat:
KDrömmer om en stor uppslutning kanske som När Malmö kämpar demonstrationen mot våldet på Showan och hans vänner ♡ låt oss bli en stor Malmö familj igen ♡
https://www.facebook.com/events/1622218824662700/
Tillsammans för Seved är associerade med I love Seved, en facebooksida som bjuder på en del ofrivillig humor. Bland annat är man upprörd över att PostNord nu slutat köra ut post i området. Man kan helt enkelt inte förstå varför företaget har fattat beslutet, trots att Seved är lika våldsdrabbat som en syrisk lantort.
Idiotisk kvinna:
Citat:
Förstår inte hur det här kan vara ok, så länge postnord inte är med i ett gängkrig eller delar ut posten kvällstid borde det här inte vara ett problem!
Citat:
Jag har bara en fråga om det här, detta är inte första gången de slutar dela ut post. Jag vet att det iaf en gång tidigare handlat om att deras anställda blir hotade, bestulna & trakasserade och i sådana fall förstår jag helt och hållet beslutet. Men när det inte handlar om direkta hot mot deras anställda kan det här ju inte vara ok? Samtliga händelser har varit nattetid/kvällstid och kan omöjligt ha påverkat varken deras personal eller verksamhet. Posten är en viktig samhällsfunktion och det känns som att det borde mycket till innan den får upphöra. Jag vet inte om postnord har upphandlat med staten eller med kommunen men det här kan ju inte vara ok enligt upphandlingen. Så min fråga är, är det ok så länge det inte föreligger direkta hot? Och vad säger upphandlingen med posten om detta? För om det inte är ok så skulle jag som medborgare vara tacksam om ni som stadsdel går vidare med detta eftersom ni kan sätta mer press än vad vi som enskilda medborgare kan göra.
https://www.facebook.com/iloveseved
Så PostNords stackars anställda ska tvingas köra ut till Seved bara för att en handfull PK-fanatiska idiotsvenskar vägrar flytta därifrån?