2015-04-17, 06:26
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NitsirK72
Hon bor dyrt i nästan kritvita rörsjöstaden men multikulti drar in från södra innerstaden i rasande fart. Hon lär flytta till slottstaden alt. Lomma/Vellinge (eller annan vit förort) inom kort.

Miljömuppen bor väl på Fosievägen?
Citera
2015-04-17, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Ett kunskapscentrum som inriktas mot vård av flyktingar som kommer till Skåne ska inrättas i Region Skånes regi från och med i höst.

– Den befintliga flyktinghälsan som har hand om både den kliniska verksamheten och stöd till personal och primärvården renodlas och koncentreras till enbart klinisk verksamhet. Kunskapscentrum byggs för att aktivt stödja hälso- och sjukvårdspersonalem för att erbjuda en jämlikare och säkrare får vård till personer från andra länder, säger regionrådet Anders Åkesson (MP).
Regionen betalar 6,4 miljoner kronor till flyktinghälsan. De pengarna delas upp mellan kunskapscentrum och flyktinghälsan."

http://www.skanskan.se/article/20150413/KRISTIANSTAD/150419772/1132/-/centrum-for-flyktingar-skapas

"Redan nästa år kan skåningarna få en ny skattehöjning. Det står klart sedan de skånska socialdemokraterna under sin partikongress i Kristianstad i helgen ställt sig bakom förslaget.

Region Skånes ekonomiska underskott är avgrundsdjupt."

http://www.skanskan.se/article/20150412/KRISTIANSTAD/150419819/1132/-/s-kan-bli-skattehojning

Synd att Region Skåne har ekonomiska problem. Jag förstår att du behöver en del hjälp.
Citera
2015-04-17, 09:58
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Kvinna i 90-årsåldern rånad och nedslagen

En kvinna i 90-årsåldern rånades i stadsdelen Lorensborg i Malmö vid 18-tiden på måndagen.

http://www.expressen.se/kvallsposten/kvinna-i-90-arsaldern-ranad-och-nedslagen/

Känns Malmöiskt. Kan man sjunka lägre?

I Malmö finns nog ingen undre gräns. Nu fick iallafall araberna sitt (lilla) straff;

(FB) Vågen av åldringsrån
Citera
2015-04-17, 20:09
Moderator
Chantres avatar
Är den här artikeln en omskrivning av att hon inte gillar romer?

Skränar, rotar i papperskorgar och bajsar överallt.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/masvurmen-fick-sig-en-torn/
Citera
2015-04-18, 09:11
Medlem
En polis blev natten till lördagen angripen av en knivbeväpnad man i en trappuppgång i området Kirseberg i Malmö. Han kunde övermanna angriparen som greps, misstänkt för mordförsök.

http://petterssonsblogg.se/2015/04/18/polis-attackerad-med-kniv-i-malmo/

Fängelse för dubbla rån

De båda 18-åringarna försökte knivråna en butik, samt lurade en äldre dam på pengar.

http://www.skanskan.se/article/20150416/MALMO/150419545/1004/-/fangelse-for-dubbla-ran-
Citera
2015-04-18, 09:20
Medlem
Snart dags för Majblommor.När blir det första barnet rånat i år månne.Vi väntar med spänning.
Senast redigerad av ascheberg 2015-04-18 kl. 09:34.
Citera
2015-04-18, 09:29
Medlem
thewellovedones avatar
Hur det är i Malmö? Bättre än i Göteborg i alla fall
Citera
2015-04-18, 09:59
Medlem
Jag förstår inte hur rädda ni är för Malmö och dess invånare.

Har bott i Malmö under 8 år nu och hängt i Malmö sedan ungdomsår.
Självklart är här en del stök och så, mest under tiden jag va ung.

Jag har bott i flera områden i Malmö och har alltid känt mig säker. Är kontinuerligt ute på krog på Möllan och lilla. Aldrig känt mig hotad. Det hemskaste jag sett var väl skottlossning för ett par månader sen men det påverkar liksom inte mig. Läser vi tidningen så händer sådant även i den minsta idyllen. Tråkigt bara när man själv får uppleva det på nära håll.

Jag kan varmt rekommendera Malmö för alla mina vänner norrifrån. Man har närheten till kontinenten. En stor arbetsmarknad och mycket innovation och ett bra nattliv på helgerna om man lockas av det.
Citera
2015-04-18, 10:46
Medlem
Bollregs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelols
Jag förstår inte hur rädda ni är för Malmö och dess invånare.

Har bott i Malmö under 8 år nu och hängt i Malmö sedan ungdomsår.
Självklart är här en del stök och så, mest under tiden jag va ung.

Jag har bott i flera områden i Malmö och har alltid känt mig säker. Är kontinuerligt ute på krog på Möllan och lilla. Aldrig känt mig hotad. Det hemskaste jag sett var väl skottlossning för ett par månader sen men det påverkar liksom inte mig. Läser vi tidningen så händer sådant även i den minsta idyllen. Tråkigt bara när man själv får uppleva det på nära håll.

Jag kan varmt rekommendera Malmö för alla mina vänner norrifrån. Man har närheten till kontinenten. En stor arbetsmarknad och mycket innovation och ett bra nattliv på helgerna om man lockas av det.

Just närheten till kontinenten nämns ofta som det mest positiva med Malmö. Det säger en hel del när Malmös bästa sida är närheten till något som inte är Malmö

Sedan brukar folk skriva som du att skottlossningar och annat "stök" inte är dina problem då du inte blivit träffad/utsatt. Men var är empatin för alla de som blir träffade/rånade/våldtagna osv osv? Skiter du i dom? Börjar du bry dig om du skulle bli våldtagen eller skjuten..?

Var hittar du den stora arbetsmarknaden i Malmö? Staden har en arbetslöshet på 25 %.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/var-fjarde-malmobo-varken-jobbar-eller-studerar
Senast redigerad av Bollreg 2015-04-18 kl. 10:51.
Citera
2015-04-18, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollreg
Just närheten till kontinenten nämns ofta som det positivaste med Malmös. Det säger en hel del när Malmös bästa sida är närheten till något som inte är Malmö

Sedan brukar folk skriva som du att skottlossningar och annat "stök" inte är dina problem då du inte blivit träffad/utsatt. Men var är empatin för alla de som blir träffade/rånade/våldtagna osv osv? Skiter du i dom? Börjar du bry dig om du skulle bli våldtagen eller skjuten..?

Var hittar du den stora arbetsmarknaden i Malmö? Staden har landets högsta arbetslöshet på 15 %.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/arbetslosheten-minskar-i-skane

Statistik kring arbetslöshet är alltid roligt. Det går att vinkla. Ja Malmö har hög arbetslöshet när det kommer till okvalificerade jobb. Liksom resten av Sverige och resten av Europa har Malmö utvecklats. Det finns en arbetsbrist när det kommer till mer kvalificerade tjänster så som ingenjörer, arkitekter och utvecklare.

Ditt resonemang om att det bästa med Malmö är till något som inte är Malmö förstår jag inte. Det bästa med Malmö är att den är präglad av kontintenten. Svårare än så är det inte. Liksom Göteborg är präglat av fiskeriet och havet, detta präglar medborgaren så präglas vi malmöiter av närheten till kontintenten.

Sjävklart har jag empati kring människor som tar skada av våldet som är runt omkring oss men våld finns i alla områden. Från Malmös Lindängen till Idylliska Växjö. Att skylla det på Malmö, Göteborg med olika sociala strukturer är att förenkla en fråga,
Citera
2015-04-18, 11:01
Medlem
Bollregs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelols
Statistik kring arbetslöshet är alltid roligt. Det går att vinkla. Ja Malmö har hög arbetslöshet när det kommer till okvalificerade jobb. Liksom resten av Sverige och resten av Europa har Malmö utvecklats. Det finns en arbetsbrist när det kommer till mer kvalificerade tjänster så som ingenjörer, arkitekter och utvecklare.

Ditt resonemang om att det bästa med Malmö är till något som inte är Malmö förstår jag inte. Det bästa med Malmö är att den är präglad av kontintenten. Svårare än så är det inte. Liksom Göteborg är präglat av fiskeriet och havet, detta präglar medborgaren så präglas vi malmöiter av närheten till kontintenten.

Sjävklart har jag empati kring människor som tar skada av våldet som är runt omkring oss men våld finns i alla områden. Från Malmös Lindängen till Idylliska Växjö. Att skylla det på Malmö, Göteborg med olika sociala strukturer är att förenkla en fråga,

Du är ingen Malmöit, du är en Malmöbo (stor skillnad).
Visst går statisk att vinkla men det är faktum att 25% av Malmöborna inte förvärvsarbetar eller studerar. Försörjningsstödet i Malmö är nu uppe i astronomiska siffror och ökar varje år.
Senast redigerad av Bollreg 2015-04-18 kl. 11:16.
Citera
2015-04-18, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollreg
Du är ingen Malmöit, du är en Malmöbo (stor skillnad).
Visst går statisk att vinkla men det är faktum att 25% av Malmöborna inte förvärvsarbetar eller studerar. Försörjningsstödet i Malmö är nu uppe i astronomiska siffror och ökar varje år.

Okej jag kan inte titullera mig malmöit. Är 35 och tillhört staden sedan jag var 14 och bott här inne de senaste 7 åren.
Jag hade gärna tagit del av den statistiken som du skriver här. Är det antalet inskrivna på AMS? En ganska stor del av Malmöborna arbetar i Köpenhamn, Lund och andra orter runt om. I min bekantskapskrets är vi en minioritet som arbetar i Malmö.

Malmö har förbättrats sedan 90 talet och kommer fortsätta utvecklas till det mer positiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in