2015-04-13, 00:29
Bannlyst
Knivrånad vid bankomat

http://www.sydsvenskan.se/malmo/knivranad-vid-bankomat/

Citat:
Två män kom fram och hotade mannen med kniv när han stod vid bankomaten på Carl Gustafs väg.

De avtvingade honom bankomatkort med tillhörande kod samt en mobiltelefon, och lämnade sedan platsen till fots.

Detta slår rätt hårt hos mig då mina föräldrar bor precis ovanför den bankomaten och jag besökte dem för bara några timmar sedan, väldigt nära inpå händelsen. Helt sjukt att sånt här händer så tidigt på kvällen, precis intill en stor busstation med massa potentiella vittnen.

Tänker också på farsan som förvisso är en lång, bredaxlad invandrare men även han hade kunnat råka ut för detta, då hade han heller slagits med killarna än gett dem sin telefon och kort.

Behövde ventilera lite nu. Jag har blivit väldigt passiv när det kommer till skjutningarna då jag alltid antar att det är uppgörelser och inga slumpmässiga offer a la USA som råkar illa ut men ett knivrån vid en bankomat jag stannar till vid väldigt ofta så tidigt på kvällen påverkar mig rätt mycket.
Citera
2015-04-13, 16:24
Medlem
spoilers avatar
"Ett kunskapscentrum som inriktas mot vård av flyktingar som kommer till Skåne ska inrättas i Region Skånes regi från och med i höst.

– Den befintliga flyktinghälsan som har hand om både den kliniska verksamheten och stöd till personal och primärvården renodlas och koncentreras till enbart klinisk verksamhet. Kunskapscentrum byggs för att aktivt stödja hälso- och sjukvårdspersonalem för att erbjuda en jämlikare och säkrare får vård till personer från andra länder, säger regionrådet Anders Åkesson (MP).
Regionen betalar 6,4 miljoner kronor till flyktinghälsan. De pengarna delas upp mellan kunskapscentrum och flyktinghälsan."

http://www.skanskan.se/article/20150413/KRISTIANSTAD/150419772/1132/-/centrum-for-flyktingar-skapas

"Redan nästa år kan skåningarna få en ny skattehöjning. Det står klart sedan de skånska socialdemokraterna under sin partikongress i Kristianstad i helgen ställt sig bakom förslaget.

Region Skånes ekonomiska underskott är avgrundsdjupt."

http://www.skanskan.se/article/20150412/KRISTIANSTAD/150419819/1132/-/s-kan-bli-skattehojning
Citera
2015-04-15, 06:32
Medlem
BAB7s avatar
Det var ju väldigt vad många unga kvinnor med invandrarbakgrund som kör runt i Malmö nuförtiden, det är ju en slöjbeklädd ung kvinna bakom ratten i nästan varannan bil här i staden!
Det är bara att kolla in i valfri VW Polo, Audi A3, VW Golf, BMW 1-serie eller Mercedes A klass.
(i Malmö kör man bara Audi, BMW, Mercedes och Volkswagen).

Jag tycker det är riktigt trevligt faktiskt, svårt att förklara med ord - men jag ska försöka. Jag menar att integrationen av invandrarna här i Malmö faktiskt ändå funkar rätt bra, det som jag gillar mest är att Malmö inte känns som en svensk stad, det är ingen svensk stad!

Det är en internationell stad som mer liknar en valfri stad vid betydligt sydligare breddgrader, både till hur staden ser ut, känslan, stadens karaktär, invånarnas mentalitet och så vidare.
Härligt avslappnad stämning, här tar man inte hårt på trafikregler och sånt, man parkerar där man har lust, enda viktiga regeln är att alltid slå på varningsblinkersen när man parkerar
Köra mot rött ljus är ok om det precis har slagit om till rött
Hastighetsgränserna är bara en rekommendation
Högerregel och sånt trams existerar inte, störst kör först
En bra kommunikation bilförare emellan är viktigt, här sker detta med hjälp av bilens tuta och vilt gestikulerande

Ni som läser denna tråden, men som aldrig har varit i Malmö, kom hit ner på semester nu sommar och njut av den avslappnade och kontinentala atmosfären, - visst, Malmö har sina problem det vet vi, men Malmös känsla och karaktär gör ju också staden till vad den är!
Citera
2015-04-15, 15:56
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
En bra kommunikation bilförare emellan är viktigt, här sker detta med hjälp av bilens tuta och vilt gestikulerande

Föreslår att du då tutar på en blatte nästa gång du är ute och kör runt i din bil. Det kommer att bli en spännande kommunikation.
Citera
2015-04-15, 22:52
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Föreslår att du då tutar på en blatte nästa gång du är ute och kör runt i din bil. Det kommer att bli en spännande kommunikation.

Det sker dagligen, så det är inga problem med det.
Jag förstår vart du vill komma, men vi behöver väl inte sprida sådana falska rykte här?
Citera
2015-04-15, 23:11
Medlem
Citat:

Gör det! Sätt blattarna på plats! Vi behöver mer konfrontation.
Citera
2015-04-16, 07:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det var ju väldigt vad många unga kvinnor med invandrarbakgrund som kör runt i Malmö nuförtiden, det är ju en slöjbeklädd ung kvinna bakom ratten i nästan varannan bil här i staden!
Det är bara att kolla in i valfri VW Polo, Audi A3, VW Golf, BMW 1-serie eller Mercedes A klass.
(i Malmö kör man bara Audi, BMW, Mercedes och Volkswagen).

Jag tycker det är riktigt trevligt faktiskt, svårt att förklara med ord - men jag ska försöka. Jag menar att integrationen av invandrarna här i Malmö faktiskt ändå funkar rätt bra, det som jag gillar mest är att Malmö inte känns som en svensk stad, det är ingen svensk stad!

Det är en internationell stad som mer liknar en valfri stad vid betydligt sydligare breddgrader, både till hur staden ser ut, känslan, stadens karaktär, invånarnas mentalitet och så vidare.
Härligt avslappnad stämning, här tar man inte hårt på trafikregler och sånt, man parkerar där man har lust, enda viktiga regeln är att alltid slå på varningsblinkersen när man parkerar
Köra mot rött ljus är ok om det precis har slagit om till rött
Hastighetsgränserna är bara en rekommendation
Högerregel och sånt trams existerar inte, störst kör först

Ni som läser denna tråden, men som aldrig har varit i Malmö, kom hit ner på semester nu sommar och njut av den avslappnade och kontinentala atmosfären, - visst, Malmö har sina problem det vet vi, men Malmös känsla och karaktär gör ju också staden till vad den är!

Fast man ska stanna I bilen va?
Citera
2015-04-16, 07:49
Medlem
Både Malmö och Göteborg håller på att bli riktiga kaos städer och jag skulle aldrig låta mina barn gå i skolan och växa upp i dessa WT områden. Stockholms förorter håller på att bli likadana tyvärr...Det är bara Stockholms innerstad eller att flytta utomlands som gäller för Sverige är redan bedrövligt.
Citera
2015-04-17, 03:58
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Stadsbyggnadsnämnden beslutade om en förtätning av Triangelområdet under torsdagen.

Citat:
Det är ju ett fantastiskt läge mellan parken och Citytunnelstationen, och vi vill att så många som möjligt ska få möjlighet att bo där, säger Karolina Skog (MP), stadsbyggnadsnämndens ordförande i en kommentar.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/fler-bostader-nara-pildammsparken-planeras/

Med "så många som möjligt ska få möjlighet att bo där" - innebär det att vi äntligen ska få se lite inbrytning av invandrare i den här delen av staden?

Området är ju mer eller mindre bara bebott av etniska svenskar (bl a Mikael Wiehe) och bostadsrätter. Hyresrätter låter ju bra.
Citera
2015-04-17, 04:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Både Malmö och Göteborg håller på att bli riktiga kaos städer och jag skulle aldrig låta mina barn gå i skolan och växa upp i dessa WT områden. Stockholms förorter håller på att bli likadana tyvärr...Det är bara Stockholms innerstad eller att flytta utomlands som gäller för Sverige är redan bedrövligt.

WT? Har du ens besökt Göteborg och Malmö, tycker att man ser fler blattar än wt numera.
Citera
2015-04-17, 05:23
Medlem
Citat:

BAB7 är uppenbarligen en blatte så tut tut = ey kompich, har du bil? Är den din?

Citera
2015-04-17, 05:30
Medlem
Citat:
http://www.sydsvenskan.se/malmo/fler-bostader-nara-pildammsparken-planeras/

Med "så många som möjligt ska få möjlighet att bo där" - innebär det att vi äntligen ska få se lite inbrytning av invandrare i den här delen av staden?

Området är ju mer eller mindre bara bebott av etniska svenskar (bl a Mikael Wiehe) och bostadsrätter. Hyresrätter låter ju bra.

Hon bor dyrt i nästan kritvita rörsjöstaden men multikulti drar in från södra innerstaden i rasande fart. Hon lär flytta till slottstaden alt. Lomma/Vellinge (eller annan vit förort) inom kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in