2013-04-13, 04:37
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrottningAfMalmo
Köpenhamn ligger inte tusen sjömil bort. Du förstår att metron är tänkt att byggas mellan Malmö C och Köpenhamn C va?

Jag håller med fullt ut. Malmö har många sociala-, ekonomiska- och miljörelaterade problem idag men det är viktigt att inte stirra sig blind på problemet i sig utan att faktiskt se möjligheterna som finns runt omkring för det är då vi löser problemen.

Citat:
Det snackas mer och mer om att Malmö och Köpenhamn ska få ytterligare en förbindelse. Det talas om en öresundsmetro. Detta är ett sådant projekt som inte skulle kunna ske någon annanstans i Sverige.

Förutsättningarna finns kanske inte överallt i detta land...
Citera
2013-04-13, 08:41
Medlem
Påsen var skarp bomb

Citat:
Det var en skarp bomb som påträffades i en påse utanför en köttaffär på Claesgatan natten till torsdagen.

http://www.skanskan.se/article/20130412/MALMO/130419890/1004/-/pasen-var-skarp-bomb

Rosengårdsskolan

Citat:
Sveriges sämsta skolresultat
Här är en ögonblicksbild:
Sju av tio elever saknar behörighet till gymnasiet.
Mer än var åttonde elev saknar fullständiga betyg (cirka 84 procent).
Drygt var tionde elev har inga betyg alls.

En del elever har praktiskt taget ”bott i bergen” innan de kom till Sverige, säger Lise-Lott Nilsson. Dåliga förkunskaper bland eleverna är ett problem. Att många pratar arabiska, också sinsemellan, förstärker det problemet.

http://www.skanskan.se/article/20130412/MALMO/130419908/1004/-/den-samsta-skolan-har-fatt-det-alllt-svarare
Senast redigerad av ascheberg 2013-04-13 kl. 08:46.
Citera
2013-04-13, 09:07
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falafel111
man mår illa när man går ut på gatorna i Malmö. känns mer och mer som en arabstad nuförtiden. tok för mycket invandrare, sen ser man unga barn som har slöja på gatorna. fy vilka människor det finns i Malmö.

Finns det negrer i Paris ? Bor det turkar i Berlin ?
Citera
2013-04-13, 11:27
Medlem
Sjukhusen måste spara – samtidigt ytterligare en miljard till invandringen

Citat:
Håkan Cederholm, ekonomichef på Skånes universitetssjukhus i Malmö och Lund, beskriver det som det tuffaste året på tio år. Bara i år ska sjukhusets kostnader minska med närmare en halv miljard kronor, vilket bland annat innebär att personalen ska minska med 500.

http://kentekeroth.se/2013/04/12/sjukhusen-maste-spara-samtidigt-ytterligare-en-miljard-till-invandringen/

De fyra största universitetssjukhusen ska spara 1,55 miljarder kronor och minska antalet anställda med 2000. Nej då finns det inga pengar men allt handlar om prioriteringar.
Citera
2013-04-13, 15:18
Medlem
Avitalls avatar
Ännu ett guldrån och ännu en skottlossning. Heja Malmö

http://www.expressen.se/kvp/skott-avlossades-vid-guldgranet-i-malmo/
Citera
2013-04-13, 16:25
Bannlyst
Citat:
Köpenhamn ligger inte tusen sjömil bort. Du förstår att metron är tänkt att byggas mellan Malmö C och Köpenhamn C va?

Jag håller med fullt ut. Malmö har många sociala-, ekonomiska- och miljörelaterade problem idag men det är viktigt att inte stirra sig blind på problemet i sig utan att faktiskt se möjligheterna som finns runt omkring för det är då vi löser problemen.
Köpenhamn är en bra stad, Malmö däremot är en skitstad utan värde där 50 % av befolkningen är utlänningar. Vem fan vill bo i en ful arabstad full med kvinnor med hucklen där ingen av dem jobbar utan bara är ute och ställer till jävulskap?
Citera
2013-04-13, 21:12
Medlem
DrottningAfMalmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Förutsättningarna finns kanske inte överallt i detta land...
Nu menade jag inte ett exakt likadant projekt utan jag syftar på mentaliteten. Ta Stockholm som exempel, där har man utrett en yttre motorvägsring sedan 1960 talet och nu har man precis bestämt sig för att hela södertörnsutredningen måste göras som från början. Detta utredningsdaltande har vi inte i Malmö utan här får vi saker och ting gjorda. Sveriges enda skyskrapa och öresundsbron är bra exempel över det.
Citat:
Ursprungligen postat av Silverhjelmen
Köpenhamn är en bra stad, Malmö däremot är en skitstad utan värde där 50 % av befolkningen är utlänningar. Vem fan vill bo i en ful arabstad full med kvinnor med hucklen där ingen av dem jobbar utan bara är ute och ställer till jävulskap?
Du tycker att Köpenhamn är en bra stad men du tycker inte om Malmö därför Malmö är en mångkulturell stad? Jag uppfattar även Köpenhamn som en definitivt mångkulturell stad, gör inte du det?

Jag upplevde en märklig känsla idag. Nere i city står det stånd med mat och delikatesser från många olika Europeiska länder och när jag va i det området kände jag av en internationell, öppen och glad stämning. Det var trummor, musik och glada människor. Senare åkte jag ut till Hyllie och gick runt på Emporia, där fick jag snarare en väldig sluten, trött och dyster känsla. Jag märkte att köpcentrumbesökarna primärt tillhörde samma hudfärg. När man bygger områden som Hyllie är det viktigt att man inkluderar och inte exkluderar. Tvärr upplever jag Hyllie som ett exkluderande område som kommer att bidra till segregation och att de sociala avstånden mellan människor ökar.
Citera
2013-04-14, 04:40
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Nu menade jag inte ett exakt likadant projekt utan jag syftar på mentaliteten. Ta Stockholm som exempel, där har man utrett en yttre motorvägsring sedan 1960 talet och nu har man precis bestämt sig för att hela södertörnsutredningen måste göras som från början. Detta utredningsdaltande har vi inte i Malmö utan här får vi saker och ting gjorda. Sveriges enda skyskrapa och öresundsbron är bra exempel över det.

Öresundsbron är väl ett typiskt exempel på just "utredningsdaltande". Hur många miljöprövningar och överklaganden utstod inte den.
Citera
2013-04-14, 07:56
Medlem
Citat:
Öresundsbron är väl ett typiskt exempel på just "utredningsdaltande". Hur många miljöprövningar och överklaganden utstod inte den.

Nu är ju DrottningAfAntivithet helt ding dong men du har rätt, miljömupparna målade verkligen fan på väggen. Facit: nya arter och blommande fiskeliv.
Citera
2013-04-14, 22:13
Medlem
DrottningAfMalmos avatar
Citat:
Okej Öresundsbron kanske inte var ett bra exempel.
Citera
2013-04-14, 22:26
Medlem
Citat:
Du tycker att Köpenhamn är en bra stad men du tycker inte om Malmö därför Malmö är en mångkulturell stad? Jag uppfattar även Köpenhamn som en definitivt mångkulturell stad, gör inte du det?
Stora skillnaden är att Köpenhamn är en tryggare stad än Malmö. När dom enorma bidragen sinar från staten kommer det redan otrygga Malmö att bli kaos.
Citera
2013-04-16, 01:22
Medlem
revodnebs avatar
Var i Malmö i Söndags och tvättade. Det var i ett gated community, träffade en balkanpöjk och hans flickvän. Hon pratade inte mycket Svenska, han flytande. Han var full med tatueringar, biffig, och såg ut som en riktig gangster. Vi inkräktade på deras tvättid och löste det med en dialog, det var inga problem (vi hade 10 minuters torktid kvar). Det fanns inga problem, inget bråk, bara ett vänligt samtal. Varför kallas jag för rasist av vänsterpöbeln i Malmö?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in