Citat:
Ursprungligen postat av tenstakickers
Jag är ofta i Örebro och tycker att det är ett riktigt rövarnäste. Det är alltid slagsmål vid utgångar i Örebro det är betydligt lugnare i Hufvudstaden.
Örebro är ganska segregerat. Men, citykärnan är liten, så det smäller friskt om fredag&lördags natten..Skulle inte vilja att mina kommande barn växte upp i Örebro!
De som ofta bråkar är hillybillys från landet. Mellösa-, Odensbackenbönderna är några riktiga hejjare på dra till sig uppmärksamhet. Jag är uppvuxen i city/öster och har ta mig fan aldrig sett ett slagsmål. Nu bor jag i Almby, det närmaste man har varit med om är väl när en pundare skulle försöka ta sig in i nån bostad.
Örebro är faktiskt är inte så himla segregerat, det är bara att det kanske finns en liten övervikt av enskilda minoriteter i respektive stadsdel, säg att det finns en mindre överrepresentation av albaner i brickebacken och Oxhagen, somalier i Vivalla och Syrianer i Melringe. Men överlag så tycker jag de flesta har lyckats integreras rätt bra. Sen här i lugna Almby så har det blrjat flytta in lite folk från andra länder. Bråk? inte det minsta.