2012-02-01, 12:01
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Sist jag kollade är sjukhusen tvungna att ta emot människor med livshotande skador i USA så det köper jag inte som argument, jag vill dock som sagt inte förminska problemen i Malmö utan bara sätta de i rätt perspektiv.
Att man måste ta emot innebär förstås inte att vården blir bra om man inte har pengar.
Citera
2012-02-01, 12:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Känns tryggt att inte bo i Malmö längre.

Mångkultur skapar otrygga samhällen. Så här blir det, samt värre.

Har poletten nu fallit ned? Till slut?
Citera
2012-02-01, 12:18
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Mångkultur skapar otrygga samhällen. Så här blir det, samt värre.

Har poletten nu fallit ned? Till slut?
Alla lyckade samhällen i världen har vad jag vet varit mångkulturella samhällen. Problemen i Malmö har med brottslighet att göra inte mångkultur, eller invandring eller något liknande. Lösningen är att minska brottsligheten hur detta ska ske har jag gett förslag på tidigare i tråden, anledningen till att det känns tryggt att inte bo i Malmö är brottsligheten som sker i staden inget annat.
Citera
2012-02-01, 12:20
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Varför jämföra med USA? Det är ju ett skitland, på gränsen till u-land. Varför inte jämföra med andra städer i länder som liknar vårt? Århus tex - det är ju en stad i Malmös storlek i ett land som nästan är identiskt med vårt. Hur ser brottsligheten ut där?
USA har högre BNP än Sverige så det där med U-land vet jag inte var du har fått det ifrån. Det är ett av världens största länder, ett av världens rikaste länder och brukar ofta användas i jämförelser. Därför tycker jag det är en relevant jämförelse här.
Citera
2012-02-01, 12:27
Medlem
Citat:
USA har högre BNP än Sverige så det där med U-land vet jag inte var du har fått det ifrån. Det är ett av världens största länder, ett av världens rikaste länder och brukar ofta användas i jämförelser. Därför tycker jag det är en relevant jämförelse här.

Det är också ett av världens mest ojämlika länder, där de fattiga behandlas som skit. USA och UK hamnade totalsist när Unicef för ett par år sen gjorde en ranking av barns och ungdomars levandsvillkor i utvecklade länder - långt efter förhållandevis fattiga länder som Portugal och Polen. Att utslagning är ett säkert kort för att skapa brottslighet är ingen hemlighet. Krydda det hela med en fullkomligt vansinnig vapenlagstiftning så har du ett par anledningar till att det är ett stort jävla skämt att jämföra Malmö med amerikanska städer.

Jämför Malmö med andra skandinaviska städer i samma storlek - som Århus eller Bergen. DET är relevant!
Citera
2012-02-01, 12:30
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Alla lyckade samhällen i världen har vad jag vet varit mångkulturella samhällen. Problemen i Malmö har med brottslighet att göra inte mångkultur, eller invandring eller något liknande. Lösningen är att minska brottsligheten hur detta ska ske har jag gett förslag på tidigare i tråden, anledningen till att det känns tryggt att inte bo i Malmö är brottsligheten som sker i staden inget annat.
Säg ett lyckat mångkulturellt samhälle.

Varför har samma etniciteter problem många länder? Varför är östasiater framgångsrika i många länder?
Citera
2012-02-01, 12:33
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Alla lyckade samhällen i världen har vad jag vet varit mångkulturella samhällen.

Nej. Du har fel. Finland och Japan visar att det går bra ändå.

Sedan är det klart att man kan definiera om mångkultur till absurdum, men med mångkultur i dessa sammanhang syftar jag på att man blandar folk från hela världen till ett stort kaos. Som i Malmö. En mångkultur med närliggande kulturer eller kompatibla kulturer kan förmodligen fungera hyfsat.

Citat:
Problemen i Malmö har med brottslighet att göra inte mångkultur, eller invandring eller något liknande.

Ha ha ha... Problemen i Malmö har inget med invandring eller mångkultur att göra? Det var det roligaste jag läst på länge...

Bättre kan du väl Orzion?

För att dra en parallell:

Same-Orzion:
"Att så många renar blivit rivna eller uppätna av vargar på vår mark har inget med vargar att göra. Det beror på att de har tänder och klor. Tar man bort deras tänder och klor, då kan de inte skada renarna längre. Med andra ord, tänder och klor är dåligt. Det är tänder och klor vi ska bekämpa, inte vargar!"
Citera
2012-02-01, 12:42
Medlem
deckardrottningens avatar
Malmö är, när allt kommer omkring, inte farligare än andra svenska städer.'http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article14300801.ab

Bara så ni vet.
Citera
2012-02-01, 12:46
Medlem
rex144s avatar
elelr så är det naturliga slitningar i ett nybyggarland,

titta på USA...

1900-talet, till New York kom en massa invandrare, olika religioner, det bildades kriminella grupper,
maffia tom, lägg därtill de svarta slavar och indianer, de hade svårare förutsättningar och klarade det galant

och nu?

nu är New York och Chicago blommande städer, och USA tack vare sin mångkultur är världsledande på alla områden, och en magnet för alla människor i världen,
Citera
2012-02-01, 12:47
Bannlyst
Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_cities_by_crime_rate ca 15 mord per år i Malmö som exempel skulle innebära ca 5 mord per år per 100 000 invånare det skulle fortfarande placera Malmö rätt långt ner på listan.

Det beror ju på att USA har ännu fler bruna och svarta människor än Sverige och Malmö.
Citera
2012-02-01, 12:48
Medlem
rex144s avatar
med statistik kan man bevisa vad som helst !

och slår man ut dessa senaste mord på 50 eller 100 år så är det inte lika skrämmande
Citera
2012-02-01, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ask: "Polisen har de resurser som krävs"
- Vem bär huvudansvaret när något sådant här inträffar?
- Det vi kan se i flera av de händelserna vi har haft i Malmö på senare tid är att det finns en grov kriminalitet och nätverk som är ett stort bekymmer. Vem är skyldig för det? Ja, globaliseringen, internationaliseringen, utanförskapsområden - det finns många samverkande faktorer.

Beatrice Ask verkar alltså ha en viss förståelse för vad problemen beror på även om hon inte vill ta ordet "invandring" i sin mun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in