"Fyra nätter de senaste sju veckorna har hon vaknat av att lägenhetsfönstret krossats. Nu vågar Alinah Helsing inte bo kvar hemma.
– Jag är rädd, säger hon.
Hon har inte bott i lägenheten på snart en vecka. På köksgolvet ligger glassplitter och på bordet två stenar stora som mangos. Alinah Helsing lyfter upp den ena.
– Den här hittade jag på andra sidan rummet. Polisen sa att den hade kunnat döda mig.
Lägenheten ligger på första våningen med flera fönster ut mot gatan. Fyra gånger på sju veckor har köksfönster och vardagsrumsfönster krossats av stenar.
Första gången var i början av juli. Alinah Helsing beskriver hur hon vaknade klockan 04.20 av ett högt ljud. I köket låg glassplitter överallt. Utanför var gatan tom.
– Sovrummet har också fönster mot gatan. Tänk om stenen landat på mig. Och tänk om min son varit hemma.
Sonen är fyra år och bor efter det som inträffat hos sin pappa.
När rutan krossats för tredje gången flyttade Alinah Helsing själv in hos en kompis. Samtidigt började hon tro att stenarna var riktade mot henne personligen. När hon frågade runt i kvarteret visade det sig att det var fler som råkat ut för samma sak. Det bekräftar också den glasmästare som bytt hennes trasiga fönster."
http://www.sydsvenskan.se/malmo/hon-vagar-inte-bo-kvar
Ja, de lär inte ge sig förrän de sista vita har flytt området.
Edit: Tvåa på den ja.