2012-01-14, 16:11
Medlem
loqus avatar
Från bloggen (eller vad det är för något) Verkligheten:
Våldet i Malmö 2012, från dag 1 till 365
Citera
2012-01-14, 16:12
Medlem
Jaha då har vi lite nya godbitar då från det exotiska och spännande Malmö :

Citat:
En 18-årig man blev svårt knivskuren på Ystadsgatan i Malmö natten mot lördagen.

Citat:
18-åringen är hörd under natten, men påstår sig inte minnas något av händelsen och vill inte samarbeta med polisen. Mannen svor åt polisen innan han rullades in för operation.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1601433/Mordforsok-vid-Mollan-i-natt.html

Citat:
Malmö. Tre pojkar mellan 14 och 15 år blev nerslagna och misshandlade av ett gäng unga män natten mot lördagen.
De tre pojkar mötte ett gäng på 10 till 12 unga män vid kyrkan på Kirseberg klockan 00.45 natten mot lördagen.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1601349/Personran-i-Kirseberg.html

Kul att vara 14 år och bli oprovocerat attackerad och rånad av 10-12 "unga män" vad nu det betyder . Med tanke på att flyktingbarn är ca 22 år så kanske det var 35-åringar.
Senast redigerad av Konkurrent 2012-01-14 kl. 16:18.
Citera
2012-01-15, 03:35
Medlem
Melchersons avatar
En del av de senaste inläggen har skrivit de har varit i malmö några gånger och de inte hänt något så har de varit lugnt och "håll dig till ditt så händer säkert inget". Det är en sak vara i malmö en gång och att bo där och vara där var dag, speciellt om du är ung och går i skolan där... Föräldrar som bor i malmö och har barn där borde fan få en kula i huvudet för de förstör sina barns uppväxt, en sak att man kan gå till jobbet men du kan själv påverka var du vill jobba, barn kan inte välja om de vill gå i skolan eller inte och har inte samma skydd.. Slår man en på en arbetsplats åker man ut, men misshandel/mobbing på skolor så händer inte ett skit.. Trackasserier är vardag, finns inte en ungdom i malmö som blivit rånad/nerslagen eller har någon kompis som blivit det. Alla lever i ständig skräck för kriminella gäng, oftast mena-blattar eller liknande och drogerna flödar i staden. Konstigt att inte bostadspriserna börjar rasa i staden snart....
Citera
2012-01-15, 07:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melcherson
En del av de senaste inläggen har skrivit de har varit i malmö några gånger och de inte hänt något så har de varit lugnt och "håll dig till ditt så händer säkert inget". Det är en sak vara i malmö en gång och att bo där och vara där var dag, speciellt om du är ung och går i skolan där... Föräldrar som bor i malmö och har barn där borde fan få en kula i huvudet för de förstör sina barns uppväxt, en sak att man kan gå till jobbet men du kan själv påverka var du vill jobba, barn kan inte välja om de vill gå i skolan eller inte och har inte samma skydd.. Slår man en på en arbetsplats åker man ut, men misshandel/mobbing på skolor så händer inte ett skit.. Trackasserier är vardag, finns inte en ungdom i malmö som blivit rånad/nerslagen eller har någon kompis som blivit det. Alla lever i ständig skräck för kriminella gäng, oftast mena-blattar eller liknande och drogerna flödar i staden. Konstigt att inte bostadspriserna börjar rasa i staden snart....

Om "trackasserier" är vardag, varför skriver du då att ingen ungdom blivit rånad/nerslagen?

Alla lever inte i skräck för kriminella gäng, absolut inte. Att många som hänger på I&I lever i skräck kan jag förstå, men, du vet att Seved har en enorm droghandel? Och för att droghandel ska klassas som just handel så måste människor dyka upp. Brukar se massor med folk där, hela tiden, varje gång jag handlar, vita som svarta. Dessa människor lever i skräck för de kriminella gängen enligt dig? Försöker de överkomma sin rädsla genom att konfrontera droghandeln?
Citera
2012-01-15, 10:06
Medlem
Torontors avatar
Sydsvenskan försöker förstå orsakerna till denna "våldsvåg".
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1601508/Inte-bara-vapen-bakom-valdet.html

Inte oväntat är det återigen socioekonomiska faktorer som påstås vara förklaring. "i"-ordet kan förstås inte nämnas alls.

Bör påpekas att under 30-talet och depressionen orsakade hög arbetslöshet och ekonomiska problem en minskning av brottsligheten.
https://www.flashback.org/sp34874393
Citera
2012-01-15, 11:54
Medlem
W@ffens avatar
Inom loppet av 30 år kommer väldigt lite av det som idag uppfattas som svenskt, bortsett från bebyggelsen då finnas kvar i Malmö. Precis som när det gäller Södertälje kommer staden att drabbas av "White flight" och när detta på allvar börjar ske kan vi bara säga godnatt Malmö.
Citera
2012-01-15, 12:24
Medlem
Haha så jävla roligt när folk som sällan eller aldrig är i Malmö kommer in och delar med sig av sina insiktsfulla åsikter.
Personer som bor i kranskommunerna kommer hit och shoppar, går på fotboll, festar och njuter av soldränkta parker under sommaren. Sen går man hem och klagar på alla blattar i staden. Guess what? Ingen tvingar er att åka hit och ingen tvingar er att bo här.
Men fortsätt ni att spy galla, det är rolig läsning.

Jag bor för övrigt hellre granne med en arab än en sverigedemokrat.

MVH Knivmalmö
Citera
2012-01-15, 13:13
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W@ffen
Inom loppet av 30 år kommer väldigt lite av det som idag uppfattas som svenskt, bortsett från bebyggelsen då finnas kvar i Malmö. Precis som när det gäller Södertälje kommer staden att drabbas av "White flight" och när detta på allvar börjar ske kan vi bara säga godnatt Malmö.

Om man följt med i tråden hade man kännt till att malmö har redan idag galloperande "white-flight" och haft så länge. Att turning torso och hela området i västra hamnen enligt Ilmar själv var ett desperat försök att försöka locka skattebetalare till malmö...som tyvär inte fungerat.

Malmö har idag sveriges lägsta andel som faktiskt arbetar och betalar skatt. Folk med arbete lämnar malmö och socialfall flyttar in = mindre skatteintäckter...vilket gör att barnfamiljer som är beroende av skolor och dagis fungerar lämnar malmö för kranskommunerna i ännu högre takt osv osv
Malmö är inne i en dödsspiral som inte går att bryta.

Mer rån, våldtäkter och dödsskjutningar = skötsamma lämnar....in flyttar kusiner som som delar intresset för våld och dödsskjutningar osv osv

Men det intressanta för dagen är ju att det finns bostadsrätter i seved. Hur går det med prisutvecklingen? När görs de om till hyresrätter....för det kommer ju att ske när de blir osäljbara
Citera
2012-01-15, 17:55
Medlem
Ardavan Khoshnood, iranskfödd läkarstuderande som är vice ordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet i Malmö och även före detta ordförande för Moderata Ungdomsförbundet i Malmö, skriver på sin blogg om Malmö:

Citat:
Jag har varit en av de politiker i Malmö som sedan mitt politiska engagemang under 2000-talet (till en början i Moderaterna och därefter i Kristdemokraterna) skrikit mig hes och krävt hårdare tag mot de kriminella. Och nu, nästan 11 år efter, börjar andra politiker säga samma sak. Jag vet inte, är det typiskt svenskt att först få på käften och därefter fatta att oj då, det är ju ett slagsmål jag är med i?
Många åtgärder måste till. Hårdare vaenlagstiftning i all ära, men det kommer knappt få skjutningarna i Malmö att stoppa. Vill ni veta vad som måste till? Här är mina förslag:

1. Betydligt hårdare straff för all vålds- och sexualbrott.
2. Betydligt hårdare straff för vapenbrott.
3. Three strikes law: Alltså person som döms för sitt tredje brott ska antingen dömas
till livstidsstraff eller för det tredje brottet dömas till max straff.
4. Bil, hus, lägenhet m.m. som används i brott ska av staten konfiskeras. (Man
ska slå kriminella där det gör mest ont, i plånboken)
5. Icke-svenska medborgare ska efter avtjänat straff omgående utvisas helt oberoende
av hur länge de befunnit sig i Sverige och hur “väl etablerade” (?) de är i samhället.
6. Mängdrabbaten måste avskaffas.
7. Polisen måste få tillgång till fler tvångsåtgärder.
8. Domstolarnas beviskrav för personer som av polisen klassas som “yrkes kriminella” eller “grovt brotsling” måste sänkas. (Ja, jag vill ha en separat lagstiftning för dessa).
9. Personer som i efterhand blivit svenska medborgare ska vid grova brott kunna förlora sin medborgarskap. Vid nästa brott, är det utvisning som gäller. Har man blivit svensk medborgare har man skyldigheter och rättigheter. Fullföljer man ej sina skyldighet som är att bland annat följa den svenska lagstiftningen, ska man förlora medborgarskapet.
10. Praxis i våra domstolar måste ändras till att hela straffskalan används.
11. Livstid är livstid.
12. Döms man till ett brott ska man sitta ut hela straffen. Man ska ej ut efter att bara
2/3 av straffen har gått.
13. Avskaffa ungdomsrabatten.

Jag har massor med andra förslag. Men dessa 13 måste till för att ta itu med denna enorma problematik som skakar Malmö.
Mina tretton förslag kommer nu skapa ramaskrik. Vänstern, naiva personer och vissa invandrarorganisationer kommer att gå helt bananas. Visst. Gör det! Det dör människor i vår stad. Människor skjuts ner på öppen gata. Mitt i dagsljuset. Ett barn har mördats! Och ja, tyvärr, tyvärr, tyvärr är det så att (efter den information som jag har) var enda skottlossning i Malmö under förra året och nu under 2012 är helt kopplade till icke etniska svenskar.
Och det är ett problem… Det bidrar till rasism. Det bidrar till att skötsamma invandrare också diskrimineras. Kraftag måste till. För jag har fått nog.
Har du också fått nog? Då är det din plikt att stödja mig i mitt arbete med att stoppa brottsligheten i Malmö.
Om ni nu undrar så har jag ingen huruvida KD eller KDU eller något annat parti delar dessa 13 punkter med mig. De är helt och hållet mina egna förslag.
http://www.ardavan.se/blogg/?tag=ardavan-khoshnood
Citera
2012-01-15, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torontor
Sydsvenskan försöker förstå orsakerna till denna "våldsvåg".
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1601508/Inte-bara-vapen-bakom-valdet.html

Inte oväntat är det återigen socioekonomiska faktorer som påstås vara förklaring. "i"-ordet kan förstås inte nämnas alls.

Sydsvenskan(Bonnier) har en annan artikel samma dag där dom tydligen har ändrat sig och slår fast att det är geografin som är orsaken till Malmös problem. Om bara Malmö legat på ett annat ställe hade innevånarna varit laglydig.

"En av de viktigaste förklaringarna är det geografiska läget."

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article1601575/Brottsstycken-av-%E2%80%89en-stad.html

Undrar om det är vädrets fel nästa gång? eller klimatförändringarna?
Citera
2012-01-15, 19:19
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torontor

Fast här ser jag "i"-ordet användas för första gången. Men då för att betona att brottsutvecklingen i Malmö har absolut ingenting med invandrare att göra:

Citat:
Men i en stad där 30 procent av befolkningen är utlandsfödd, tio procent har två utlandsfödda föräldrar och ett stort antal av de övriga invånarna på det ena eller andra sättet (via män, fruar, pojkvänner, flickvänner och så vidare) har kopplingar till migrationen blir ”invandrare” ett så trubbigt begrepp att det har noll förklaringsvärde.

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article1601575/Brottsstycken-av-%E2%80%89en-stad.html

Hade det endast bott etniska svenskar i Malmö så hade antal personrån, våldtäkter och nedskjutningar på öppen gata varit exakt lika högt. Det anser Per Svensson på Sydsvenskan.
Citera
2012-01-15, 19:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanWarfare
Undrar om det är vädrets fel nästa gång?

Inte omöjligt. Om antal anmälda våldtäkter ökar så brukar de ibland skylla på vädret. Antal invandrare är lika irrelevant som alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in