Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Lilla Torg är en oas med många människor (främst svenskar samt integrerade) och Drottningtorget är inte särskilt infekterat. Generellt sett så sker det ändå saker med mycket folk i rörelse, dock finns det en permanent piketbil placerad mellan Gustav Adolfs Torg och Stortorget.
Ja, och anledningen till varför man inte ska göra det är att man kan bli rånad/misshandlad av just... ja... vad var det? Invandrare. Är det okej? Nej.
Det behöver absolut inte vara så. Men med tanke på hur staden styrs och hur aningslösa människor är så blir det så ändå. Risken för att du ska åka på däng eller om du ser ut som en blatte, eller är lite mörkare i utseendet är väldigt liten. Är du däremot svensk och ser svensk ut så är du ett potentiellt rånoffer. Alla tänker inte som dig.
Istället för att infektera folk med politisk korrekthet så bör man upplysa att så kan vara fallet och vilka som oftast är potentiella gärningsmän. Det är inte svenskar som är ute sent på natten och rånar folk på mobiler och misshandlar folk.
Ja, och anledningen till varför man inte ska göra det är att man kan bli rånad/misshandlad av just... ja... vad var det? Invandrare. Är det okej? Nej.
Det behöver absolut inte vara så. Men med tanke på hur staden styrs och hur aningslösa människor är så blir det så ändå. Risken för att du ska åka på däng eller om du ser ut som en blatte, eller är lite mörkare i utseendet är väldigt liten. Är du däremot svensk och ser svensk ut så är du ett potentiellt rånoffer. Alla tänker inte som dig.
Istället för att infektera folk med politisk korrekthet så bör man upplysa att så kan vara fallet och vilka som oftast är potentiella gärningsmän. Det är inte svenskar som är ute sent på natten och rånar folk på mobiler och misshandlar folk.
Bra inlägg!
Det är nog Gustav Adolfs torg jag tänker på, jag blandar ihop det med Göteborg.
Javisst, jag håller med. Det är förjävligt att "blattar" ska vara så överrepresenterade i brottsstatistiken. Det finns förklaringar men inga ursäkter. Jag tror att det är socioekonomiska orsaker som är anledningen tillsammans med utanförskap. Som sagt, förklaring och ingen ursäkt.
Det är sorgligt men svenska storstäder är inte säkrare än andra storstäder i världen, även om de kanske har varit det innan invandringen. Det beror sannolikt inte på genetik utan på att det blivit större skillnader rent ekonomiskt mellan människor samt detta utanförskap. Unga människor som känner frustration och hopplöshet. Och återigen, jag ursäktar inte detta utan vill hitta en rimlig förklaring. Oavsett förklaring så är givetvis kriminalitet oursäktbart.
Jag går aldrig själv på gator mitt i natten om jag inte vet exakt vad jag gör. Detta alldeles oavsett vart i världen jag befinner mig, även i stockholm där jag bott 20 år.