2009-03-11, 16:03
Medlem
Robin Woods avatar
Ja, så ser det ut i Malmö, och så ser det ut i Göteborg, Stockholm, med flera andra städer som i stort har samma problem, det vi läst om.

Och den som inte inser utvecklingen som den är, måste då på något sätt ha den inställningen att denna utveckling är bra för Sverige!
Vilket är politiskt vansinne, och beror på en indoktrinerad själslig och sjuk
inställning till utvecklingen i norden och övriga Europa!

Om landet Sverige haft en utveckling som stannat vid den sociala och den struktur vi hade på 50 och 60-talet, förutom teknik och annat hade det idag varit ett normalt förlopp, och vi hade sluppit den splittring som vi idag har.

Vänstern hade dött av sig självt, och andra politiska inriktningar hade av naturliga skäl tagit över. Tror med det att SD och ND inte hade funnits till, kanske!
Men som en naturlig väckarklocka vaknar en del till liv och vill rädda det som går.

Så nog har det gått galet i vårt avlånga land, då man med olika våldsmetoder försöker driva landet mot sin undergång, att utplåna en kultur!
Om någon pkidiot undrar så är våldsmetoderna uppräknade i så stor omfattning här på FB så jag har ingen lust att skriva om det för att FÖRSÖKA förklara för den indoktrinerade!
Gör Sverige en tjänst och dra härifrån alla s.k nysvenskar, om ni har något innanför pannbenet!

Det är som Rhesus-Minus skriver, de som kom till på 80-talet har ingen annan syn än vad BlatteSverige visar upp!
Citera
2009-03-11, 16:40
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Fast alla dessa byggnader har inte varit konsekvenser AV en ändrad demografisk sammansättning utan har snarare varit konsekvenser TILL en ändrad demografi. Sen tror jag att dessa eventuella förändringar är relativt marginella i förhållande till invandringen i övrigt. Hur många danskar har bosatt sig i Malmö de senaste 15 åren tex? De flesta jobbar väl snarare i Sverige och pendlar hem till Danmark? De utländska studenterna kan också bara ses som en liten parantes i sammanhanget.

Ville mest påpeka att den demografiska sammansättningen i en stad handlar om betydligt fler faktorer än hur många invandrare en stad har. Ålder, kön, inkomst, utbildning etc. är alla demografiska faktorer.

Vad gäller danskarna jobbar de nästan uteslutande i Danmark samtidigt som de bor i Sverige. Då lönerna är betydligt högre och den danska kronan avsevärt starkare än den svenska så vore den motsatta situationen högst olönsam för dem.

Citat:
Att det från i princip ingenstans har vuxit upp flertalet ghetton som Sverige aldrig förr sett maken till i staden ser jag som smått katastrofalt. Den eskalerade brottsligheten, som ju finns väl dokumenterad, likaså. Fast det är väl lite av en definitionsfråga vad man anser vara katastrofalt.

Ja ghettofieringen av vissa städer är ett stort problem även om den, vilket är vad jag hela tiden försökt påpeka i tråden, inte är i närheten av de helt orealistiska katastrofscenarion som målats upp i den här tråden. Liksom vissa på vänstersidan försöker överdriva de positiva aspekterna försöker folket här överdriva de negativa.

Citat:
Det är bra. Men problemet är att det nu har gått så långt att varje större och medelstor stad i Sverige har sitt eget invandrarghetto vid det här laget. Uppsala, Gävle, Jönköping, Växjö, Landskrona, Borås, Umeå, Västerås, Örebro, Falun, Helsingborg etc etc etc har redan ordentliga invandrarghetton i de områden som är billigast och har lediga bostäder. Bara här har invandrare råd att bo. De städer som är mindre är oftast så små att det helt enkelt inte finns några jobb där, varför de utarmas på folk. Se till på en håla som Storuman.

Ditt förslag är totalt tandlöst om det inte sker kraftig kvotering av invandrare till etniskt svenska områden samt att staten börjar köpa upp en massa bostadsrätter för att placera invandrare i. Detta låter inte speciellt demokratiskt i mina öron.

Just för att undvika en utveckling med invandrarghetton i Malmö så har Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu under flera år vädjat till regeringen (både den nuvarande borgerliga och den förra socialdemokratiska) att man bl.a. ska avskaffa EBO och styra folk folk bort från Malmö så de hamnar på ställen med bättre försörjnings- och bostadsmöjligheter men än så länge har inget hänt. Det är bland annat denna brist på handlingskraft som jag syftar på när jag tidigare skrivit att det i framtiden faktiskt kan bli en katastrofal situation om inte en klokare politik förs.

Citat:
Allt beror som sagt på vad man jämför med. Vet inte hur gammal du är själv men jämför man dagens svenska städer idag och för 20 år sedan så är skillnaden enorm i mina ögon. Det fanns skitområden då också, men de är inte i närheten av samma nivå som de är idag, detta gäller inte bara Malmö utan nästan alla svenska städer.

Jag är 31 år och har bott i Malmö hela mitt liv så jag har i alla en viss blick över hur min stad har förändrats och som jag har skrivit tidigare så har vissa saker blivit bättre andra har blivit sämre.
Citera
2009-03-11, 18:48
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Just för att undvika en utveckling med invandrarghetton i Malmö så har Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu under flera år vädjat till regeringen (både den nuvarande borgerliga och den förra socialdemokratiska) att man bl.a. ska avskaffa EBO och styra folk folk bort från Malmö så de hamnar på ställen med bättre försörjnings- och bostadsmöjligheter men än så länge har inget hänt. Det är bland annat denna brist på handlingskraft som jag syftar på när jag tidigare skrivit att det i framtiden faktiskt kan bli en katastrofal situation om inte en klokare politik förs.

Det går inte att lasta över problemet på andra städer. Oavsett var blattarna hamnar blir det getton. Oavsett var blattarna hamnar är de improduktiva. Ditt förslag funkar inte, främst på att det inte finns några ställen där det finns extremt många enkla arbeten att sätta blattarna i. Lättare vore att åtgärda grundproblemet blatten snarare än symtomet förslumningen.
Citera
2009-03-11, 18:59
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servus
Det går inte att lasta över problemet på andra städer. Oavsett var blattarna hamnar blir det getton. Oavsett var blattarna hamnar är de improduktiva. Ditt förslag funkar inte, främst på att det inte finns några ställen där det finns extremt många enkla arbeten att sätta blattarna i. Lättare vore att åtgärda grundproblemet blatten snarare än symtomet förslumningen.

Där skiljer vår syn sig åt då du helt lastar problemet på invandraren. Jag håller helt med om att individen har ett väldigt stort ansvar att integrera sig själv i samhället. Att som många på vänsterkanten enbart se invandraren som ett stackars offer som inte kan ansvara för sig själv och måste ha pappa staten till hjälp med allt är naturligtvis helt befängt. Detta sagt så har den svenska integrationspolitiken varit katastrofal under en lång tid och där bär även våra politiker ett stort ansvar för att det ser ut som det gör idag.
Citera
2009-03-11, 19:05
Medlem
servuss avatar
Citat:
Där skiljer vår syn sig åt då du helt lastar problemet på invandraren. Jag håller helt med om att individen har ett väldigt stort ansvar att integrera sig själv i samhället. Att som många på vänsterkanten enbart se invandraren som ett stackars offer som inte kan ansvara för sig själv och måste ha pappa staten till hjälp med allt är naturligtvis helt befängt. Detta sagt så har den svenska integrationspolitiken varit katastrofal under en lång tid och där bär även våra politiker ett stort ansvar för att det ser ut som det gör idag.

Till skillnad från dig förväntar jag mig inte att immigranterna skall bete sig annorlunda än de gjorde i sina hemländer. En amerikan eller tysk beter sig som dito. En afgan eller irakier beter sig som desamma. Därmed kommer alla ställen där dessa bosätter sig att efterlikna situationen i deras hemländer. Rosengård torde vara ett gott exempel på detta. Inget individuellt eller kollektivt ansvar ändrar på det.
Att den hittills förda politiken är katastrofal är vi rörande överens om.
Citera
2009-03-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhesus-Minus
Det är lite otydligt vad du menar angående Storuman.

Menar du att där finns inga kulturberikare då där inte finns några jobb, så har du fel.
Våra landsförrädare söker med ljus och lykta dumpningsplatser för det mänskliga avfall som väller över våra gränser. Det handlar inte längre
om var det finns några jobb, för jobb finns det inte nånstans, sedan många år tillbaka.

Men det hindrar inte landförrädarna att låta 100.000 hudingar per år fortsätta välla in.

Hålor som Storuman tar emot hudingar då det är den i stort sett enda möjligheten att få in pengar till kassan. Staten ger ju nämligen engångsbelopp per blatte som kortsiktigt ger positivt flöde nåt år. Men väldigt snart så är dom pengarna förbrukade, och hudingen övergår till en grov nettoutgift för the remainder of his lifetime.

Här är en liten notis i ärendet:

http://www.vk.se/Article.jsp?article=260049&category=391

Det jag menar är att det är lika meningslöst att skeppa invandrare till små hålor där inget arbete finns som det är att låta dem alla bosätta sig i Rosengård o dylikt.
Citera
2009-03-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ja ghettofieringen av vissa städer är ett stort problem även om den, vilket är vad jag hela tiden försökt påpeka i tråden, inte är i närheten av de helt orealistiska katastrofscenarion som målats upp i den här tråden. Liksom vissa på vänstersidan försöker överdriva de positiva aspekterna försöker folket här överdriva de negativa.

Så kan man se det. Allt handlar om perspektiv. Fast i mina ögon är det mer vettigt att överdriva det negativa än att överdriva det, nästan obefintliga, positiva.

Citat:

Men vart ska de skickas?? Oavsett vilken stad de "tvingas" till så kommer de ju hamna i ghetton eftersom dessa finns i nästan varje svensk stad värd namnet, annat än i hålor där arbetsmarknaden är obefintlig. Vad är en "klokare politik" specifiera gärna!
Citera
2009-03-11, 19:21
Medlem
Citat:

Nu säger du emot dig själv! Du tilldelar ju själv invandrarna en offermentalitet då du inte vill låta dem bosätta sig var de vill.

Som sagt ovan så finns det helt enkelt inte tillräckligt med lågkvalificerade arbeten där man inte behöver kunskaper i svenska för att integrera den evigt växande massan av invandrare.
Citera
2009-03-11, 19:42
Medlem
kunskaparens avatar
Citat:
Just för att undvika en utveckling med invandrarghetton i Malmö så har Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu under flera år vädjat till regeringen att man bl.a. ska avskaffa EBO och styra folk folk bort från Malmö
Att ta bort EBO kommer ju inte att göra någon skillnad eller medföra någon förbättring. Enda effekten blir att man flyttar problemet någon annanstans.

Det enda som kan göras är att ändra reglerna så att asyl- och anhöriginvandringen blir radikalt lägre.

Citat:
Jag är 31 år och har bott i Malmö hela mitt liv så jag har i alla en viss blick över hur min stad har förändrats och som jag har skrivit tidigare så har vissa saker blivit bättre andra har blivit sämre.
Det man bör fråga sig är varför "vissa saker" alls ska behöva bli sämre. På 31 år har Sveriges ekonomi (BNP) nästan fördubblats. Den har vuxit med 86 % eller 1 260 miljarder kr i fasta priser!
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____219321.aspx

Det naturliga är alltså att samhällsförhållandena blir bättre och bättre. At städer görs vackrare, tryggare och mer moderna. Om det inte är så, är något väldigt fel.

I Malmö går 76 % av alla socialbidrag till invandrare. En genomsnittlig malmöbo tvingas betala 1 670 kronor per år enbart för att försörja invandrare på socialbidrag! Och det är ändå bara socialbidrag, till detta tillkommer sjukskrivna, förtidspensionerade med mera. De grupper av invandrare som Malmö har är kraftigt överrepresenterade för allt detta.

Om Sverige inte hade haft det invandringssystem vi har, hade Malmö varit radikalt mycket tryggare, rikare och mer välmående.
Senast redigerad av kunskaparen 2009-03-11 kl. 19:44. Anledning: -
Citera
2009-03-11, 19:49
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Men vart ska de skickas?? Oavsett vilken stad de "tvingas" till så kommer de ju hamna i ghetton eftersom dessa finns i nästan varje svensk stad värd namnet, annat än i hålor där arbetsmarknaden är obefintlig. Vad är en "klokare politik" specifiera gärna!

Nu har du nog en lite konstig syn på vad ett ghetto är om du anser att sådana existerar i varje svensk stad men för att besvara din fråga på vad klokare politik är så menar jag ju att en sådan sak är just att sprida invandrarna över landet. Invandringen kommer alltid att vara en utgiftspost i initialskedet men om hela landet solidariskt tar denna kostnad och ser till så att de som kommer hit får en bättre möjlighet att komma in i svenska samhället än de har om de bor 10 personer i fyrarumslägenheter på Rosengård, endast omgivna av sina landsmän, så kan invandrarna på sikt bli en vinst för Sverige istället för att fortsätta vara en utgiftspost i framtiden.
Citera
2009-03-11, 19:53
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Nu säger du emot dig själv! Du tilldelar ju själv invandrarna en offermentalitet då du inte vill låta dem bosätta sig var de vill.

Som sagt ovan så finns det helt enkelt inte tillräckligt med lågkvalificerade arbeten där man inte behöver kunskaper i svenska för att integrera den evigt växande massan av invandrare.

Det finns väl ingen motsägelse i det. Du kan inte som svensk bosätta dig var du vill om du inte har möjlighet att försörja dig. Du förväntas flytta dit jobben finns. Varför skulle det inte vara likadant för nyanlända?
Citera
2009-03-11, 20:00
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskaparen
Att ta bort EBO kommer ju inte att göra någon skillnad eller medföra någon förbättring. Enda effekten blir att man flyttar problemet någon annanstans.

Det enda som kan göras är att ändra reglerna så att asyl- och anhöriginvandringen blir radikalt lägre.

Jag kan mycket väl tänka mig ett krav på att den som vill ta hit sina anhöriga först måste kunna försörja dem.

Citat:
Ursprungligen postat av kunskaparen
Det man bör fråga sig är varför "vissa saker" alls ska behöva bli sämre. På 31 år har Sveriges ekonomi (BNP) nästan fördubblats. Den har vuxit med 86 % eller 1 260 miljarder kr i fasta priser!
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____219321.aspx

Det naturliga är alltså att samhällsförhållandena blir bättre och bättre. At städer görs vackrare, tryggare och mer moderna. Om det inte är så, är något väldigt fel.

I Malmö går 76 % av alla socialbidrag till invandrare. En genomsnittlig malmöbo tvingas betala 1 670 kronor per år enbart för att försörja invandrare på socialbidrag! Och det är ändå bara socialbidrag, till detta tillkommer sjukskrivna, förtidspensionerade med mera. De grupper av invandrare som Malmö har är kraftigt överrepresenterade för allt detta.

Om Sverige inte hade haft det invandringssystem vi har, hade Malmö varit radikalt mycket tryggare, rikare och mer välmående.

Men vad debatten handlade om ursprungligen var huruvida Malmö hade blivit bättre eller sämre och på den frågan svarade jag att en del blivit bättre medans en del blivit sämre men att det positiva övervägde det negativa. Hela debatten började ju faktiskt med att jag ifrågasatte er bild av Malmö som ett skräckvälde och försökte nyansera bilden lite. En av de saker som blivit sämre är ju just integrationspolitiken och där menar jag som jag skrivit ovan att Malmö behöver avlastning.
Senast redigerad av Falcão 2009-03-11 kl. 20:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in