2009-03-10, 21:58
Medlem
Star Witnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Själv bor jag i Malmö. Jag flyttade hit för att jag vill söka mig till en större stad, men tycker att Stockholm känns för stressigt med allt spring till tuben o liknande. Hur som helst hamnade jag i Malmö för ett gäng år sedan och jag kan ärligt talat säga att du har helt fel!

Det finns mängder av människor, framför allt barnfamiljer (svenska sådana) som valt att lämna staden, eftersom trygghet saknas.

Vi som är stora starka karlar har kanske inte så mycket att frukta, även om jag själv kallats för svenne, svennejävel o liknande ganska så många gånger, har jag bara behövt försvara mig med våld ett par, tre gånger under åren. Samtliga gånger mot invandrare.

Det är tydligt att denna stad är mycket otrygg, men det beror på vilka områden man rör sig i. Den södra delen av stan har tydliga problem, med oprovocerat våld, gruppvåldtäkter och rån.

Jag förstår inte hur du kan vara så blind? Bor du i Limhamn, eller nere vid Bo01, kan jag kanske förstå.

Det kommer dessutom bli värre. Har du flickvän hoppas jag att du köpt den obligatoriska tårgasen åt henne.

Limhamn kan nog vara ok. Likaså Bo01 på vintern... men på sommaren, herregud! Då cruisar begagnade BMW:s på rad genom kvarteren med de senaste turkhitsen på full volym medan spännblattar och hucklen trängs längs på gräsplättarna med medhavda engångsgrillar och allsköns skit (som givetvis lämnas kvar efteråt).

Visst letar det sig in en och annan svenne också men överrepresentationen är enorm! Jag vet inte vad det är som våra invandrade vänner finner så attraktivt just med Bo01 och varför de inte hänger på Ribban istället... fast de kanske hänger där också.
Citera
2009-03-10, 22:03
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NashuaMoment
Det finns säkert god mat i Bagdad också, men staden är ändå rent åt helvetet. Att försvara Malmö med att det finns några bra saker är att blunda för alla de dåliga sidorna.

Jag menar precis tvärtom. Visst finns är en del dåliga saker men ni väljer att blunda för allt det positiva som fortfarande klart överväger och det tråkiga är att de flesta av er gör det utan att ha någon större koll på staden.
Citera
2009-03-10, 22:04
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Star Witness
Limhamn kan nog vara ok. Likaså Bo01 på vintern... men på sommaren, herregud! Då cruisar begagnade BMW:s på rad genom kvarteren med de senaste turkhitsen på full volym medan spännblattar och hucklen trängs längs på gräsplättarna med medhavda engångsgrillar och allsköns skit (som givetvis lämnas kvar efteråt).

Visst letar det sig in en och annan svenne också men överrepresentationen är enorm! Jag vet inte vad det är som våra invandrade vänner finner så attraktivt just med Bo01 och varför de inte hänger på Ribban istället... fast de kanske hänger där också.

De hänger överallt. Det går inte att undkomma längre.

Däremot har ju Malmö massa bra kvalitéer, som man uppskattar. Jag tycker om priserna här i stan, framför allt på öl och sånt (smuggel), men det dåliga börjar numera väga upp det bra med råge. Fast kanske är det bara vintern som gjort mig lite knäckt. Är så satans trött på malmöblasket. Var är solen???
Citera
2009-03-10, 22:22
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
De hänger överallt. Det går inte att undkomma längre.

Däremot har ju Malmö massa bra kvalitéer, som man uppskattar. Jag tycker om priserna här i stan, framför allt på öl och sånt (smuggel), men det dåliga börjar numera väga upp det bra med råge. Fast kanske är det bara vintern som gjort mig lite knäckt. Är så satans trött på malmöblasket. Var är solen???

Inte för att det har något med tråden att göra, men ja, fan vad jag är trött på Malmövädret nu.
Det bara blåser, är kallt och regnar tamigfan hela tiden. Blöh.
Citera
2009-03-10, 22:34
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Jag menar precis tvärtom. Visst finns är en del dåliga saker men ni väljer att blunda för allt det positiva som fortfarande klart överväger och det tråkiga är att de flesta av er gör det utan att ha någon större koll på staden.

Fast i ärlighetens namn - vad är så bra?

Visst kan man köpa öl för 130 kr flaket, smugggelcigg på möllan, men vad mer?

Ribban är så sanslöst fullpackad och smutsig att det bara känns jobbigt. Folkets park är fullt av patrask som sitter och röker på och fyllnar till och slåss. Visst har vi en fin stadion, men vänsterpatrask kravallar när det ska bli tillställning. Vi har många manifestationer mot än det ena, än d et andra, men oftast slutar det i bråk och skrik.

Malmöfestivalen är troligtvis Sveriges sämsta festival, med ett helt centrum som blir förstört av langosstånd och barn som druckit för mycket. Förra året kändes hela skiten som en enda stor hip-hopfestival. Det sög!

Visst kan man ta tåget till Köpenhamn, men nu när dkr kostar 1,5 Skr, känns det inte värt det.

Flickorna, däremot, är ofta smala och snygga (till skillnad från Stockholm där de ofta är lite småfeta), vilket är ett plus.

Klubbarna kan man inte längre gå till - det är för jävla blattigt. Krogarna har fortfarande billig öl, vilket är en bonus.

Kollektivtrafiken måste höra till Sveriges mest långsamma. Går ofta snabbare att gå! Dessutom har de höjt priserna som fan de senaste åren.

Så vad är så bra i Malmö?

Behöver jag säga att jag går i flyttankar?
Citera
2009-03-10, 23:41
Bannlyst
Det finns inget bra med Malmö..

Jag kan säga att jag är ärligt rädd att gå på Malmös gator ensam sent en kväll som etnisk Svensk,och tjej dessutom... Och när dom kommer å snackar om sin jävla respekt.. Vad fan är det för respekt när dom kastar sten som en jävla grottmänniska? Ett hjärndött betéende.. Fyfan, och dom betalar man skatt för..
Aj aj aj...

Jag såg förresten på nyheterna om en apa som kastade sten när han blev förbannad på besökarna på zoo..började fundera om det var direktsänt från Rosengård..Känns litegrann som om det kan ha börjat i buren...
Citera
2009-03-10, 23:52
Medlem
jckeis avatar
Jag bor i Malmö och tänker flytta snart. När jag besöker mindre städer norrut, i småland till exempel känns det som att vara i ett helt annat land. Det är så mycket bättre. Folk är vänliga. Där kan jag ta en promenad när som helst på dygnet utan att ha en tanke på att hamna i trubbel. Det är som två helt olika världar. Och då bor jag ändå i västa Malmö. Någon annan del av staden hade jag aldrig någonsin, under några omständigheter kunnat tänka mig att bo.

Till sommaren går flyttlasset, jag längtar redan
Citera
2009-03-11, 07:09
Medlem
Citat:
Vissa saker är bättre andra är sämre. Det råder större arbetslöshet och högre kriminalitet än det gjorde för 15 år sedan men stan har samtidigt ett betydligt bättre uteliv, har expanderat med spännande byggen som Turning Torso, Öresundbron, hela Västra Hamnen m.m., vi har fått en högskola o.s.v.

För mig överväger absolut de positiva sidorna men jag har aldrig förnekat att här finns problem som absolut kan förvärras med en dåligt förd politik.

Ni verkar tro att jag är någon vänsterhippie som blundar för alla problem. Jag försöker endast nyansera er bild av staden som en krigszon samt lyfta fram några av staden många positiva sidor.

Turning Torso, Öresundsbron, högskolan etc har absolut inget genensamt med invandringen utan hade byggts oavsett. Det jag menade var om du tycker att den demografiska förändringens konsekvenser har varit övervägande positiva.
Citera
2009-03-11, 10:09
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Turning Torso, Öresundsbron, högskolan etc har absolut inget genensamt med invandringen utan hade byggts oavsett. Det jag menade var om du tycker att den demografiska förändringens konsekvenser har varit övervägande positiva.

I din tidigare fråga så pratade du ju om demografin och åtminstone Öresundsbron som resulterat i en mycket större dansk population i staden och Malmö Högskola som har gjort att Malmö har fått en betydligt yngre befolkning samt fått hit en del utländska studenter har direkt varit med och bidragit till stadens demografiska förändring. Möjligtvis har även Turning Torso haft viss betydelse för en ändrad demografi genom att en del välbärgade människor i medelåldern har bosatt sig här istället för i till exempel Vellinge.

Det är ju nämligen så att begreppet demografi rymmer betydligt mer än hur många invandrare som bor i staden men när du nu specificerar att det är just invandringen du syftar på (och jag antar att det inte är alla danskar du tänker på) så kan jag hålla med om att den har varit problematisk om än inte på långa vägar så katastrofal och ensidigt negativ som de flesta vill göra gällande här. Integrationspolitiken i Sverige har ju i mångt och mycket havererat och det har bland annat fått till följd en extrem trångboddhet i vissa delar av Malmö, hög arbetslöshet, ökad kriminalitet och utanförskap.

Jag är absolut för förslag som går ut på att nya asylsökande till Sverige ska tvingas bosätta sig någon annanstans i Sverige där det finns möjlighet att få bostad och skaffa sig en försörjning. Vidare tycker jag absolut att om du inte är svensk medborgare och begår grova brott så ska du naturligtvis bli utvisad. Tycker även det är helt självklart att det ska ställas betydligt högre krav på motprestationer från de som sitter isolerade på Rosengård och inte gör den minsta ansträngning att komma in i det svenska samhället.

Vad jag inte håller med om är, återigen, er överdrivna bild av Malmö som något av en krigszon eller er ensidigt negativa bild av invandringen. Dock känns det som att det måste sägas något nytt i debatten för att det ska vara intressant att fortsätta. Känns annars som vi har kommit till stadiet nu där båda sidorna bara ältar sina argument om och om igen.
Citera
2009-03-11, 14:48
Medlem
Egentligen så är det nog två debatter här (angående invandrarbefolkningen) som egentligen måste stå på helt olika grunder.

Dels är det brottsligheten, som nog alla är överens om som någonting enbart negativt. I den aspekten så har nog malmö större problem än de flesta andra städer i sverige, åtminstone vad gäller överrepresentationen bland invandrare hos kriminella. Här krävs egentligen siffror för att föra disskussionen vidare. För mig föddes åtminstone en avsky som jag inte trodde att jag var kapabel till när min flickvän blev gruppvåldtagen en tisdagskväll en gata ifrån Gustaf Adolfs torg. För mig personligen är hotbilden mest bara irriterande och obekväm, då jag själv inte ligger i farozonen. Jag är man och ser inte ut som en liten lintott.

Å andra sidan har vi den rent estetiska aspekten. Här är det åtminstone lite klurigare att argumentera emot invandringen. Jag menar, personligen gillar jag inte den arabiska estetiken alls. Inte moskeer, inte konsten, inte musiken, inte maten. Detta är någonting som förstås framhävs mer i malmö, vilket iof kan vara vackert som en tusen-och-en-natt saga, men inte kontrasterat till grå byggnader i en svensk storstad. Men detta skadar ju ingen direkt, så vad kan jag säga, förutom att jag personligen tycker att det är riktigt deprimerande?
Citera
2009-03-11, 15:07
Medlem
Citat:
I din tidigare fråga så pratade du ju om demografin och åtminstone Öresundsbron som resulterat i en mycket större dansk population i staden och Malmö Högskola som har gjort att Malmö har fått en betydligt yngre befolkning samt fått hit en del utländska studenter har direkt varit med och bidragit till stadens demografiska förändring. Möjligtvis har även Turning Torso haft viss betydelse för en ändrad demografi genom att en del välbärgade människor i medelåldern har bosatt sig här istället för i till exempel Vellinge.

Fast alla dessa byggnader har inte varit konsekvenser AV en ändrad demografisk sammansättning utan har snarare varit konsekvenser TILL en ändrad demografi. Sen tror jag att dessa eventuella förändringar är relativt marginella i förhållande till invandringen i övrigt. Hur många danskar har bosatt sig i Malmö de senaste 15 åren tex? De flesta jobbar väl snarare i Sverige och pendlar hem till Danmark? De utländska studenterna kan också bara ses som en liten parantes i sammanhanget.

Citat:
Det är ju nämligen så att begreppet demografi rymmer betydligt mer än hur många invandrare som bor i staden men när du nu specificerar att det är just invandringen du syftar på (och jag antar att det inte är alla danskar du tänker på) så kan jag hålla med om att den har varit problematisk om än inte på långa vägar så katastrofal och ensidigt negativ som de flesta vill göra gällande här. Integrationspolitiken i Sverige har ju i mångt och mycket havererat och det har bland annat fått till följd en extrem trångboddhet i vissa delar av Malmö, hög arbetslöshet, ökad kriminalitet och utanförskap.

Att det från i princip ingenstans har vuxit upp flertalet ghetton som Sverige aldrig förr sett maken till i staden ser jag som smått katastrofalt. Den eskalerade brottsligheten, som ju finns väl dokumenterad, likaså. Fast det är väl lite av en definitionsfråga vad man anser vara katastrofalt.

Citat:
Jag är absolut för förslag som går ut på att nya asylsökande till Sverige ska tvingas bosätta sig någon annanstans i Sverige där det finns möjlighet att få bostad och skaffa sig en försörjning. Vidare tycker jag absolut att om du inte är svensk medborgare och begår grova brott så ska du naturligtvis bli utvisad. Tycker även det är helt självklart att det ska ställas betydligt högre krav på motprestationer från de som sitter isolerade på Rosengård och inte gör den minsta ansträngning att komma in i det svenska samhället.

Det är bra. Men problemet är att det nu har gått så långt att varje större och medelstor stad i Sverige har sitt eget invandrarghetto vid det här laget. Uppsala, Gävle, Jönköping, Växjö, Landskrona, Borås, Umeå, Västerås, Örebro, Falun, Helsingborg etc etc etc har redan ordentliga invandrarghetton i de områden som är billigast och har lediga bostäder. Bara här har invandrare råd att bo. De städer som är mindre är oftast så små att det helt enkelt inte finns några jobb där, varför de utarmas på folk. Se till på en håla som Storuman.

Ditt förslag är totalt tandlöst om det inte sker kraftig kvotering av invandrare till etniskt svenska områden samt att staten börjar köpa upp en massa bostadsrätter för att placera invandrare i. Detta låter inte speciellt demokratiskt i mina öron.

Citat:
Vad jag inte håller med om är, återigen, er överdrivna bild av Malmö som något av en krigszon eller er ensidigt negativa bild av invandringen. Dock känns det som att det måste sägas något nytt i debatten för att det ska vara intressant att fortsätta. Känns annars som vi har kommit till stadiet nu där båda sidorna bara ältar sina argument om och om igen.

Allt beror som sagt på vad man jämför med. Vet inte hur gammal du är själv men jämför man dagens svenska städer idag och för 20 år sedan så är skillnaden enorm i mina ögon. Det fanns skitområden då också, men de är inte i närheten av samma nivå som de är idag, detta gäller inte bara Malmö utan nästan alla svenska städer.
Citera
2009-03-11, 15:24
Medlem
Rhesus-Minuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det är bra. Men problemet är att det nu har gått så långt att varje större och medelstor stad i Sverige har sitt eget invandrarghetto vid det här laget. Uppsala, Gävle, Jönköping, Växjö, Landskrona, Borås, Umeå, Västerås, Örebro, Falun, Helsingborg etc etc etc har redan ordentliga invandrarghetton i de områden som är billigast och har lediga bostäder. Bara här har invandrare råd att bo. De städer som är mindre är oftast så små att det helt enkelt inte finns några jobb där, varför de utarmas på folk. Se till på en håla som Storuman.
Det är lite otydligt vad du menar angående Storuman.

Menar du att där finns inga kulturberikare då där inte finns några jobb, så har du fel.
Våra landsförrädare söker med ljus och lykta dumpningsplatser för det mänskliga avfall som väller över våra gränser. Det handlar inte längre
om var det finns några jobb, för jobb finns det inte nånstans, sedan många år tillbaka.

Men det hindrar inte landförrädarna att låta 100.000 hudingar per år fortsätta välla in.

Hålor som Storuman tar emot hudingar då det är den i stort sett enda möjligheten att få in pengar till kassan. Staten ger ju nämligen engångsbelopp per blatte som kortsiktigt ger positivt flöde nåt år. Men väldigt snart så är dom pengarna förbrukade, och hudingen övergår till en grov nettoutgift för the remainder of his lifetime.

Här är en liten notis i ärendet:

http://www.vk.se/Article.jsp?article=260049&category=391

Citat:
Ursprungligen postat av Kramartidningen VK
Flyktingpengar känsligt kapitel Dubbelt fler, upp emot 100 kvotflyktingar, ska kunna tas emot samtidigt i Sorsele. Men att fullmäktiges beslut igår till viss del beror på de pengar som man räknar med att få in vill inte politikerna prata om.

Sorsele är en av de kommuner i länet som har svårast att få pengarna att räcka till.
Politikerna vill helst inte tala om att det finns en möjlighet att få in mer pengar genom att ta emot fler flyktingar. Enligt kommunens egna beräkningar kan det handla om två miljoner kronor enbart i ökade statsbidrag och skatteintäkter.

Fler flyktingar innebär också att man slipper en del tomma lägenheter som annars kommunen skulle tvingas riva.
- Gör inte den här frågan till en ekonomisk fråga. Vi tar emot flyktingar för att riksdagen har beslutat om att Sverige ska ta sitt ansvar och vi i Sorsele är duktiga på att ta emot flyktingar, säger Tage Karlsson (S) ordförande i arbetarekommun.

Knappa vårdresurser
Sorsele sjukstuga är däremot kritisk till att kommunen ska ta emot fler flyktingar. I sitt remissvar skriver ansvariga läkare att resurserna redan idag är knappa och med fler flyktingar kommer ekonomin att bli än mer ansträngd.
Men även om man nu har fattat beslut om att så snabbt som möjligt öka antalet kvotflyktingar till 100 personer så måste kommunen ändå spara pengar.

Ingen hel budget
Igår togs beslut om budgeten för 2009. En budget som inte är fullständig eftersom barn- och utbildningsnämnden inte lyckats klura ut hur man ska minska utgifterna med ytterligare en miljon kronor. Kommunstyrelsen har inte heller klarat sparkraven.
- Vi socialdemokrater tillsammans med vänsterpartiet föreslog förra fullmäktige en skattehöjning med en krona. Detta för att slippa panikåtgärder. Nu ser vi resultatet, säger Bo Brydsten (S).
- Verksamheten inom barn och utbildningnämnden drivs terminsvis och det är svårt att spara mitt i terminen. Men innan juni ska vi ha lagt fram förslag, säger Karin Israelsson (C).

Fullmäktige beslöt också om höjda taxor för hemtjänst, fotvård och trygghetslarm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in