Citat:
Ursprungligen postat av
HipToBeSquare
Det är faktiskt mycket vettig fråga och det är något malmöiterna har haft decennier på sig att rösta på något alternativ. Jag gissar att detta är något som hänger samman med att Malmö har historiskt sett varit the arbetarstad och att dessa kan inte tänka utanför deras begränsade verklighet. Samma sak gäller Göteborg också som också är en arbetarstad och tom mera kommunistiskt än Malmö.
Intressant fråga och jag skulle verklighen ha någon bättre förklaring än min begränsade förklaring från en som kan psykologin bakom detta.
Malmö kommun (stad) som en gång i tiden blomstrade blev väl bidragsberoende när varvs-näringen dog/flyttades t Polen/Asien.
Efter det har det suttit politiker i Malmö som sett statsbidrag som en tämligen behaglig tillvaro och när möjligheten öppnades för att få ännu mera bidrag från staten om de började importera bidragsturister så hoppade de på det tåget.
Om skattebetalarna i Malmö hade tvingats betala mer i skatt för varje år som nya "turister" kommit till staden så hade de nog röstat annorlunda.