Det är inte självklart att alla ungdomar själva får välja vem de ska träffa. Föräldrar och släkt kan med våld försöka tvinga fram val av ”rätt” partner. Malmö kommun utökar nu sitt arbete mot hedersrelaterat våld.
I höstas startade kommunen Resursteam Heder. En grupp som är ute på skolor, fritidshem och ungdomsmottagningar och informerar såväl ungdomar som personal om hedersrelaterat våld. Hittills har teamet varit i kontakt med 60 flickor och pojkar.
– Många berättar att de kan råka illa ut om de blir påkomna med en relation, berättar Matilda från teamet. Eller om de inte vill gifta sig med den som föräldrarna valt.
Många döljer därför viktiga delar av sina liv för föräldrarna, konstaterar två gymnasietjejer som SVT Nyheter träffar utanför en skola. Båda säger att de har många kompisar som ljuger för sina familjer.
– De kommer till mig och säger; ”Kan du täcka min rygg för jag ska träffa min kille. Säg till min mamma att du ska träffa mig i kväll”, berättar en av flickorna.
Läs mer........
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/manga-ungdomar-doljer-sina-liv-for-foraldrarna