2017-02-04, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Först och främst. Det går fortfarande att bo i Malmö utan att råka ut för någonting över huvud taget. Jag bodde själv i Malmö under delar av förra året, i ett "bra" hus centralt i staden. Hur lugnt som helst. När det gäller det du skriver ovan så tror jag att det i ganska stor utsträckning är psykologiskt.
Att bo i Malmö har för många blivit ganska mycket av ett statement, särskilt om vi snackar de delar där Fi på fullt allvar blev största, näst största eller tredje största partiet i senaste riksdagsvalet.
Det är ofta medelklass inflyttad från andra delar av landet(schablonen är som alla vet Småland) eller från lantligare Skånekommuner med en helt annan befolkningssammansättning.

Dessa människor får ofta sitt val att bo i Malmö ifrågasatt av släkt och vänner. Det gör att de ofta går i försvarsställning om det ens antyds att det kanske börjar spåra ur lite på sina håll.
Och till viss del går det väl att förstå deras reaktioner. Mormor i Alingsås eller Ystad ringer och frågar "lever du?!" när det har detonerat en handgranat i Lindängen samtidigt som personen sitter i solgasset i Västra Hamnen och pluggar till tentan. Typ.

Men för att svara på din fråga. Jag skulle säga att "uppvaknandet" sker successivt sedan en tid tillbaka i hela landet inklusive Malmö. De som har varit väldigt "pro invandring" under lång tid har börjat problematisera mer, eller låter i vart fall inte alls särskilt övertygade i sin argumentation längre. Det låter liksom lite inrepeterat, om du förstår. Eller som att de för vidare det som de har hört någon annan säga.

Bor man under en sten eller kartong är det säkert "bra" och man rör sig 10 meter till butiken och träffar bara vita som har jobb men var hittar du detta boende centralt såvida det inte är en BR. Jag antar också att du aldrig rör dig på stan efter skymningstid för det gör aldrig de som anser att Malmö är en "fin" stad och att det inte är mycket kriminalitet i stan.
Citera
2017-02-04, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bhassoun
Bor man under en sten eller kartong är det säkert "bra" och man rör sig 10 meter till butiken och träffar bara vita som har jobb men var hittar du detta boende centralt såvida det inte är en BR. Jag antar också att du aldrig rör dig på stan efter skymningstid för det gör aldrig de som anser att Malmö är en "fin" stad och att det inte är mycket kriminalitet i stan.

Jag skriver ju att jag bodde i ett bra hus. Det hände mig ingenting. Detta är fakta. Men jag negligerar knappast Malmös problem. Det finns en anledning till att jag skrev "bra hus" just för att det ju i Malmö till och med skiljer rätt mycket på inte bara stadsdelar, kvarter utan till och med från ett hus till ett annat. Jag gillar inte ens att röra mig runt Möllan, som många andra gör/gjorde. Om jag ska hårdra det så ser jag ingen större anledning till att vistas söder om Triangeln eller öster om Södra Förstadsgatan.
Citera
2017-02-04, 18:51
Medlem
Ungdomsgäng härjade vid 17-tiden inne och utanför Emporia

Ett ungdomsgäng härjade vid 17-tiden inne och utanför Emporia. Polisen larmades strax innan 17-tiden om kraftiga smällar inne på Emporia. En stund senare stängde vakterna uppgången till taket. Men vid 17.30 kom nya larm om stökiga ungdomar inne på köpcentret. Polisen skickade flera polispatruller för att hjälpa vakterna att hålla ordning i och runt centret.

http://pppress.se/index.php?option=com_content&view=article&id=15925 %253APPEMPORIA1-20170204&catid=77%253Apppress&Itemid=435
Senast redigerad av ascheberg 2017-02-04 kl. 18:53.
Citera
2017-02-04, 19:38
Medlem
spoilers avatar
Ahmed "slog rekord" i bankomatkaoset – tog ut 600 000 kronor

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1A2LG/ahmed-slog-rekord-i-bankomatkaoset-tog-ut-600-000-kronor
Citera
2017-02-05, 02:45
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Ahmed "slog rekord" i bankomatkaoset – tog ut 600 000 kronor

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1A2LG/ahmed-slog-rekord-i-bankomatkaoset-tog-ut-600-000-kronor

Ingen polisanmälan. Han hoppas på räntefri återbetalning.

Får man gissa att Swedbank går med på en räntefri lösning för Ahmed?

Citat:
En kompis ringde honom på kvällen.
– När han sa att det gick att ta ut massa pengar gick jag direkt till en bankomat och började, säger Ahmed.
Han matade på med uttag efter uttag. Varje gång slog han in maxsumman 10 000 kronor.
Citat:
Malmökillen tröttnade inte förrän han tagit ut över en halv miljon kronor.
Citat:
Dagen efter såg han att han precis som han misstänkt hade landat på ett rejält minussaldo på Swedbanks hemsida. Minus 590 000 kronor stod det. Men han fick också veta att banken inte planerade att polisanmäla någon.
Enligt Ahmed bestämde han sig då för att skicka pengarna till fattiga i hans hemland Jemen. Och banksaldot har han delat med sig av på sociala medier.
– Jag har blivit känd för det här. Folk som inte hört av sig på fem-sex år hör av sig, bjuder på middag, bjuder på lunch. Det är ett jävla skit, jag skickar pengarna till fattiga.
Citat:
Ahmed inser att han kommer vara skuldsatt för en lång tid framöver, och hoppas att han och banken kan komma överens om en räntefri avbetalningsplan.
Han har varit i kontakt med Swedbank, som sagt att de ska höra av sig till honom.
– Visst, jag kommer få betala tillbaka det här hela livet, absolut. Jag får ta det på avbetalning, säger Ahmed.

Citera
2017-02-05, 07:16
Medlem
Citat:
Polisen misstänker: kvinna utsatt för brott
Kvinnan ska ha varit så chockad att hon inte kunnat uppge vad som hänt henne.
http://www.sydsvenskan.se/2017-02-05/polisen-misstanker-kvinna-utsatt-for-brott

Våldtäkt?
Citera
2017-02-05, 09:58
Medlem
Butteris avatar
https://polisen.se/Aktuellt/Handelser/Skane/2017-02-05-0438-Valdtakt-forsok-Malmo/
Citat:
2017-02-05 04:38, Våldtäkt, försök, Malmö
Misstänkt våldtäktsförsök, Slottsparken.

En kvinna på väg hem från jobbet stöter vid Regementsgatan i höjd med Slottsparken på en kvinna som uppger att hon blivit misshandlad och utsatt för ett våldtäktsförsök. Polis skickas till platsen och kvinnan transporteras till sjukhus för kontroll.
Händelsen tros ha skett i Slottsparken och polisen vill komma i kontakt med vittnen som sett eller hört något kring 04:30-tiden. De tre gärningsmännen beskrivs vara mellan 20-25 år gamla och mörkt klädda. En av dem ska ha varit 180-185 centimeter lång, den andre 175-180 och den tredje cirka 160.
Citera
2017-02-05, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Först och främst. Det går fortfarande att bo i Malmö utan att råka ut för någonting över huvud taget. Jag bodde själv i Malmö under delar av förra året, i ett "bra" hus centralt i staden. Hur lugnt som helst. När det gäller det du skriver ovan så tror jag att det i ganska stor utsträckning är psykologiskt.
Att bo i Malmö har för många blivit ganska mycket av ett statement, särskilt om vi snackar de delar där Fi på fullt allvar blev största, näst största eller tredje största partiet i senaste riksdagsvalet.
Det är ofta medelklass inflyttad från andra delar av landet(schablonen är som alla vet Småland) eller från lantligare Skånekommuner med en helt annan befolkningssammansättning.

Dessa människor får ofta sitt val att bo i Malmö ifrågasatt av släkt och vänner. Det gör att de ofta går i försvarsställning om det ens antyds att det kanske börjar spåra ur lite på sina håll.
Och till viss del går det väl att förstå deras reaktioner. Mormor i Alingsås eller Ystad ringer och frågar "lever du?!" när det har detonerat en handgranat i Lindängen samtidigt som personen sitter i solgasset i Västra Hamnen och pluggar till tentan. Typ.

Men för att svara på din fråga. Jag skulle säga att "uppvaknandet" sker successivt sedan en tid tillbaka i hela landet inklusive Malmö. De som har varit väldigt "pro invandring" under lång tid har börjat problematisera mer, eller låter i vart fall inte alls särskilt övertygade i sin argumentation längre. Det låter liksom lite inrepeterat, om du förstår. Eller som att de för vidare det som de har hört någon annan säga.

Mycket bra analys.
Hipsterserna på Möllan är en av de värsta hycklarna. De bor några år på Möllan för de tycker det är trendigt och samtidigt gör de sin "medborgerliga och politiska plikt", tills de är Max 35 och skaffar familj då gör de en statusfyllt till Slottstaden eller Bunkeflostrand, Klagshamn, Tygelsjö eller någon kranskommun. Svänger kanske t o m politiskt från vp, FI, s till ett borgerligt parti när de inser att de måste betala skatt.

Jag har bott de senaste åren i en fin hyresfastighet i centrala Malmö och jag har aldrig märkt eller haft några problem. Jag negligerar inte Malmös stora problem, för det är sann fakta. Men sen är det mycket psykologiskt som du säger, ser man bara problem som vissa gör då blir de ju rädda och otrygga. Vissa ser ju rött och hjärtat börjar klappa så fort de ser ett arabiskt ungdomsgäng. Som oftast är det obefogad rädsla.
Citera
2017-02-05, 14:20
Medlem
Polisen ber om hjälp

Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
https://polisen.se/Aktuellt/Handelser/Skane/2017-02-05-0438-Valdtakt-forsok-Malmo/

Brotten mot kvinnan tros ha skett i Slottsparken, och nu går polisen ut och ber om hjälp. De söker efter tre gärningsmän som är 20-25 år gamla och som var mörkt klädda. En av dem ska ha varit 180-185 centimeter lång, den andre 175-180 centimeter lång och den tredje runt 160.

Händelsen skedde runt klockan 04.30 på söndagsmorgonen och om någon har sett eller hört något kring den tiden i Slottsparken vill polisen att de hör av sig.

http://24malmo.se/2017/02/05/polisen-ber-om-hjalp-att-hitta-garningsman/
Citera
2017-02-05, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Ingen polisanmälan. Han hoppas på räntefri återbetalning.

Får man gissa att Swedbank går med på en räntefri lösning för Ahmed?

Han begriper tydligen inte att han skämmer ut sig å det grövsta.Retur Jemen med enkel biljett.
Citera
2017-02-05, 17:36
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Han begriper tydligen inte att han skämmer ut sig å det grövsta.Retur Jemen med enkel biljett.

Frågan är om det ens är lagligt med den typen av ev uppsåt.

Swedbank lär knappast vinna på affären.
Citera
2017-02-05, 22:37
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Frågan är om det ens är lagligt med den typen av ev uppsåt.

Swedbank lär knappast vinna på affären.

Trådar finns.
(FB) Tog ut 600k under Swedbank haveriet.
(FB) Blev Aftonbladet trollade av Swedbank-Ahmed?

Artikeln i AB ska ha tagits bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in