Citat:
Ursprungligen postat av
Grunkz
När det gäller de svenskar som bor i Malmö, tex alla studenter, som fortfarande tycker att invandringspolitiken är bra och att Sverige bör fortsätta ha samma invandringspolitik som 2015, skulle ni säga att de är hopplösa fall som aldrig någonsin kommer vakna upp?
Först och främst. Det går fortfarande att bo i Malmö utan att råka ut för någonting över huvud taget. Jag bodde själv i Malmö under delar av förra året, i ett "bra" hus centralt i staden. Hur lugnt som helst. När det gäller det du skriver ovan så tror jag att det i ganska stor utsträckning är psykologiskt.
Att bo i Malmö har för många blivit ganska mycket av ett statement, särskilt om vi snackar de delar där Fi på fullt allvar blev största, näst största eller tredje största partiet i senaste riksdagsvalet.
Det är ofta medelklass inflyttad från andra delar av landet(schablonen är som alla vet Småland) eller från lantligare Skånekommuner med en helt annan befolkningssammansättning.
Dessa människor får ofta sitt val att bo i Malmö ifrågasatt av släkt och vänner. Det gör att de ofta går i försvarsställning om det ens antyds att det kanske börjar spåra ur lite på sina håll.
Och till viss del går det väl att förstå deras reaktioner. Mormor i Alingsås eller Ystad ringer och frågar "lever du?!" när det har detonerat en handgranat i Lindängen samtidigt som personen sitter i solgasset i Västra Hamnen och pluggar till tentan. Typ.
Men för att svara på din fråga. Jag skulle säga att "uppvaknandet" sker successivt sedan en tid tillbaka i hela landet inklusive Malmö. De som har varit väldigt "pro invandring" under lång tid har börjat problematisera mer, eller låter i vart fall inte alls särskilt övertygade i sin argumentation längre. Det låter liksom lite inrepeterat, om du förstår. Eller som att de för vidare det som de har hört någon annan säga.