2007-09-22, 22:10
Medlem
BesserWissers avatar
Hej!

Jag och min bror har vars en iBook G4. Jag har en iBook G4 1.2Ghz och han har en iBook G4 1.33ghz. Hur pass mycket "vassare" r hans iBook jmfrt mot min? Hr r specsen:

Min iBook:

CPU: 1.2Ghz G4
RAM: 768Mb (256mb p moderkort + 512-sticka)
HD: 30Gb
VGA: R9200 32Mb

Brorsans iBook:

CPU: 1.33Ghz G4
RAM: 512Mb (512mb p moderkort, ingen sticka i minnesplatsen)
HD: 60Gb
VGA: R9550 32Mb

Hur mycket vassare n min r hans dator? Han verkar ha mindre lagg n mig nr vi spelar Battlefield 1942 med Silent Heroes-modden. Vi har samma instllningar dessutom och samma OSX. jag har 14Gb ledigt p hd:n.
Citera
2007-09-22, 22:15
Medlem
Det r skert olika beroende p vilka program ni jmfr med. Ett annat program som inte stller lika hga krav p cpu och grafikkort, men krver mycket internminne, kanske skulle g fortare p din dator.
Citera
2007-09-22, 23:23
Medlem
Cougars avatar
ska man kunna gra en verhuvudtaget vettig jmfrelse s mste det gras p cleana system, samt med flera olika applikationer. Alts; ni har ju inte alls samma frutsttningar. Ni kan kra ett 3dmark fr att jmfra kanske? Kommer ju inte bli exakt, eftersom era system ser olika ut, men good enough kanske?
Citera
2007-09-23, 03:03
Medlem
Bluudtzuckahs avatar
Kan vi inte bara konstatera att ni bda har kassa datorer?
Citera
2007-09-23, 03:41
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluudtzuckah
Kan vi inte bara konstatera att ni bda har kassa datorer?
Men vilket jvla svar d. va fan r detta fr lekstuga?
Citera
2007-09-23, 04:25
Medlem
Sgt John Keels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Men vilket jvla svar d. va fan r detta fr lekstuga?

Det r ju sant. Vad vill du att vi ska svara, hans dator r 5.7 och din dator r 4.2? Syntetiska benchmarks som 3dmark etc. r i princip vrdelsa, det som spelar ngon roll r hur datorn presterar i de program som ni faktiskt anvnder. Och ni sitter inte och kr 3dmark hela dagarna? Ni kan ju roa er med Xbench annars.

Anyway, om BF1942 laggar p din dator mer n p hans r det ju uppenbart vilken dator som r bst. Dock hade jag valt den med mest RAM-minne fr vardagsgroml som surfning, lyssna p musik etc.

/Adrian
Citera
2007-09-23, 11:56
Medlem
Akademikerns avatar
Din dator har ju mer primrminne n din brors. S jag skulle vl vga pst att din spar.
Citera
2007-09-23, 12:17
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademikern
Din dator har ju mer primrminne n din brors. S jag skulle vl vga pst att din spar.
Gissar jag fel om jag pstr att jag tror att min r likvrdig hans prestanda d jag har mer ramminne som br kompensera fr hans ngot hgre prestanda?

Sen undrade jag inte exakta prestandamtt utan bara om 1.33Ghz var s mycket snabbare n 1.2Ghz att det skulle mrkas samt om det verkligen r s stor skillnad p R9200 och R9550.

Sen blir vl inte hans maskin snabbare fr att hans disk r strre?

Min dator har ju en minnesplats fr ramminne upp till 1024Mb, d fr jag totalt 1.25Gb. Men min gamla iBook G3 366Mhz ska enligt apple bara kunna ta 320mb ram men det finns dom som ftt dom att acceptera 576Mb.

r det mjligt att min iBook G4 kan ta tillvara p mer n 1024mb om jag stter i en 2Gb-sticka?
Citera
2007-09-23, 13:48
Medlem
Akademikerns avatar
Citat:
Gissar jag fel om jag pstr att jag tror att min r likvrdig hans prestanda d jag har mer ramminne som br kompensera fr hans ngot hgre prestanda?

Jag tror din r "bttre" om du ska hantera mnga program samtidigt eller spela spel och s.
Citera
2007-09-23, 14:10
Medlem
Bananrepubliks avatar
Citat:

Mja, det beror ju p. r det ett program som r vldigt beroende av CPU:n s kommer du inte f extraprestanda av mer minne, s tillvida mngden minne du har i sig inte r en flaskhals.

Eftersom din bror har mindre minne, snabbare CPU och mindre lagg lr du inte mrka ngon skillnad i just det fallet.

Citat:
Sen undrade jag inte exakta prestandamtt utan bara om 1.33Ghz var s mycket snabbare n 1.2Ghz att det skulle mrkas samt om det verkligen r s stor skillnad p R9200 och R9550.

Mta prestanda i hz r allt annat n praktiskt eftersom olika processorer r byggda p olika stt och utfr olika antal instruktioner per klockcykel. Hur stor skillnad x antal mhz gr skiljer sig med andra ord frn fall till fall. Men de gamla PPC-processorerna utfr fler instruktioner per klockcykel n de flesta andra processorer (iaf p sin tid) = skillnaden per mhz r strre p era datorer n p de flesta andra maskiner (definitivt jmfrt med en PC).

Skillnaden mellan grafikkorten r hgst sannolikt tillrckligt stor fr att gra mrkbar skillnad, ja. Srskilt nr det gller lite frldrade prylar med efterbliven prestanda s kan relativt sm skillnader vara tillrckliga.

Citat:
Sen blir vl inte hans maskin snabbare fr att hans disk r strre?

Nej. Mjligen kan du uppleva smre prestanda om din disk r helt smockfull. Program som r vldigt beroende av hrddisken (WoW t ex) borde dock kunna g slare om innehllet p hrddisken r vldigt fragmenterat.

Citat:
Min dator har ju en minnesplats fr ramminne upp till 1024Mb, d fr jag totalt 1.25Gb. Men min gamla iBook G3 366Mhz ska enligt apple bara kunna ta 320mb ram men det finns dom som ftt dom att acceptera 576Mb.

r det mjligt att min iBook G4 kan ta tillvara p mer n 1024mb om jag stter i en 2Gb-sticka?

Ingen aning, men ven om den kan det s skulle du nog inte mrka s vrst stor skillnad jmfrt med 1024 mb p den datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in