Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Gissar jag fel om jag pstr att jag tror att min r likvrdig hans prestanda d jag har mer ramminne som br kompensera fr hans ngot hgre prestanda?
Mja, det beror ju p. r det ett program som r vldigt beroende av CPU:n s kommer du inte f extraprestanda av mer minne, s tillvida mngden minne du har i sig inte r en flaskhals.
Eftersom din bror har mindre minne, snabbare CPU och mindre lagg lr du inte mrka ngon skillnad i just det fallet.
Citat:
Sen undrade jag inte exakta prestandamtt utan bara om 1.33Ghz var s mycket snabbare n 1.2Ghz att det skulle mrkas samt om det verkligen r s stor skillnad p R9200 och R9550.
Mta prestanda i hz r allt annat n praktiskt eftersom olika processorer r byggda p olika stt och utfr olika antal instruktioner per klockcykel. Hur stor skillnad x antal mhz gr skiljer sig med andra ord frn fall till fall. Men de gamla PPC-processorerna utfr fler instruktioner per klockcykel n de flesta andra processorer (iaf p sin tid) = skillnaden per mhz r strre p era datorer n p de flesta andra maskiner (definitivt jmfrt med en PC).
Skillnaden mellan grafikkorten r hgst sannolikt tillrckligt stor fr att gra mrkbar skillnad, ja. Srskilt nr det gller lite frldrade prylar med efterbliven prestanda s kan relativt sm skillnader vara tillrckliga.
Citat:
Sen blir vl inte hans maskin snabbare fr att hans disk r strre?
Nej. Mjligen kan du uppleva smre prestanda om din disk r helt smockfull. Program som r vldigt beroende av hrddisken (WoW t ex) borde dock kunna g slare om innehllet p hrddisken r vldigt fragmenterat.
Citat:
Min dator har ju en minnesplats fr ramminne upp till 1024Mb, d fr jag totalt 1.25Gb. Men min gamla iBook G3 366Mhz ska enligt apple bara kunna ta 320mb ram men det finns dom som ftt dom att acceptera 576Mb.
r det mjligt att min iBook G4 kan ta tillvara p mer n 1024mb om jag stter i en 2Gb-sticka?
Ingen aning, men ven om den kan det s skulle du nog inte mrka s vrst stor skillnad jmfrt med 1024 mb p den datorn.