• 1
  • 2
2007-09-22, 19:30
Medlem
Laktostolerants avatar
Jag söker era bästa recept på Biff Stroganoff! Det verkar finnas oändligt många varianter på denna rätt...

Länk till wikipedias definition av Biff Stroganoff:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Biff_Stroganoff
Citera
2007-09-22, 20:36
Bannlyst
Här är ett av mina absoluta favoritrecept på Biff Stroganoff som verkligen går "back to basics"...

4-500g fint strimlad oxfilé av god kvalitet
1 gul lök delad på mitten och skivad i fina skivor
5-10 skivade champinjonhattar
3 dl gräddfil
Paprikapulver
Salt & peppar
Citronsaft
Dijonsenap
Margarin

Metod:

Börja med att värma upp ett par klickar margarin i ett stekjärn. Tillsätt den skivade löken när margarinet har fått fin stekfärg, och svetta av tills dess att löken precis börjar få en lätt gyllene färg. Häll svampen i pannan och fortsätt bryn grönsakerna tills dess att vätskan från svampen har avdunstat. Strö över 2 tsk paprikapulver och blanda väl. Häll svamp- och lökblandningen i en skål och ställ åt sidan.

Höj värmen och lägg i den finstrimlade oxfilén tillsammans med ett par klickar margarin. Viktigt är att inte översteka köttet, utan istället försöka få en fin stekyta samtidigt som köttet behåller det mesta av sin vätska. Häll sedan svamp- och lökblandningen över köttet och blanda runt. Tillsätt gräddfilen och blanda ytterliggare. Låt sjuda på svag värme i några minuter så att smakerna hinner blanda sig med varandra.

Smaksätt med salt, peppar, lite dijonsenap och en skvätt citronsaft. Ifall stroganoffen skulle vara för tjock går det bra att spä ut den till önskad konsistens med lite mjölk eller kaffegrädde.

Servera med pressad potatis eller ris.
Citera
2007-09-22, 22:23
Medlem
Anroras avatar
Det luktar pölsa om det här receptet.
Citera
2007-09-22, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anrora
Det luktar pölsa om det här receptet.

Frågan är om det är ett positivt eller negativt betyg...
Citera
2007-09-23, 10:48
Medlem
Gubbens avatar
Visstne ni att Stroganoff var en general under Napoleonkrigen som förlorade ena armen.
Han fick därför köttet färdigskuret för att kunna äta med en hand.
Citera
2007-09-23, 10:59
Medlem
Jans0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Visstne ni att Stroganoff var en general under Napoleonkrigen som förlorade ena armen.
Han fick därför köttet färdigskuret för att kunna äta med en hand.

Nej, men däremot visste jag att:
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalencyklopedin
rätten torde vara uppkallad efter en rysk greve Stroganov, en 1700-talsgourmet som på grund av tandlöshet inte längre kunde tugga helt kött och därför bad sin kock att skära köttet i mindre bitar före tillagningen."
Citera
2007-09-23, 11:12
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krumbukto
Här är ett av mina absoluta favoritrecept på Biff Stroganoff som verkligen går "back to basics"...

4-500g fint strimlad oxfilé av god kvalitet
1 gul lök delad på mitten och skivad i fina skivor
5-10 skivade champinjonhattar
3 dl gräddfil
Paprikapulver
Salt & peppar
Citronsaft
Dijonsenap
Margarin

Metod:

Börja med att värma upp ett par klickar margarin i ett stekjärn. Tillsätt den skivade löken när margarinet har fått fin stekfärg, och svetta av tills dess att löken precis börjar få en lätt gyllene färg. Häll svampen i pannan och fortsätt bryn grönsakerna tills dess att vätskan från svampen har avdunstat. Strö över 2 tsk paprikapulver och blanda väl. Häll svamp- och lökblandningen i en skål och ställ åt sidan.

Höj värmen och lägg i den finstrimlade oxfilén tillsammans med ett par klickar margarin. Viktigt är att inte översteka köttet, utan istället försöka få en fin stekyta samtidigt som köttet behåller det mesta av sin vätska. Häll sedan svamp- och lökblandningen över köttet och blanda runt. Tillsätt gräddfilen och blanda ytterliggare. Låt sjuda på svag värme i några minuter så att smakerna hinner blanda sig med varandra.

Smaksätt med salt, peppar, lite dijonsenap och en skvätt citronsaft. Ifall stroganoffen skulle vara för tjock går det bra att spä ut den till önskad konsistens med lite mjölk eller kaffegrädde.

Servera med pressad potatis eller ris.

Låter jävligt bra det där. Men varför gräddfil? Funkar väl med creme fraiche också? Likadant med kaffegrädde? Vanlig grädde måste väl vara det bästa?
Åsikter?
Citera
2007-09-23, 18:16
Medlem
snafflebits avatar
Brukar göra den ganska enkel.

Fräser upp nötkött med salt och svartpeppar, ytterlår el innanlår funkar vilket som, förläng koktiden lite om det är ytterlår. Bryner det ganska ordentligt, tar ur köttet vispar ur pannan med vatten och häller det på köttet som ligger i en tjockbottnad kastrull.

Fräser till gul fint skivad lök och lägger det i kastrullen också.

Tomatpure, dijonsenap, créme fraiche och vispgrädde och sedan får det puttra i ca 45 min, beroende på köttet.
Citera
2007-09-23, 18:21
Medlem
Friedensengels avatar
Vad det gläder mig att se folk prata om stroganoff med gräddfil i!

Det ju faktiskt den syrliga smaken av gräddfil/smetana/creme fraiche som är hela rätten. Tänk vad mycket skit som serverats i vårt kära land under namnet stroganoff.
Citera
2016-09-21, 15:17
Medlem
japanskbruds avatar
dom gångerna jag fick det i skolmatsalen va det torra hårda köttbitar som knappt gick att tugga, extremt trådiga med senor som fastnade mellan tänderna. Blev oftast knäckebröd dom dagarna.

Gjorde istället som leif mannerström i den här videon , och resultatet blev 239084290 gånger bättre. Så jävla enkelt dessutom. Förut har jag alltid hatat den rätten för det smakar ofta lever dessutom utöver det äckliga köttet. Bara lite kasst att riktig oxfilé är ganska dyrt.. Verkar som han skippar senap dessutom.
https://www.youtube.com/watch?v=KRw3D4cmY-Q
Senast redigerad av japanskbrud 2016-09-21 kl. 15:19.
Citera
2016-09-21, 17:15
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
dom gångerna jag fick det i skolmatsalen va det torra hårda köttbitar som knappt gick att tugga, extremt trådiga med senor som fastnade mellan tänderna. Blev oftast knäckebröd dom dagarna.

Gjorde istället som leif mannerström i den här videon , och resultatet blev 239084290 gånger bättre. Så jävla enkelt dessutom. Förut har jag alltid hatat den rätten för det smakar ofta lever dessutom utöver det äckliga köttet. Bara lite kasst att riktig oxfilé är ganska dyrt.. Verkar som han skippar senap dessutom.
https://www.youtube.com/watch?v=KRw3D4cmY-Q
Det finns många sätt att flå en katt.

Saknar dock just senap en färsk örtkrydda och lite selleri.
Sedan använder jag creme fraiche och soja går tvärbort.

Serveras till hemgjord tagliatelle med lite parmensan över.
Citera
2016-09-23, 15:08
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det finns många sätt att flå en katt.

Saknar dock just senap en färsk örtkrydda och lite selleri.
Sedan använder jag creme fraiche och soja går tvärbort.

Serveras till hemgjord tagliatelle med lite parmensan över.

Jag vill definitivt ha senap i en Biff stroganoff, krämigast och trevligast blir det med smetana tycker jag, men det funkar bra med creme fraiche också. Smetanan är ju väldigt fet, säkert inte allas kopp te. Jag föredrar ris framför pasta som tillbehör, men båda funkar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in