• 1
  • 2
2007-09-22, 19:13
Moderator
Ruskigbusss avatar
Först måste jag som representant för modsen be om ursäkt att Foto-forumet inte varit så hårdmodererat den senaste tiden. Varken jag eller Miklon är egentligen experter - och forumet är tämligen beskedligt, sällan några annonser och diskussionerna är stillsamma och sakliga, så det blir väl som så ofta - den som är tyst får minst uppmärksamhet.

Nu håller vi på att se över mods-situationen och i väntan på mer kvalificerade, så plockar jag lite i de värsta surdegarna.

Men, har ni som är aktiva här åsikter och önskningar om vad som behöver göras, så för gärna fram de.

Antingen i den här tråden, eller via PM.
2007-09-22, 19:36
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Tycker det har blivit bättre, och då menar jag aktiviteten för det har aldrig varit problem i det här delforumet. Det som ibland kan hända är att man tar fel på forum när man vill diskutera Photoshop, vilket hände mig senast idag. Annars har något av det lite småjobbiga varit alla köprådstrådar, vilket fixades idag av dig. Det var mina synpunkter...

Såg nu att nya trådar blivit klistrade men är inte det lite fel? Det var länge sen någon sökte efter en bild i det här delforumet om man räknar bort den tråden. Kanske köprådstrådarna borde klistras och länktrådarna dö?
2007-09-22, 20:07
Bannlyst
Fotoforumet är klart ett av de seriösare delforumen på fb och varför ändra på ett bra recept? De klistrade trådarna ser helt ok ut, skulle gärna se en 'den stora tråden om vad jag ska köpa för kamera', en sån tråd behövs för att minska på alla dylika och få dem samlade..

Även om ni mods kanske är okunniga inom foto så klarar ni att moderera utan att det stör verksamheten..
2007-09-22, 20:11
Moderator
Ruskigbusss avatar
Nej, det behövs ingen I/I-fix här, det mesta flyter på lugnt. Men, av princip, så ser jag helst att i alla fall en av modsen i ett forum kan anses ha mer än basic kunskap i ämnet.

Finns det behov av några underforum? Konst-trådarna är väldigt sällsynta, liksom övriga kultur-trådar. Och ni som är konstnärer - känner ni att detta är ert forum, eller är det fotoblixtar för hela slanten?
2007-09-22, 20:19
Bannlyst
Allt är ju digitalt idag och efterbehndling kan vara ett stort område, bara photoshop skulle ha potential för ett eget delforum, om det vore mer aktivitet.. Just aktiviteten är väl det som talar mot ett delforum, god idé men känns som allt ryms i det befintliga, i synnerhet med de nya klistrade trådarna och kanske den stora tråden jag föreslog ovan..

Men en regncheck på ett delforum vore bra att ha..
2007-09-22, 20:23
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av älskling
Allt är ju digitalt idag och efterbehndling kan vara ett stort område, bara photoshop skulle ha potential för ett eget delforum, om det vore mer aktivitet.. Just aktiviteten är väl det som talar mot ett delforum, god idé men känns som allt ryms i det befintliga, i synnerhet med de nya klistrade trådarna och kanske den stora tråden jag föreslog ovan..

Men en regncheck på ett delforum vore bra att ha..

Photoshop och liknande verktyg, särskilt tekniskt handhavande, behandlas med fördel i forumet om bildbehandling, liksom all digital efterbearbetning av foton och filmer.
http://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=44

Konstnärliga aspekter anser jag däremot höra till detta forumet.
2007-09-22, 20:27
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
"Operation uppryckning"

Bra initiativ.

Hoppas detta goda trådämne får efterföljare, Rb.

I&I... nästa avdelning att väcka till liv?
2007-09-22, 20:31
Bannlyst
Personligen tycker jag att det känns malplacerat att ha tre egentliga underkategorier - foto, konst och kultur - sammanslaget. Min uppfattning är nämligen att det i denna sammanslagna underkategori, förekommer diskussioner som till 85 % behandlar foto. Jag är själv mycket intresserad av både foto och konst, men drar mig för att starta trådar om konst p g a att det känns som här mest hänger fotonördar. Följaktligen tycker jag att de tre ämnesområdena borde separeras, ungefär som i musikavdelningen. Jag tror även detta gagnar de idag så tunna områdena konst och kultur.

Om nu ni som modererar i denna avdelning inte känner att ni brinner eller är insatta i ämnet, varför tillfrågar ni inte någon av de personer som har ett antal tusen poster i denna kategori? Det finns ju ett par individer som närmast har bosatt sig här och som för den delen verkar mycket kunniga samt trevliga. Kanske någon av dem är intresserade att moderera fotoavdelningen? Eller hur går det till när man tillsätter ny moderator?

I övrigt tycker jag denna underkategori på FB funkar mycket bra: folk är trevliga och hjälpsamma mot varandra, inget tjafs eller alltför mycket OT.
2007-09-22, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Photoshop och liknande verktyg, särskilt tekniskt handhavande, behandlas med fördel i forumet om bildbehandling, liksom all digital efterbearbetning av foton och filmer.

Jo, men ärligt talat känns det som det forumet ligger för långt bort, borde ligga som ett underforum här istället för där uppe. Bildbehandling är skapande, konst alltså, förutom de rent programtekninska frågorna vilket skulle kunna rymmas i teknikforumen..
2007-09-22, 20:57
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

Jag tycker det är helt fel att Photoshop-fotoshopfrågorna ligger där. För mig har digital bildbehandling, i den form som många gånger kallas det digitala mörkrummet, inget med datorer och IT att göra. Det är fråga om bearbeta bilder och numer råkar det vara datorer man använder.

Tycker du att frågor som rör framkallningsvätskor skall diskuteras här i Foto-hörnan eller i avdelningen Kemi & Pyroteknik? Jag misstänker att du svarar Foto och då undrar man varför digital bildbehandling av foton inte skall ligga här i Foto?

Att digital behandling ligger där det ligger beror i mångt och mycket på att de som gjorde forumindelningen INTE är fotointresserade utan mer är datanördar som använder datorn för att fixa med bilder och inte som vi andra som vill redigera bilder och numer använder dator.

Mao lägg den digitala bildbehandlingen i en avdelning "närmare" Foto, allra helst väldigt nära!
2007-09-22, 21:01
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Yeah, Photoshop används av oss för att behandla bilder, och för dom där uppe mestadels för att skapa nytt och kanske till och med göra hemsidor, känns väldigt fel...

2007-09-22, 21:02
Medlem
Hispers avatar
Jag är innerligt trött på alla dessa "Tips på kamera för 2500:- trådar"! Jag förstår att folk är nyfikna, vill veta mer innan de köper osv men måste man starta nya trådar hela tiden? Skapa ett underforum Köpråd.

Slå samman de båda klistrade trådarna "Länkar - Kameror och tillbehör." och "Fotografilänkar - Analogt/Digitalt/Video." Varför ha två trådar om detta? Ämnesområdena är ju näst intill identiska.

Dessutom så har den senare av dessa båda lite felaktig titel, .../Video. Det är mkt lite video som diskuteras i Foto, konst och kultur, merparten av den typen av diskussioner sköts ju i Hemelktronik.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in