2007-09-22, 18:05
Medlem
Gurkan100s avatar
Tja! Jag använder i dagsläget Windows XP, men ska (troligtvis) installera Ubuntu på datorn. Jag har en fråga angående textbehandling.

Jag kör med Microsoft Word på jobbet och finner det nödvändigt att kunna öppna de filerna och redigera hemma. Är det möjligt? Kan Word köras på Ubuntu? Är det openoffice som gäller? Har Openoffice stöd för Worddokument?
Citera
2007-09-22, 18:17
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Tja! Jag använder i dagsläget Windows XP, men ska (troligtvis) installera Ubuntu på datorn. Jag har en fråga angående textbehandling.

Jag kör med Microsoft Word på jobbet och finner det nödvändigt att kunna öppna de filerna och redigera hemma. Är det möjligt? Kan Word köras på Ubuntu? Är det openoffice som gäller? Har Openoffice stöd för Worddokument?

Word kan köras på ubuntu med lite tredjeparts-program, ja.

Du kan även använda OpenOffice till att skriva/öppna Worddokument.

Ja, openoffice har stöd för worddokument.
Citera
2007-09-22, 18:22
Medlem
Kiress avatar
Jag skulle inte använda OOo för att redigera Word-dokument. Det blir ofta strul med formateringen på dokumentet, d.v.s. tabbar, rubriker, indrag o.s.v.
Detta problem kommer från att OOo-skaparna har fått "reverse engineera" .doc formatet och har inte lyckats helt och hållet.

Word ska dock fungera att köra med Wine (beror lite på Word-versionen). Hur bra det fungerar vet jag inte, det är bara att testa.
Citera
2007-09-22, 21:13
Medlem
Gurkan100s avatar
Ok, tack för informationen
Citera
2007-09-22, 22:38
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kires
Jag skulle inte använda OOo för att redigera Word-dokument. Det blir ofta strul med formateringen på dokumentet, d.v.s. tabbar, rubriker, indrag o.s.v.
Detta problem kommer från att OOo-skaparna har fått "reverse engineera" .doc formatet och har inte lyckats helt och hållet.

Word ska dock fungera att köra med Wine (beror lite på Word-versionen). Hur bra det fungerar vet jag inte, det är bara att testa.

Crossover office känns lite mer passande än wine
Citera
2007-09-22, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kires
Det beror väl lite på vilka finesser de har använt i Word för att skriva sitt dokument. Jag brukar själv använda OpenOffice för att skapa pdf:er av worddokument. Hittills har det funkat utmärkt.
Citera
2007-09-23, 09:27
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Det beror väl lite på vilka finesser de har använt i Word för att skriva sitt dokument. Jag brukar själv använda OpenOffice för att skapa pdf:er av worddokument. Hittills har det funkat utmärkt.

Jo, men då ändrar du väl inget i dokumentet. För mig är det nödvändigt att ha kvar formatmallarna tex
Citera
2007-09-23, 09:31
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth
Crossover office känns lite mer passande än wine

Läste lite om Crossover office på wikipedia, och det verkar perfekt.

Kanske en dum fråga , men kan man använda det gratis?
Citera
2007-09-23, 13:15
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Läste lite om Crossover office på wikipedia, och det verkar perfekt.

Kanske en dum fråga , men kan man använda det gratis?

Tja, jag har iaf en fetch-restriction (jag får inte hämta det via min pakethanterare). Vet inte om man bara måste hämta en fil från deras sida, eller om man måste köpa nämnda fil.

Men det är klart att du KAN köra det gratis, lär finnas på rätt många trackers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in